Креативні індустрії стрімко розвиваються, включно із Черкасами. Але й кількість конфліктів у цих сферах зростає у геометричній прогресії, вважає докторка юридичних наук, директорка Інституту права, технологій та інновацій (ILTI) Ольга Сімсон. “Проте, більшість творців все ще уникає судів, позовів, навіть договорів, бо “так не прийнято”, — пояснює юристка. — У мистецтві, моді, медіа, IT ринки все ще формуються, гравці не звикли застосовувати юридичні інструменти, уникають судового вирішення спорів, часто діють на довірі або просто не бажають себе захищати”.
Змінити ситуацію вирішили у ILTI — інститут запрошує представників креативних індустрій із Черкас до участі у навчальному проєкті International Creative Law & Business Studios, який реалізується за підтримки Українського культурного фонду (УКФ). Навчання проходитиме у чотирьох напрямках: медіа, мода, мистецтво та культура, IT. У фокусі кожного з напрямів будуть юридичні тонкощі відповідної сфери, а також деякі тенденції у розвитку бізнесу, просування продукту та нових технологій і трендів. У всіх чотирьох потоках буде по 50 слухачів, яких відбиратимуть за результатами опитування. Дедлайн — 20 вересня. Викладачами стануть експерти з України, Великобританії і США. Проєкт проходитиме онлайн, безкоштовно для усіх учасників, а заняття проводитимуть двічі на тиждень.
Вперше проєкт Creative Law Studios у ILTI провели минулого року, теж за підтримки УКФ. Тоді був лише один, загальний напрямок, а слухачів було вчетверо менше. Попит перевершив можливості проєкту – на одне місце було більше чотирьох бажаючих. У 2020 році його масштабували, та підготували окремі програми для представників різних сфер, щоб зосередитися на більш нагальних проблемах та питаннях для кожного.
“Також у минулому році в проєкті були тільки українські експерти. Цього року ми залучаємо лідерів креативних індустрій з США і Великобританії. На їх прикладах легко зрозуміти, що можна працювати легально, а духовні цінності і соціальні принципи не заважають робити все юридично грамотно, — розповідає Ольга Сімсон. — Креативні індустрії все більше наближаються до ринкових відносин, а комерційно успішними стають творці, котрі правильно організовують бізнес, будують партнерські відносини, свідомо ставляться до свого інтелектуального продукту, до свого бренду. Це стосується всіх креативних сфер у всіх містах, у Черкасах також”.
Саме захист інтелектуальної власності був у центрі уваги проєкту рік тому — юристи говорять, що в Україні представники творчих професій часто стають жертвами недобросовісних контрагентів та зловживання. І все — через брак юридичних знань.
“У креативних індустріях часто відносини побудовані на звичаях, довірі: “Ти ж мене давно знаєш, давай без цих паперів”, — кажуть художникам та дизайнерам. А згодом витвір мистецтва продається, копіюється, з’являється у мерчі або рекламі без відома автора чи авторки. Таке становище триває роками, і це потрібно міняти”, — впевнена Ольга Сімсон.
Важливою частиною проєкту стануть опитування з актуальних юридичних питань, одне з яких необхідно пройти кожному кандидату на участь. Створені окремі анкети для напрямів медіа, моді, мистецтві та культурі, IT. Тим, хто пройшов анкетування, надішлють посилання на реєстрацію. Найпопулярніші та найважливіші питання отримають відповіді у практичному керівництві (хендбуці), який отримають всі учасники опитування.
“Хендбуки мали дуже великий успіх. Ми розповсюджували їх на форумах креативних індустрій, і в нас просто не вистачало примірників, — розповідає Ольга Сімсон. — Це формат легкого доступного керівництва з інструкціями та прикладами, настільна книга, до якої можна звертатися за відповідями з юридичних питань креативного бізнесу. Ми пишаємося, що наш хендбук був представлений на виставці найкращих проектів УКФ. А цього року у нас будуть аж чотири хендбуки з ІТ, медіа, фешн та арт права”.
Ще одним результатом навчання стане хакатон креативних проєктів, який проведуть наприкінці курсу, і на якому всі напрямки об’єднаються задля реалізації ідей у креативних індустріях.
Нагадаємо,