Черкаські онлайн-ЗМІ: без фейків, але з маніпуляціями

Понад 3% новин черкаських онлайн-медіа містять маніпуляції. Разом із тим публікації фейків за звітний період не зафіксовано. 

Такими є результати січневого моніторингу ІМІ, метою якого було дослідити, яку частку в стрічках регіональних онлайн-медіа складають новини з маніпуляціями та фейками, визначити основні типи маніпуляцій і фейків та топ-теми, де їх використовують.

Аналізувалися новини зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua, опубліковані з 11 по 15 січня. До уваги не брались блоги, анонси, прогнози погоди, попередження про відключення світла чи води, тощо.  Всього за період моніторингу промоніторені 564 публікації. Від 91 на Zmi.ck.ua до 148 на Прочерку. 

Фейків, а саме новин, які, до прикладу, містили б відверто неправдиву інформацію, факти, що не відповідають дійсності, інформацію, що базується на сумнівних або анонімних джерелах, які неможливо перевірити, спотворені або недостовірні соціологічні дослідження, чорний піар, пропаганду, тощо, – у вибірці матеріалів за звітний період не зафіксовано. 

У той же час в стрічках усіх медіа, які підлягали моніторингу, наявні маніпулятивні публікації. Таких новин у добірці 17, або 3% від загальної кількості. Усі вони – матеріали із ознаками замовності, яку фахівці ІМІ виділяють як окремий тип маніпуляції. На Прочерку – сім  таких публікацій, ще одна на 18000 і по три на інших трьох сайтах.  

Нагадаємо, джинса – це замовні матеріали у ЗМІ іміджевого або рекламного характеру, які просувають інтереси певних суб’єктів і не виокремлені в окремий розділ, чи безпосередньо в стрічці та не мають маркування типу “рекламний матеріал”, “на правах реклами”, тощо.

Джинса – це апріорі маніпуляція, позаяк навіть незалежно від змісту така публікація подана як редакційна новина є по суті рекламою, завдання якої зрештою (залежно від типу джинси) – спонукати людину придбати той чи інший товар або послугу, підвищити лояльність до бренду, компанії, політичної партії, кандидата, збільшити впізнаваність, тощо. Чи ж, у випадку саме з політичною джинсою, спонукати голосувати, або не голосувати за того чи іншого кандидата/партію. Достовірність «джинсового» матеріалу нерідко є сумнівною, адже джерелом фактичної інформації для нього зазвичай стає сам замовник, який, не виключено, підбирає факти і думки тенденційно, переслідуючи власну корисливу мету. 

Серед типових ознак джинси ангажованість; відсутність балансу, відтак однобока (найчастіше лише позитивна) подача; відсутність реального інфоприводу; прямі посилання на контакти компаній; використання узагальнень; перебільшення. У таких матеріалах можуть міститись елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта, нерідко пулікаціх пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг.

Про ознаки джинси може свідчити і той факт, що один і той же матеріал без змін, або ж із незначними змінами опублікований у різних ЗМІ. Також варто насторожитись в разі якщо відсутні джерела інформації, вони сумнівні, або ж коли джерелами є прес-служби партій чи певних компаній. 

Що ж до власне “джинсових” публікацій із вибірки, то, наприклад, Zmi.ck.ua, Вичерпно та Прочерк опублікували ідентичні матеріали, в яких ідеться про одну з програм часткового відшкодування витрат на заходи з енергоефективності в багатоквартирних будинках. Джерлом повідомлення є реліз управлінської компанії, яка опікується утриманням багатоквартирних будинків у Черкасах і виконує енергомодернізацію. В завершенні публікації наведені і контакти компанії. Усі чотири публікації з’явились 11 січня. 

Усі п’ять сайтів також опублікували ідентичний іміджевий прес-реліз (18000, Прочерк, Вичерпно, Zmi.ck.ua, Провсе) з ознаками замовності щодо вже згаданої управлінської компанії, в якому йдеться про те, що компанія безкоштовно організовує доставку ялинок зі сміттєвих майданчиків у зоопарк. 

Окрім того, Прочерк та Провсе опублікували релізи про “внесок у боротьбу із пандемією” мережі супермаркетів. На цих же сайтах розміщені релізи одного з агрохолдингів про допомогу лікарням регіону (Прочерк) та внесок у боротьбу з пандемією коронавірусу (Провсе). До того ж, у релізі на Прочерку є й відтінок політичної джинси, позаяк наприкінці публікації наведена і пряма мова одного з депутатів Черкаської обласної ради, директора ТОВ, яке входить до згаданої корпорації. 

Власне, політична джинса – ще одна з топ-тем для маніпуляцій і також мала місце у вибірці звітного періоду. 22% моніторингової вибірки новин припадає на неї. До прикладу, Прочерк, Zmi.ck.ua, та Вичерпно публікували ідентичні матеріали з повідомленням про те, що одна з фракцій Черкаської міської ради ініціює звернення про запровадження мораторію на підвищення комунальних тарифів. 

Вкотре нагадаємо, що частина перша статті 9 Закону про рекламу визначає, що її має бути чітко відокремлено від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, так, щоб її можна було ідентифікувати. Водночас частина третя статті 9 Закону визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи чи товару і який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”. Відповідно до частини п’ятої цієї ж статті, прихована реклама забороняється.

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Реклама МХП
коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *