Героями та експертами у більшості публікацій черкаських онлайн-ЗМІ є чоловіки

У черкаських онлайн-ЗМІ жінок згадують утричі рідше, ніж чоловіків. У ролі експерток журналісти залучають жінок ще менше. Такими є результати лютневого моніторингу Інституту Масової Інформації, котрий мав на меті дослідити гендерний баланс у новинах регіональних онлайн-видань.

До дослідження було взято по 50 новин поспіль зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua, починаючи з 10 лютого. Сюди не входили авторські колонки, блоги, офіційні анонси концертів, прес-конференцій, відключення води, чи світла, тощо. Відтак усього було проаналізовано 250 новин.

Із 229 героїв цих публікацій лише третина, 76, жінки. Чоловіків – 153. Найменше героїнь у новинах Zmi.ck.ua – всього 12. По 14 у Прочерка та 18000, 16 у новинах сайта Вичерпно. І найбільше, 20 героїнь, у підбірці новин зі стрічки видання Провсе. Чоловіків-героїв новин найбільше. 41, у підбірці публікацій сайту 18000, 31 – у новинах Вичерпно, при цьому у Zmi.ck.ua, Провсе і Прочерка – 26, 27 і 28 чоловіків-героїв новин відповідно.

У 250 відібраних публікаціях фігурували коментарі, пояснення або оцінки експерток 14 разів. Експертів-чоловіків було 67. Відтак співвідношення виявилося менше, ніж 1 до 5 (17%). Найменше експерток було задіяно у новинах видань Прочерк і Вичерпно – лиш одного разу. Тричі жінки-експертки фігурували в публікаціях Zmi.ck.ua та Провсе, ще шість разів у 18000. У той час коментарі чоловіків-експертів у стрічці видання 18000 траплялись 10 разів, у Zmi.ck.ua – 11, 12 – у Вичерпно, та по 17 разів у Прочерка і Провсе.

Що ж до гендерного розподілу експертів та експерток за тематикою новин, то тут у всіх тематиках переважають чоловіки. При тому в жодній із виділених тематик представлення експерток не було більшим за 25%. Наприклад, у соціальній тематиці чоловіків-експертів фігурувало 29, експерток-жінок – 6; у тематиці “економіка/бізнес” експертки фігурували двічі, експерти – 11 разів.

Дещо інша ситуація при розподілі героїв та героїнь новин за темами. Наприклад, у новинах на соціальну тематику жінок удвічі більше, ніж чоловіків (14 і 7 відповідно). У новинах культури із вибірки також більше жінок. У новинах спорту, новинах кримінальної тематики героїнь-жінок близько 30%. У новинах економіки й бізнесу – 20%, політики – 10% від сумарної кількості героїв та героїнь в новинах. 

Варто звернути увагу, що із усієї кількості експерток в новинах, найбільше їх припало на соціальну тематику (43 %) та кримінал 36% (від загальної кількості експерток в новинах). В цих же темах найчастіше фігурували і героїні-жінки: 57% героїнь від сумарної кількості героїнь у новинах зустрічалися в криміналі та 19% – у соціальній тематиці.

Окремо слід відзначити, що у стрічках досить помітно переважають новини про кримінал та надзвичайні події. Публікацій цієї тематики у підбірці понад половина: 138 із 250 розглянутих. Джерелами їх переважно є прес-служби поліції, прокуратури, ДСНС, центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф. Це підтверджує тенденції виокремлені в грудневому та січневому моніторингах, коли було досліджено джерела новин онлайн-ЗМІ, і один із висновків, що це має значний вплив на деяке викривлення загальної інформаційної картини регіону в ЗМІ.

При нагоді та з огляду на результати моніторингу, варто також  нагадати редакторам та журналістам про досить дієві та нескладні 10 рекомендацій щодо дотримання гендерного балансу в медіа

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

коментарі

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *