4 гривні за життя
Як світловідбивачі можуть врятувати життя (ЕКСПЕРИМЕНТ)


Автомобіль зі швидкістю 60 км/годину за секунду проїздить 16,5 метрів. Людину без світловідбивачів на одязі у темний час доби можна помітити за 30-40 метрів. Часу на реагування у водія не лишається.
- Це стрічка зі світловідбивними елементами, яку можна пришити на одяг. 4 гривні за метр, - демонструє керівник автомобільного клубу "Черкаси" Андрій Яроменко один із варіантів позначення пішохода на дорозі у темну пору доби.

Поряд ще стрічка-самоклейка, яка коштує трішки дорожче, придбані магнітні стрічки у веломагазині, німецький жилет для школярів та звичайний, на кшталт тих, які використовують комунальні служби.

Демонстраційною акцією автомобілісти вирішили вкотре нагадати про безпеку, культуру пересування водіїв та пішоходів увечері.

Щодня у місті, області та країні в цілому стаються десятки ДТП. І поширена думка в пересічної людини, що винуватець - водій. Ми хочемо продемонструвати, що водій може не бачити пішохода в місті, що практично завжди освітлене, при їзді навіть на невеликій швидкості. Адже у темному верхньому одязі вас не помітити й за 50 метрів
Андрій Яроменко
керівник АК "Черкаси"
Чому важливі світловідбивні елементи, коли пішохід з'являється у полі зору водія з ними і без та скільки часу потрібно, щоб зреагувати на пішохода - читайте та дивіться в експерименті.
Для чого?
Правилами дорожнього руху передбачено, що пішоходи мають обов'язково бути в одязі зі світловідбивними елементами, коли рухаються по трасах спільного користування у вечірній та нічний час доби.
Пішохода у жилеті чи зі спеціальними стрічками ви побачите за 100-200 метрів.
Те ж саме стосується і водіїв, які виходять з авто. Вони мають позначити себе для інших учасників дорожнього руху.

Однак в Україні правила ніхто не дотримується. Немає практики покарання за порушення цього пункту ПДР.

- Та покарання покаранням, але "ремонтувати" ноги за свої кошти у разі аварії доведеться вам. Тому власна безпека і здоров'я - мають бути насамперед, - додає Яроменко.

Пішохода у жилеті чи зі спеціальними стрічками ви побачите за 100-200 метрів. У темній куртці - не видно навіть за 50.

- Варіант зберегти життя є завжди. Але про це маєте попіклуватися ви. У місті є освітлення, швидкість руху менша, тому іноді є час розгледіти та зреагувати. А на трасах, де можна рухатися до 90 кілометрів, немає жодної підсвітки і сліпить зустрічка, людей можна побачити лише коли вже проїжджаєш повз, - додає керівник автоклубу. - Пояснюємо і демонструємо, чому це важливо. Аби ви не оцінили своє життя у 4 гривні вартості найдешевшого елементу захисту.

Життєрятівна ініціатива, що "вмерла"
Поки татко на камери розповідає про важливість безпеки, Тетяна Андріївна вже приміряє магнітні стрічки з дитячим принтом.
Поряд ще один крутий елемент позначення дітей на дорозі - німецький жилет для школярів. Там автомобільний клуб разом із поштовою службою Німеччини закупили і роздали усім діткам такі ж. І найголовніше - ця річ активно використовується на дорогах маленькими пішоходами.

Подібна ініціатива лунала і з уст колишнього прем'єр-міністра Володимира Гройсмана. У 2019-му планувалося спрямування 200 мільйонів гривень на забезпечення учнів загальної середньої школи світловідбиваючими елементами, які можна буде почепити на одяг чи портфелі. А Мінінфраструктури говорили про 18 мільйонів гривень на інформаційну кампанію щодо необхідності використання світловідбиваючих елементів пішоходами та велосипедистами у темну пору дня.

Пізніше Мін'юст та Міносвіти заявили, що не розробляли ніяких подібних програм. Школярі молодшої школи так і не отримали жилети з початку навчального року. Але ініціатива була правильною, переконані автомобілісти.
Як це працює? (експеримент)
Аби подивитися, як це працює на дорозі, їдемо на оновлену злітно-посадкову смугу Черкаського аеропорту, яка вночі слугує нам трасою. За 50, 100 та 150 метрів займають свої позиції пішоходи.
Перший - у темній куртці без жодних елементів, другий - зі світловідбиваючим жилетом, найменша Таня - у дитячому німецькому та стрічками на штанях.
Сідаємо в автомобілі та спочатку проїздимо на швидкості 50-60 км/год.

Артем Фіалковський має майже 15 років досвіду водіння. Каже: траплялися різні ситуації на дорогах. Переважно через обмежену видимість та необережність пішоходів.

- Були випадки, коли пішоходи з'являлися нізвідки, але, на щастя, вдавалося уникнути надзвичайних ситуацій, - говорить Артем.


Каже, що на дорогах рідко бачить людей, які усвідомлено чіпляють світловідбиваючі елементи. Переважно помічає пішоходів в одязі, який уже містить їх.
Стартуємо. Проїздимо зі швидкістю 30-40 км за годину. Першого пішохода Артему вдається розгледіти за 20-30 метрів.

- Ось наступний, вже зі світловідбиваючим елементом на одязі. Ми його побачили метрів на 50, - коментує Артем. - А метрів за 70 стоїть дитина, у неї на ногах світловідбиваючі стрічки.

Під'їздимо до Тані, дівчинка привітно вітається із нами, підстрибує на вулиці, аби зігрітися. У -3 їй доведеться грати свою роль ще кількадесят хвилин.


На наступному заїзді пришвидшуємося. Окрім того, ускладнюємо умови і світлом зустрічних автомобілів.
- Світло сліпить, відповідно погіршує видимість. Ось ми їдемо 70 кілометрів за годину. Людина з'являється буквально за 20 метрів. Майже 90... Видно найкраще дитину, - говорить Артем. - Зустрічне ж світло фар додає незручностей при реагуванні на людину, яка з'являється з темряви.

Водій переконаний: пішохід має також завчасно реагувати на дорожню обстановку та події.

- У нас багато людей вважають, що якщо став на пішохідний перехід, то він - однозначно має рацію. Так, це правда. Але це доведеться потім доводити, не дай Бог, після потрапляння в лікарню. Тому потрібно насамперед дбати про власну безпеку і звичайно застосовувати усі можливі засоби для уникнення подібних ситуацій, - додає Артем.
Чи таки рятують життя?

Фідбек від учасників
Роль одного із пішоходів дісталася і 21-річному водію Тимофію Гніденку. Хлопець стояв у жилеті на резинці.
Каже: зручна, легка у використанні, а головне - гарантія видимості на дорозі.

- Я кілька разів втрапляв у такі ситуації, що ледь вдавалося уникнути біди, - говорить Тимофій. - Тема зі світловідбивними елементами актуальна. Я теж намагаюся використовувати їх. Адже на дорогах загального користування, а, зокрема, у селах - просто катастрофа із видимістю пішоходів.
Світлий на вас одяг чи темний - не має значення.
Керівник АК "Черкаси" Андрій Яроменко додає: світлий на вас одяг чи темний - не має значення. Адже тканина поглинає світло, і побачить вас водій тільки за умов використання світловідбиваючих елементів.

Резюмує:

- Пішохода без спеціальних засобів не видно взагалі. У кращому разі ми помічаємо його за 20-30 метрів. Одягнувши деякі світловідбиваючі елементи, пішоход потрапляє в наше поле зору за 60-70 метрів. Коли ми почали використовувати жилет, то дитина-пішохід стала помітною за 200-250 метрів. Це елементи, які рятують життя.
7-річна Таня Яроменко показує на своїх штанях світловідбиваючі елементи. На питання, для чого вони, відповідає:

- Щоб на нас не наїхав автомобіль, бачили велосипедисти. Не одягати їх - це небезпечно, бо авто може наїхати на людей, які не носять стрічки чи такі жилети.
Наприкінці нашої акції Андрій розповідає, де взяв жилет для Тані:
Випадково натрапив на нього в секонд-хенді, тут в Україні, і купив. Звісно, міг сказати, що у Німеччині. Але ні. Коштує він копійки, відбиває світло краще, аніж наші дорожні. Це лише свідчить про те, що громадяни Німеччини переймаються за здоров'я своєї нації більше, ніж ми.
Андрій Яроменко
керівник АК "Черкаси"
Автор - Світлана Спасібіна