За офіційними даними у 2019 році в Україні зареєстровано 160 675 дорожньо-транспортних пригод, понад 33% загиблих та травмованих у ДТП — це пішоходи.
У зв’язку зі зростанням аварійності на дорогах Черкащини (про це розповімо у наступному матеріалі) команда волонтерів-практикантів Черкаського інституту міста поставила собі на меті вивчити світовий досвід зменшення аварійності та смертності на дорогах інженерними засобами.
Інженерними засобами підвищення безпеки ми називаємо усі рукотворні об’єкти, конструкції, техніку, якими облаштовуються дороги та тротуари для збільшення безпеки учасників руху: водіїв, пішоходів, пасажирів, велосипедистів, мотоциклістів.
Усі інженерні засоби та конструктивні рішення можна розділити на дві великі групи:
- Сприяють безпеці шляхом привернення уваги учасників руху (дорожні знаки, розмітка, нанесення шумових елементів на дорожнє покриття) або шляхом притягнення порушників до юридичної відповідальності (камери відеофіксації порушень).
- Діють невідворотно, незалежно від бажання і уважності учасників руху. Такі інженерні рішення втілюють принцип «пока-йоке» (poka-yoke) або «захист від дурня», коли будь-яка людина, хоче вона того чи ні, може діяти лише у спосіб, який гарантує безпеку або мінімізує ризики.
Саме на другій групі засобів підвищення безпеки наша дослідницька група зосередила увагу, оскільки саме вони мінімізують або взагалі прибирають людський чинник.
Ми зібрали та проаналізували дію близько 30 інженерних засобів. Усі віднайдені практики убезпечення руху ми розділили на чотири великі групи:
- Уповільнення транспортних засобів
- Розмежування і розведення транспортних потоків
- Пом’якшення ударів при зіткненнях
- Засоби покращення видимості (не прибирають людський чинник повністю, але суттєво зменшують ризики)
Давайте розбиратися по черзі.
До першої групи «Сповільнювачі руху автомобілів» відносимо:
- Додавання велодоріжок
Через збільшення кількості інших учасників руху, автомобілісти змушені зменшувати швидкість.
- Штучні горби для зниження швидкості
Знижують швидкість до певної межі в залежності від висоти і довжини нерівностей. В ідеалі, горби дозволять транспортним засобам постійно рухатися по дорозі із заданою швидкістю, а не сповільнюватися і прискорюватися до і після кожної гірки.
- Зручний горб для автобусів
Уздовж автобусних маршрутів встановлюються зручні для автобусів нерівності, щоб знизити швидкість руху транспорту.
- Тумби на переходах
Тумби зменшують або запобігають удару та захищають людей від автомобіля. Також тумби на переходах сприяють зменшенню дорожнього полотна, що сприяє уповільненню дорожнього руху.
- Шикана
S-образна вигнута дорога, яка спонукає автомобілістів рухатися з меншою швидкістю.
- Чокери
За рахунок надбудови бордюрів або розміщення посадкових смуг відбувається звуження вулиці та розширення тротуарів, що створює ефективну точку защемлення. Вони призводять до зменшення ширини проїзної частини, швидкості руху і відстані пішохідного переходу.
- Подовження бордюру
Продовження тротуару зазвичай робиться на перехрестях, щоб покращити видимість пішоходів і скоротити відстань переходу. Розширення лінії узбіччя до смуги проїжджої частини допоможе знизити швидкість повертаючих транспортних засобів та забезпечити захист пішоходів.
- Пішохідний перехід із сенсорними датчиками
Такі переходи виявляють транспортні засоби, що наближаються до стоп-лінії на відстані 40 м. та освітлюють їх. Це призводить до зниження швидкості. У разі ввімкненого червоного світла, вони сигналізують водію про зупинку.
- Система попередження про пішохідний перехід
Система використовує тепловізійні камери для виявлення пішоходів, що наближаються до переходу. Коли людина підходить до переходу, то система освітлює його за рахунок LED сигнальних ламп. Лампи вбудовані в асфальт по обидва боки від пішохідного переходу, що змушує водіїв знизити швидкість.
- Профільна термопластична дорожня розмітка
Профільна дорожня розмітка з термопласту — це серія опуклих горизонтальних білих смуг, які зазвичай зустрічаються на узбіччі дороги при з’їзді з швидкісних автомагістралей. Нерівна поверхня викликає вібрацію проїжджаючих по ній автомобілів. Вони призначені для попередження автомобілістів, які з’їжджають з середини дороги.
- Піднятий перехід зебри
Підняті переходи через зебру уповільнюють транспортні засоби. Додана висота також робить пішохідний перехід більш помітним для автомобілістів.
- Камери червоного світла
За допомогою датчиків або контурів заземлення на дорозі камери виявляють транспортні засоби, які проїжджають крізь вогні після того, як вони стали червоними. Коли світлофор горить червоним, система стає активною і камера фіксує автомобіль, який перетинає стоп-лінію.
- Зменшення ширини смуг
За рахунок зменшення ширини смуги руху, водії рухаються повільніше.
- Кишені, для повороту праворуч
Правоповоротні кишені на сигналізованих розв’язках розміщуються для направлення транспортних засобів, які повертають праворуч через розв’язку. Вони не дають транспортним засобам перетинати шлях зустрічного руху та знижують швидкість автомобіля.
- Дорожні дієти
Дорожні дієти зменшують кількість конфліктних точок вздовж проїжджої частини та убезпечнюють всіх учасників дорожнього руху.
- Кільцеві перехрестя
Кругові перехрестя допомагають згладити транспортний потік і зменшити кількість конфліктних ситуацій.
- Двоступеневі переправи
Точки защемлення зменшують ширину дороги і спонукають автомобілістів зменшувати швидкість. Точки притискання дозволяють пішоходам переходити дорогу в два етапи, щоб вони могли безпечно зупинитися біля центрального роздільника дороги перед тим, як закінчити перетин. З’їзди на місцях перетину забезпечують безбар’єрний доступ і ліквідують необхідність крокувати вгору і вниз по узбіччях доріг.
- Знак «Ваша швидкість»
Знак «Ваша швидкість» у реальному часі відображає швидкість проїжджаючих автомобілів та попереджає автомобілістів, якщо вони її перевищують. Він спонукає автомобілістів дотримуватися швидкісного режиму.
До другої групи «Розмежування та розведення транспортних потоків» входять такі інженерні засоби:
- Встановлення медіан
Бар’єри в центральній частині вулиці або проїжджої частини розділяють різні смуги та напрямки руху. Ширина і дизайн медіан можуть варіюватися: від вузьких бетонних бордюрів до обсаджених деревами променадів або упорядкованих бульварів.
- Баланс смуги
Щоб уникнути зіткнень на перехрестях, слід дотримуватися балансу між кількістю смуг, що в’їжджають на перехрестя і з’їжджають з нього. Незбалансованість смуги руху виникає, коли кількість смуг, що виходять на перехрестя при будь-якому заданому підході або повороті, більше, ніж кількість смуг, що виходять з перехрестя при цьому ж русі.
- Невеликий центральний роздільник
Зменшує ширину смуги руху та спонукає автомобілістів рухатися повільніше. В екстреній ситуації автомобілі швидкої допомоги можуть безпечно проїжджати через нього.
- Острівці безпеки (Security islands)
Використовуються на пішохідних переходах для людей, які перетинають центральний блок вулиці або на перехрестях.
- Естакади / підземні переходи
Відокремлюють дорожнє полотно від пішохідного переходу, що сприяє безпеці пішоходів.
- Вуличні площі
Забезпечують громадський простір для людей та допомагають сповільнити рух і скоротити відстань пішохідного переходу.
