Замість черг і поїздок у райцентри – комфорт і доступність “на місцях”. У багатьох ОТГ області з’являються власні центри надання адміністративних послуг. Це дозволяє жителям ОТГ суттєво економити свій час, адже відтепер низку послуг вони можуть отримати в одному місці.
Скільки сьогодні ОТГ вже мають власні ЦНАПи та які переваги від цього отримують – дізнавався “18000”.
Нині в області функціонують 40 центрів надання адмінпослуг. З них 18 – при райдержадміністраціях, 6 – при міських органах місцевого самоврядування та ще 16 – при об’єднаних територіальних громадах. Власні ЦНАПи вже відкрили Білозірська, Єрківська, Мокрокалигірська, Шполянська, Набутівська, Леськівська, Сагунівська, Матусівська, Карашинська, Ротмистрівська, Степанківська, Степанецька, Тальнівська, Чигиринська, Балаклеївська, Руськополянська ОТГ.
Окрім того, протягом 2020-2021 років в області планують відкрити 15 ЦНАПів при ОТГ, а також модернізувати ще 12 діючих центрів. Роботи здійснюють у межах програми “U-LEAD з Європою”. Це одна з наймасштабніших програм міжнародної технічної допомоги для України з підтримки децентралізації. Вона фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами, а саме Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією. Загальний бюджет програми на Україну – 102 млн євро.
У межах програми ОТГ отримують кілька видів допомоги. Перша складова – це навчання кадрів. Друга – технічна. Партнери допомагають ОТГ з облаштуванням центрів. Зокрема, надають меблі, а також необхідну техніку.
Загалом на Черкащині учасниками програми стали 29 ОТГ. Близько півсотні громад подавали заявки на конкурс, проте не були відібрані, бо не відповідали вимогам програми
– Основною вимогою для участі у програмі є те, що громада повинна мати приміщення, в якому буде розміщено ЦНАП. І це приміщення має відповідати певним вимогам. Зокрема, бути доступним для людей із інвалідністю. Обов’язково повинен бути пандус, відповідно облаштовані туалетні кімнати, дитячі куточки – розповідає в коментарі “18000” начальниця відділу розвитку адміністративних послуг Олеся Зарудніцька.
Якщо приміщення є і воно відповідає вимогам програми “U-LEAD з Європою” – ОТГ не витрачає на ремонт кошти. Якщо ж ні – громада ремонтує приміщення та приводить його у відповідність до вимог донора.
Свою роботу програма “U-LEAD з Європою” на Черкащині розпочала ще у 2015 році. Першими в області в програмі взяли участь Білозір’я, Єрки і Мокра Калигірка. Окрім того, повністю допомогу від європейських партнерів уже отримали Шполянська та Матусівська ОТГ. Ще дев’ять ОТГ отримали меблі й чекають на техніку. Решта ж поки завершують ремонтні роботи у власних ЦНАПах.
Перелік послуг, які надає ЦНАП, кожна ОТГ визначає самостійно. Переліки налічують від 70 до 250 послуг. Найпоширеніші – реєстраційні. Наприклад, реєстрація місця проживання, реєстрація ФОПів, нерухомості, отримання витягів із Держгеокадастру тощо.
Є і ті громади, які пішли суттєво вперед. Наприклад, Білозірський ЦНАП коштом місцевого бюджету закупив спеціальне обладнання, яке дозволяє видавати жителям громади ID картки і закордонні біометричні паспорти.
– Відкриття ЦНАПу – це можливість громаді надавати своїм жителям у комфортних умовах максимальну кількість послуг, – розповідає про переваги такого кроку для ОТГ Олеся Зарудніцька. – Людині більше не потрібно їздити по всіх інстанціях, витрачати час та гроші на дорогу – тепер більшість послуг можна отримати в одному місці.
Нині одна з проблем, з якою зіштовхнулися ОТГ, це брак висококваліфікованих кадрів.
– Основна проблема – не кількість кадрів, а їхня кваліфікація. Адже адміністратор ЦНАПу обов’язково повинен мати вищу освіту. Інколи в деяких ОТГ саме з кваліфікацією адміністраторів є проблеми, – говорить пані Олеся.
За словами голови Білозірської ОТГ Володимира Міцука, за рік ЦНАП громади надає близько 10 тис. послуг. Причому їхня кількість постійно зростає. Так, у 2016 році, коли запрацював центр надання адмінпослуг, його фахівці надали жителям громади 8 тис. послуг. А вже у 2018 році – 12 тисяч.
З появою нового обладнання у громаді з’явився ажіотаж на отримання біометричних закордонних паспортів і отримання ID карток. Загалом же ЦНАП надає близько двох сотень послуг.
– Раніше для отримання послуги або довідки людині доводилося відстоювати кілька черг у різних інстанціях – тепер же треба лише написати заяву адміністратору. Це зручно, – ділиться очільник ОТГ. – Окрім того, у нашого ЦНАПу в Ірдині є одне віддалене робоче місце. Це селище, яке входить у нашу громаду. Щоб люди не їздили в місто і не витрачали свій час, можуть там звернутися до адміністратора, він теж, як і в Білозір’ї, надає послуги.
За інформацією Представництва ЄС в Україні, загалом у межах програми “U-LEAD з Європою” до кінця року в Україні буде створено близько 600 центрів надання адміністративних послуг.
У самій програмі натомість наголошують на тому, що особливо актуальною робота ЦНАПів стала під час карантину.
– Враховуючи, що найголовніший критерій зараз – здоров’я персоналу та споживачів послуг, держава та місцеве самоврядування повинні намагатися надавати доступ до найширшого переліку послуг у зручний для громадян спосіб. Адже від можливості їхнього отримання залежить реалізація прав і свобод громадян, а також умови для ведення бізнесу. І саме концепція ЦНАП – як простору, де в одному місті локалізовані всі необхідні державні послуги, є зараз як ніколи актуальна та затребувана, – зазначає директорка програми “U-LEAD з Європою” від Sida Сусанна Делланс.