Партії в новинах: про які політичні сили писали черкаські онлайн-ЗМІ у травні

Згадуючи політиків, місцеві онлайн-ЗМІ здебільшого не вказують їхню партійність, зрідка джинсують і не завжди належним чином маркують рекламу.

Такими є результати травневого моніторингу новин Інституту Масової Інформації, метою якого було визначити частку новин зі згадками політичних сил в регіональних онлайн-медіа, виокремити основні політичні сили, які згадуються в новинах регіональних онлайн-медіа, з’ясувати частку новин із ознаками політичної замовності, визначити кількість неналежно маркованої політичної реклами та дослідити тематику новин зі згадками про політичні сили в регіональних онлайн-медіа.

Моніторинг тривав із 10 по 14 травня 2021 року. До дослідження було взято новини зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua. До уваги не брались блоги, анонси, прогнози погоди, попередження про відключення світла чи води, тощо. 

Отож, за цей період в стрічках з’явилось 560 новин, із них лиш 4% містили згадки політичних партій. Найбільше таких публікацій, 9%, було на сайті 18000. 5% новин зі згадками політичних партій було на Прочерку, 2% – на Провсе і по 1% на Zmi.ck.ua та Вичерпно. 

У 22 новинах політичні партії згадували 43 рази. Найчастіше, у 21% прикладів згадували “Європейську Солідарність”. Дещо рідше, у 18% згадок було про ВО “Батьківщина”. 14% згадок припало на партію “Слуга Народу”, по 12% – на ОПЗЖ та “За Майбутнє”. Ще 9% – згадки партії “Голос”, 7% – регіональних партій (зокрема ВО “Черкащани”). У решті 7% згадок фігурували інші партії (“Національний корпус”, “УДАР”, ВО “Свобода”). 

З огляду на низьку загальну кількість згадок у вибірці, а також контекст та власне зміст новин не можна достеменно стверджувати, що той чи інший ЗМІ віддає перевагу згадкам котроїсь із партій, що слід відзначити як позитивну практику.

Що ж до тематики новин зі згадками політичних партій, то абсолютна їх більшість, 70%, стосувалися місцевої політики, а ще 21% – соціальних питань (освіти, комунального господарства). До прикладу, чимало уваги в моніторинговому періоді ЗМІ приділяли аналізові декларацій депутатів Черкаської міської ради. Зокрема, сайт 18000 підготував рейтинг статків депутатів ради, а Прочерк у кількох публікаціях зупинявся на безпосередньо на деклараціях конкретних депутатів, наприклад, наприклад представників ВО “Батьківщина”, “За Майбутнє”, чи ж “Європейської Солідарності”. Ще однією з основних тем цього періоду стало утвердження міською радою змін до генерального плану міста Черкаси, про що писали усі ЗМІ, зокрема й 18000 та Zmi.ck.ua. Значна частина публікацій стосувалась кадрових перестановок. До прикладу, одразу ж і 18000, і Вичерпно, і Прочерк писали про зміни в керівному складі одного з комунальних підприємств міста. 

Дві публікації з вибірки мали всі ознаки політичної реклами, проте не мали належного маркування, як того вимагає ч. 3 ст. 9 Закону “Про рекламу”.  Йдеться  про матеріал “Їм важливо бачити, що їх не забувають”: “ЧЕРКАЩАНИ” вшанували ветеранів області” на сайті Провсе. У новині, що маркована як “партнерський матеріал” йдеться про те, як представники регіональної партії ВО “Черкащани”, зокрема і голова обласної ради Анатолій Підгорний, вшановували ветеранів у День пам’яті та примирення. А також матеріал 18000 про те, як ветеранів вітав депутат обласної ради від партії “За майбутнє” Євгеній Курбет (котрий, з огляду на характер та географію його активності найімовірніше буде кандидатом на проміжних виборах народного депутата в 197 окрузі). На сайтах Прочерк та Zmi.ck.ua були опубліковані ідентичні замітки, проте, в той час, як на 18000 цей матеріал має позначку “іміджева інформація”, на Прочерку та Zmi.ck.ua він жодним чином не маркований, тож містить усі ознаки замовності. Публікації не містять згадок партії, однак варто наголосити, що практика “джинсування” з боку ЗМІ в будь-якому разі однозначно є негативною. 

Варто також зазначити, що, як показав огляд, місцеві ЗМІ, згадуючи політиків, здебільшого не вказують їхню партійність, як от, наприклад, у публікаціях про внесення змін у генеральний план міста Черкаси на сайтах Вичерпно та Прочерк. А безпосередньо партії, як інституції, без прив’язки до особистостей, фігурують у новинах вкрай рідко й у вибірці цього моніторингового періоду таких новин не було взагалі. 

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації у Черкаській області.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews

коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *