Учора, 13 січня, у студії “18000” відбулося велике інтерв’ю із головою Черкаської ОДА Олександром Скічком. Розповідаємо головне, що прозвучало у прямому ефірі, у текстовому форматі.
Про рік роботи на посаді голови ОДА
Не вважаю це досягненням. Коли йшов на цю посаду, ставив перед собою завдання на рік. Адже є бюджетний процес, і в цілому живемо від 1 січня до 31 грудня. Думаю, наступні плани теж мають бути на рік.
Але загалом я пропонував би відходити від поняття прізвищ. Це створює певний хаос. І я не лише про очільників області, а й міністрів. Має бути затверджений план на 5-7 років, догостроковий. І незалежно від того, хто приходить до влади, ці плани мають залишатися. Вони можуть підкориговуватися, але тоді буде стратегічний розвиток області, міністерства тощо.
Якщо кожен буде приходити і крутити своє кіно, то результатів не буде. Тому що хорошого результату очільник області і за рік досягти не може. Минулий рік ми присвятили багато часу, щоб підготуватися до 2022-го: розробка проєктно-кошторисних документацій, побудова стратегій.
Про медичні проєкти
Ми презентували топ-5 проєктів у медичній галузі на найближчі два роки: обласна лікарня, дитяча обласна лікарня, екстрена медична допомога, кардіологічний центр і онкодиспансер.
Здебільшого це проєкти “Великого будівництва”. Що вони собою являють?
Обласна лікарня – капітальна реконструкція всіх корпусів обласної лікарні. Ми зробили термомодернізацію дев’ятиповерхового корпусу, тепер мова йде про те, щоб зробити ремонт всередині і купити обладнання. І так по кожному корпусу. Ми хочемо, щоб обласна лікарня була, як приймальне відділення, де було нещодавно здійснено ремонт.
Кардіоцентр – будівництво з нуля корпусу серцево-судинної хірургії.
Екстрена медична допомога – ми оновили весь автопарк, у нас усі автомобілі не старше п’яти років, але в них немає єдиного центру.
Онкодиспансер – будівництво бункера і купівля лінійного прискорювача. Думаю, це буде лізинг як найбільш простий і зрозумілий спосіб. Але формат має визначити обласна рада.
Загальна вартість медичних об’єктів на два роки – більше трьох мільярдів гривень. Здебільшого це фінансування з державного бюджету. Більшість коштів підуть не на будівлі, а на сучасне обладнання, воно дуже дороговартісне.
Про стосунки з головою обласної ради та мером Черкас
Розбіжності є завжди, але якихось глобальних сварок чи конфліктів я намагаюся уникати. Всі сварки – це витрачання енергії і відсутність результату. Щось зробити можна лише в мирі та злагоді.
Коли голова обласної ради з головою ОДА і мером починають дивитися в різні сторони, воювати між собою, повірте, насамперед від цього страждають місто і люди, як би це пафосно не звучало.
Про “синхронний” із Зеленським відпочинок у Буковелі
Мені здається, тут дуже багато конспірології. Якщо мені потрібна зустріч із президентом, то я їду в ОП і зустрічаюсь. Я пропоную не вигадувати. Були новорічні свята, я був у Буковелі, не на Мальдівах чи в якійсь іншій теплій країні. Хоча, судячи з декларації моєї сім’ї, я можу собі дозволити відпочивати і за кордоном. Оскільки я зараз на посаді, відпочивав у Буковелі, аж цілих чотири дні.
Переглянути цей допис в Instagram
Про вплив великого бізнесу
Впливу на мене вони не мають. На мене мають вплив лише Офіс президента та президент, які дали мені кредит довіри.
Що стосується обласної ради, є партія “Черкащани”, навколо неї ходять багато чуток, хто має мажоритарний і міноритарний пакети. Більше того, якщо поспілкуватися з кожним із них, навіть там інформація може не зійтися. У будь-якому разі ця партія сьогодні має більшість в обласній раді, ми намагаємося включати їхні побажання до об’єктів, які будуються. Але не має бути перекосу. Кожен район має отримати своє “Велике будівництво”, нові дороги.
Про фінансування територіальної оборони
Виділять стільки, скільки буде необхідно. Приміщення ми виділили по районах. Необхідне матеріально-технічне забезпечення (столи, техніка тощо) ми готові виділити. Проведена робота з ОТГ щодо розробки програми для підтримки тероборони.
Я спілкувався із керівником територіальної оборони, він сказав, що сьогодні на кожен район йому потрібно десь близько 1 млн 600 тисяч гривень. Ми вже провели роботу, і ці кошти можемо виділити. Головне, щоб їх було освоєно і витрачено на те, що необхідно.
Потрібно розуміти, що коли ми говоримо про територіальну оборону, це закон не про те, що адміністрація закуповує зброю, техніку, танки. Це не про це зовсім. Це про приміщення, забезпечення тощо – всі побажання територіальної оборони виконуються.
Навіть якщо ми завтра виділимо сто мільйонів гривень на територіальну оборону, то потрібно розуміти, що вони будуть робити з цими коштами. Купувати зброю вони не можуть. Що вони з ними будуть робити? Куплять собі столи по тисячі доларів?
Про пропозиції працювати в міністерстві
На сьогодні в мене немає конкретної пропозиції чи бачення, де я буду завтра. Сьогодні я маю працювати як очільник обласної державної адміністрації, ми будуємо плани на 2022, 2023 роки і робити по максимуму, щоб все зробити.
Якщо буде пропозиція – повірте, ви про це дізнаєтесь із офіційних джерел.
Про критику в соцмережах
Коли ми поставили собі завдання побудувати графічний центр “Серце України” за три місяці, що дуже складно, повірте, треба було задіяти багато і ресурсів, і сил, щоб це зробити. Дехто приїжджав на це місце, фотографувався і казав “Я думаю, не встигнуть” або “Я там був, вони нічого не роблять”. Ти візьми лопату, стань поруч і поможи, тоді буде результат. Або прийди і спитай: чим помогти? Але ж ніхто так не хоче. Найпростіше казати, що неправильно роблять.
Про порушення на виборах по 197 округу
Всі бачили цифри – між кандидатами шалений відрив, близько 25 %. Наступний показовий момент: після виборів жоден із учасників не пішов до суду, щоб скасувати результати. Це говорить про те, що всі учасники прийняли перемогу одного з кандидатів.
Я не пам’ятаю жодних виборів, коли б не заявляли про певні порушення. Хтось десь бюлетень сфотографував, десь ще щось.
Я вважаю, що перемога Віталія Войцехівського була беззаперечною. Що стосується порушень – треба розбиратися по кожному випадку, вони точно не мали системного характеру і не змінили хід виборів як таких. Сфальсифікувати 25 % голосів – ви в це вірите?
Про приїзд Зеленського під час виборів
Що таке адмінресурс? Якщо примушують бюджетників за когось голосувати, я вважаю, що це дійсно порушення. Але такого не було. Я не чув такого. Я таких команд не давав.
Що стосується приїзду президента. Команда президента приїхала в Золотоношу відкривати басейн і там є мер Золотоноші. Це логічно? А щодо Канева. Команда президента має проект “Велике будівництво”. Я особисто докладав зусиль, щоб Будинок культури був добудований. Політична партія “Слуга народу” має відношення до програми “Велике будівництво”, і є кандидат від “Слуги народу”, який іде на вибори. “Слуга народу” – пропрезидентська партія. Кандидат йде від пропрезидентської партії. Що неправильно? Пропрезидентський кандидат стоїть біля президента. В чому нонсенс?
Про підвищення зарплат медикам
Днями Кабінет міністрів підтримав постанову, якою забезпечив зарплати 20 тис. для лікарів і 13,5 тисяч – для медсестер.
По-перше, змінився підхід. Раніше укладалися пакети з НСЗУ з 1 квітня, цього року це відбувається із 1 січня. Відповідно, до січня почалася робота щодо цих пакетів, тарифи деякі були підвищені.
За нашими підрахунками, на Черкащині такі зарплати мають бути виплачені вже цього місяця. Забігаючи наперед, скажу, що для того, аби врегулювати це питання, знадобиться певний час, однак найближчим часом це питання буде врегульоване. Досить складно організувати виплату зарплати такого рівня за короткий термін, враховуючи складність медичної системи загалом.
Про аеропорт і літаки, які він може приймати
Ми завершили ремонт злітної смуги та ввели її в експлуатацію. Це означає, що перші літаки зможуть здійснювати посадку в черкаському аеропорту. Тут спектр дуже широкий.
Я спілкувався із представниками компанії “Sky up”, щоб вони, можливо, почали здійснювати принаймні чартерні рейси влітку. Вони сказали, що Boeing не здійснюють посадку і зліт без світлосигнальної системи. Для них це обов’язково. Але є, наприклад авіакомпанія “Мотор Січ”, вони можуть здійснювати такі посадки.
Ми виконали ремонт, ввели злітну смугу в експлуатацію. Тепер потрібно поставити завдання перед директором аеропорту: провести перемовини з авіакомпаніями, щоб зрозуміти, що їм потрібно. Кожна авікомпанія сертифікує аеропорт самостійно.
До того ж в аеропорту є борги, які потрібно закривати, щоб він повноцінно функціонував.
Якщо говорити про чартерні рейси, цього року це буде можливо. Якщо говорити про регулярні рейси, потрібно спілкуватися із авіакомпаніями і проходити сертифікацію. Моє бачення: потрібно обов’язково ставити світлосигнальну систему, тому що це безпека, і сучасні літаки на автопілоті, вони інакше не літають.
У нас був проєкт 2019 чи 2020 року, там на світлосигнальну систему треба в районі 70 млн гривень. Ми написали листа на Кабінет міністрів, щоб нас включили у програму розвитку регіональних аеропортів.
Про електрифікацію ділянки Черкаси-Сміла
Терміни незмінні. Роботи з електрифікації Черкаси-Сміла буде завершено 1 березня. Ми плануємо одразу запуск експресу Черкаси-Київ. Завдання, щоб це була конкурентна ціна і швидкість, порівняно з маршрутками. Зараз усе це підраховує “Укрзалізниця”.
Але головна ціль, щоб Черкаси з’явилися на карті залізничних перевезень України. Ми зараз електрифікували з одного боку, а з іншого – до Гребінки – немає електрифікації. Завдання – піти далі, електрифікувати до Гребінки. У такому випадку Черкаси будуть транзитним залізничним містом. Це буде велика перемога.
Про дитячий садочок на Митниці
Садок – це мій біль. Дедлайн – до кінця наступного року. Ми сподіваємося встигнути до початку навчального сезону.
Тендерні процедури мали початися ще у 2020 році. Але вони почали у червні 2021-го. Я займався садочком із лютого (2021-й рік – ред.), як тільки прийшов. Нам треба було передати проєкт із міста, зробити коригування. Цей процес зайняв 4 місяці.
Ми сподівалися, що буде швидше, бо мали завершити минулого року. Але нам не вдалося. Я це визнаю.
Про старі маршрутки на дорогах області
Я сподіваюся, що коли відновимо основні транспортні артерії, самі перевізники почнуть брати транспорт у лізинг і з’являться нові маршрути.
Щодо міст, є ще програма ЄБРР по кредитуванню громадського транспорту. Я за те, щоб Черкаси подавалися. Є успішні приклади Маріуполя, Львова, які вже встигли оновити свій громадський транспорт.
Філософія дуже проста: є перевізники і є ринок, вони мають покращувати якість. Я думаю, після ремонту доріг ми маємо підвищувати кваліфікаційні вимоги до перевізників, і будуть з’являтися нові перевізники. Але треба розуміти, що і перевізникам складно, вони у період коронавірусу опинилися у надскладній ситуації. Плюс розвиток блаблакару, нелегальних перевезень – це те, що стримує розвиток громадського транспорту.
Про тисячу за вакцинацію
Мені в “Дію” прийшло повідомлення, що я можу отримати. Скажу чесно: мені хотілося зрозуміти, як це відбувається. Але я не зробив цього, тому що вважаю, що є люди, яким ця тисяча знадобиться більше. Ну, і щоб потім не сказали, що я потім використав цю тисячу.
Але скажу чесно, я ходжу в кіно, у спортзал, аби отримав ці кошти, мені було б куди витратити їх.
Дивіться також відеоінтерв’ю повністю