У черкаських онлайн‐ЗМІ жінок згадують утричі рідше, ніж чоловіків. У ролі експерток журналісти залучають жінок ще менше. Такими є результати лютневого моніторингу Інституту Масової Інформації, котрий мав на меті дослідити гендерний баланс у новинах регіональних онлайн‐видань.
До дослідження було взято по 50 новин поспіль зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua, починаючи з 10 лютого. Сюди не входили авторські колонки, блоги, офіційні анонси концертів, прес‐конференцій, відключення води, чи світла, тощо. Відтак усього було проаналізовано 250 новин.
Із 229 героїв цих публікацій лише третина, 76, жінки. Чоловіків – 153. Найменше героїнь у новинах Zmi.ck.ua – всього 12. По 14 у Прочерка та 18000, 16 у новинах сайта Вичерпно. І найбільше, 20 героїнь, у підбірці новин зі стрічки видання Провсе. Чоловіків‐героїв новин найбільше. 41, у підбірці публікацій сайту 18000, 31 – у новинах Вичерпно, при цьому у Zmi.ck.ua, Провсе і Прочерка – 26, 27 і 28 чоловіків‐героїв новин відповідно.
У 250 відібраних публікаціях фігурували коментарі, пояснення або оцінки експерток 14 разів. Експертів‐чоловіків було 67. Відтак співвідношення виявилося менше, ніж 1 до 5 (17%). Найменше експерток було задіяно у новинах видань Прочерк і Вичерпно – лиш одного разу. Тричі жінки‐експертки фігурували в публікаціях Zmi.ck.ua та Провсе, ще шість разів у 18000. У той час коментарі чоловіків‐експертів у стрічці видання 18000 траплялись 10 разів, у Zmi.ck.ua – 11, 12 – у Вичерпно, та по 17 разів у Прочерка і Провсе.
Що ж до гендерного розподілу експертів та експерток за тематикою новин, то тут у всіх тематиках переважають чоловіки. При тому в жодній із виділених тематик представлення експерток не було більшим за 25%. Наприклад, у соціальній тематиці чоловіків‐експертів фігурувало 29, експерток‐жінок – 6; у тематиці «економіка/бізнес» експертки фігурували двічі, експерти – 11 разів.
Дещо інша ситуація при розподілі героїв та героїнь новин за темами. Наприклад, у новинах на соціальну тематику жінок удвічі більше, ніж чоловіків (14 і 7 відповідно). У новинах культури із вибірки також більше жінок. У новинах спорту, новинах кримінальної тематики героїнь‐жінок близько 30%. У новинах економіки й бізнесу – 20%, політики – 10% від сумарної кількості героїв та героїнь в новинах.
Варто звернути увагу, що із усієї кількості експерток в новинах, найбільше їх припало на соціальну тематику (43 %) та кримінал 36% (від загальної кількості експерток в новинах). В цих же темах найчастіше фігурували і героїні‐жінки: 57% героїнь від сумарної кількості героїнь у новинах зустрічалися в криміналі та 19% – у соціальній тематиці.
Окремо слід відзначити, що у стрічках досить помітно переважають новини про кримінал та надзвичайні події. Публікацій цієї тематики у підбірці понад половина: 138 із 250 розглянутих. Джерелами їх переважно є прес‐служби поліції, прокуратури, ДСНС, центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф. Це підтверджує тенденції виокремлені в грудневому та січневому моніторингах, коли було досліджено джерела новин онлайн‐ЗМІ, і один із висновків, що це має значний вплив на деяке викривлення загальної інформаційної картини регіону в ЗМІ.
При нагоді та з огляду на результати моніторингу, варто також нагадати редакторам та журналістам про досить дієві та нескладні 10 рекомендацій щодо дотримання гендерного балансу в медіа.
Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.


