Ані доріг, ані стабільного фінансування – такими були довгий час українські реалії. Втім за останні два роки ситуація відчутно змінилася.
Новаторством 2018 року стало передавання доріг місцевого значення під відповідальність облдержадміністрацій. І місцевій владі для виконання цієї роботи дали інструмент – державну субвенцію місцевим бюджетам. Минулого року її розмір становив 11,5 млрд грн, а цього року сума зросла до 14,6 млрд грн.
Минулого місяця ГО «Проти корупції» провела моніторинг якості виконання ремонтних робіт на дорогах Черкащини.
У 2019 році Черкаська ОДА чотирма розпорядженнями затвердила перелік об’єктів, які підлягають дрібному та середньому поточному ремонту. Всього у списку їх 483 на загальну суму майже 433 млн грн. Площа ремонту при цьому становить 248 тис. кв. м. Цікаво, що від загальної кількості запланованих об’єктів ремонту 65% становлять об’єкти, кошторис робіт яких не перевищує 100 тис. грн . Сума ремонту малих лотів становить 303 млн грн.
На переконання представників ГО, ідеться або про свідоме подрібнення загального лоту на кілька, або про непрофесіоналізм.
Ще минулого року, під час моніторингу якості доріг на Черкащині, відремонтованих у 2016-2018 рр., аналізуючи причини виявлених дефектів, представники ГО переконалися, що проблеми у дорожній сфері зароджуються ще на етапі планування.
Так, станом на сьогодні велика кількість об’єктів, на яких здійснюється ремонт доріг на Черкащині, слугує додатковим фактором зростання витрат людських та фінансових ресурсів. Мова йде про створення нележної кількості кошторисної проектної документації, проведення відповідних процедур закупівель, а також здійснення технагляду (мінімум тричі на кожен об’єкт). Одним із шляхів уникнення цих проблем є “укрупнення” різних об’єктів в один лот під час здійснення закупівлі.
Якщо повертатись до теми забезпечення належної якості виконання робіт, то станом на сьогодні ДП “Служба місцевих доріг Черкаської області” у своєму штаті має шість інженерів технагляду. Виходячи із загальної кількості запланованих 483 об’єктів ремонту, маємо в середньому факт того, що на одного фахівця припадає до 80 об’єктів. Відповідно, питання забезпечення якості робіт при такому фізичному навантаженні є риторичним.
Яскравим приклад сумнівної якості формування самого переліку об’єктів є дорога О 242025 /Шпола − Мокра Калигірка − Катеринопіль/ − Товмач.
З різницею у 12 днів на цій дорозі у червні 2019-го було проведено дві закупівлі, а саме:
- поточний середній ремонт на км 0+000 – 0+500 на суму 487,929 тис грн (дата оголошення 06.06.19)
- поточний дрібний ремонт км 0+000 – 1+000 на суму 79,289 тис грн (дата оголошення 18.06.19)
У першому випадку Замовником робіт був ДП «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області», у другому – Шполянська РДА.
При цьому саме районна державна адміністрація була також замовником розроблення проектної документації для ДП «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області», відповідно там знали про майбутні плани державного підприємства.
Окрім районної державної адміністрації та державного підприємства, цей відрізок шляху ремонтувала також і Товмачівська сільська рада у 2018 році.
29 червня представники ГО зробили спільний виїзд із замовником і підрядником на об’єкт. Довжина ділянки ремонту в ТЗ становить 183 м. Учасники виїзду знайшли згідно з технічним завданням початкову і кінцеву точку та зафіксували, що дрібний ремонт (за тендером від 18 червня) вже виконаний. Разом з тим, у ході перевірки з’ясувалося, що ця ділянка не містить всіх тих недоліків, які вказані у дефектному акті до закупівлі поточного середнього ремонту від 6 червня, оголошеного «Службою місцевих доріг».
Хто ж все таки має відповісти за витрачені 567 тис. грн? Яким чином може здійснюватися закупівля різних типів ремонтних робіт на одну і ту саму ділянку дороги? Крім того, виходячи з результатів особистого візиту, можна припустити, що кошти можна було використати на ремонт дорожніх об’єктів, які перебувають у набагато гіршому стані.
Представники ГО «Проти корупції» про виявлені факти повідомили керівництво ДП «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області».
Виникає питання: навіщо продовжувати здійснювати неефективні процеси? Навіщо «робити вигляд», а не працювати? Кого звинувачувати? Чи лише вина тут ДП «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області»? Наприклад за те, що вони не здійснили виїзд на об’єкт, коли писали дефектний акт? Але відповідь чиновників, з якою важко не погодитись, і так очевидна: при тій кількості заявок та об’єктів, які є у ДП «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області», здійснити належний виїзд всюди фізично неможливо.
Відповідно, ми припускаємо, що ненайкращим чином спрацювала місцева влада. Реформа децентралізації ще раз засвідчила, що сьогодні РДА є неефективними. Станом на зараз процедура погодження переліку об’єктів вимагає «підтримки» cпочатку райдержадміністрації, що разом із сільськими головами чи головами ОТГ визначає власні об’єкти для ремонту, виходячи із наявного фінансування. Обсяг фінансових ресурсів для чиновників визначається від протяжності доріг у районі. Далі сформований перелік подається на затвердження в обласну адміністрацію, після чого потрапляє до Укравтодору. Зрештою кінцеве слово за бюджетним комітетом Верховної Ради. І лише після проходження всіх цих інстанцій Замовник – «Служба місцевих доріг» може перейти до виготовлення кошторисної документації та оголошення закупівель робіт та послуг.
Зі свого боку члени ГО «Проти Корупції» готові проводити навчання для представників місцевих органів самоврядування. Аби вони лише хотіли нас почути і зрештою почули.