Третя група інженерних засобів направлені на пом’якшення ударів при зіткненнях.
- Аварійна подушка
Аварійна подушка призначена для поглинання удару при зіткненні, зменшення травм пасажирів і мінімізації пошкоджень автомобіля. Вони розташовані перед розбіжними дорогами, а також уздовж швидкісних автомагістралей і основних магістралей.
- Система бар’єрів, що обертаються
Засіб захисту від зіткнень з візуальним сприйняттям, що попереджає водіїв. При зіткнені машини з бар’єром, система знижує пошкодження та швидкість автомобіля.
- Підпружинені стовпці
Попереджають автомобілістів про наявність бетонної перегородки шириною менше 40 см. Основа підпружиненного стовпа гнучка, тому при лобовому зіткненні вплив на автомобіль мінімізується. У більшості випадків підпружинений стовп залишається неушкодженим.
Четверта група інженерних засобів спрямована на покращення видимості дорожнього руху. Такі засоби повністю не прибирають людський чинник, але суттєво зменшують ризики.
- Освітлені дорожні шпильки
Дорожні стійки з підсвічуванням та сигналізацією вбудовуються на окремих пішохідних переходах. Миготливі бурштинові вогні на шпильках загоряються при ввімкненому зеленому світлі, щоб попередити автомобілістів про наближення до перехрестя. Освітлені дорожні стійки встановлюються на перехрестях, де автомобілісти, що повертають направо, часто не поступаються дорогою пішоходам.
- Вуличне освітлення
Як показує статистика, одним із факторів аварій у нічний час є світло. Тому освітлення дорожнього полотна являється однією з прерогатив.
– Хвильова лінія
Хвилі представляють собою флуоресцентні жовто-зелені світловідбиваючі листи з чорними стрілками. Вони встановлюються на поворотах дороги, де маркери вирівнювання кривих неефективні або непридатні через обмеження на ділянці. Такі лінії встановлюються з повторюваними виступаючими смугами, щоб їх було добре видно під різними кутами, вдень і вночі.
Для привернення уваги до пішохідного переходу або повороту, важливу роль відіграють розмітки на дорогах.
- Маркування «ДИВИТИСЯ»
Маркування «ДИВИТИСЯ» нанесене на переходах, щоб нагадувати пішоходам про необхідність стежити за зустрічним рухом перед переходом дороги. Часто такі написи доповнюють існуючі функції безпеки (миготливі маяки, знаки пішохідних переходів), які орієнтовані на привернення уваги автомобілістів до пішохідних переходів «зебра».
- Маркери вирівнювання кривої
Маркери вирівнювання кривої — це знаки на поворотах дороги, які допомагають автомобілістам безпечно об’їжджати повороти. На знаках зображена одна чорна стрілка на світлорефлекційному жовтому тлі.
- Штрихові лінії пішохідного переходу
Пунктирні лінії позначають пішохідний перехід та роблять його більш помітним, оскільки візуально контрастують з безперервною лінією зупинки для транспортних засобів.
- Маркування заспокійливого руху
Біла трикутна розмітка, розташована по обидва боки дороги, візуально сповіщає автомобілістів про уповільнення руху. Також доповнює інші заходи щодо заспокоєння дорожнього руху, такі як: «повільна» розмітка, дорожні горби та смуги регулювання швидкості.
Для безпечного пересування пішоходів на зливних кришках, розташованих на тротуарі, встановлюють антислизьке покриття.
У цьому дослідженні ми вивчили світовий досвід зменшення аварійності та смертності на дорогах. Чотири групи інженерних засобів, що діють невідворотно, мінімізують або взагалі прибирають людський чинник.
У наступному матеріалі покажемо мапу усіх ДТП в Черкасах за 2020 рік та розглянемо можливості застосування світового досвіду на дорогах Черкас.
А поки давайте бути відповідальними та уважними учасниками дорожнього руху!