Про це повідомила голова Національної спілки здоров’я України Наталія Гусак під час брифінгу в Черкаській ОВА.
– Це можна перевірити на держботі, – зазначила Наталія Гусак.
За її словами, вся інформація НСЗУ є прозорою та публічною. На сайті можна знайти всі дані: від заробітних плат керівників і лікарів до кількості наданих послуг та відсотку вакцинації у регіоні.
– Я знаю, що в Україні існує так званий “медичний булінг” – якщо ти поскаржишся на лікаря, то потім боїшся зайти у лікарню. Насправді це емоційно складно, коли ти або твоя близька людина потребують допомоги, і ти боїшся відстояти свої права. Тоді я пропоную збирати фактаж і звертатися після отриманого лікування, – сказала голова НСЗУ.
Подекуди НСЗУ відшкодовує цілу вартість лікування.
– Наприклад, за інсульт ми сплачуємо близько 60 тисяч гривень – цей тариф є повністю ринковим. На жаль, досі трапляється таке, коли людину доправляють до лікарні швидкою, їй говорять, що потрібно ще щось купити, або щось оплатити, – констатує голова НСЗУ.
Наталія Гусак пояснила, чому важливо скаржитися, коли лікарі вимагають від пацієнта оплатити послуги, за які вже спратила НСЗУ:
– За двохстороннім договором між медичною установою та НСЗУ, керівник закладу бере на себе зобов’язання, що пацієнти отримуватиму безкоштовні послуги. Керівників призначають в обласних радах. Якщо у пацієнта беруть гроші за те, що НСЗУ вже оплатила, значить керівник закладу не може впоратися зі своєю управлінською функцією.
Якщо скарги про такі випадки надходитимуть до НСЗУ, то лікарня у будь-який момент може залишитися без договору, тобто без фінансування.
– Коли керівник не справляється, всі мають про це знати: починаючи від працівників лікарні і громади й до органів місцевого самоврядування. Вважаю, що зараз саме той час, коли такі речі не можна замовчувати. Потрібно називати речі своїми іменами і прошу, щоб люди не боялися це робити, – звернулася до суспільства Наталія Гусак.
Вона розповіла про алгоритм, за яким варто діяти, у разі ненадання безоплатних медичних послуг в установі, що має договір з НСЗУ.
– Насамперед ми пропонуємо пацієнтам скаржитися до керівника закладу. Якщо він відмовив або поводився по-хамськи, тоді телефонуйте на гарячу лінію НСЗУ за телефоном 16-77. Там зафіксують вашу скаргу. Або можна залишити електронне звернення на сайті НСЗУ. Там є невеличка інструкція, що може полегшити нашу роботу, у випадках порушення договору: ваші докази – чеки, направлення, перелік лікарських засобів, які від вас вимагають. Ми не лише поновимо ваші права, але й звернемося до правоохоронних органів, – зауважила голова НСЗУ.
Крім того, Наталія Гусак повідомила, що за поточний рік, на основі скарг, звільнено п’ять лікарів із Національного інституту раку, який вперше приєднався до договору з НСЗУ.
Анастасія Бут