
Чому в Черкасах не організовують конкурс на вивезення сміття
Господарський суд 10 лютого зобов’язав черкаську владу провести конкурс на визначення компанії, яка буде вивозити побутове сміття в обласному центрі. Ціна питання – десятки мільйонів гривень на рік, яку майбутній підрядник отримуватиме від місцевих жителів. Втім, попри рішення суду, ніхто організовувати конкурс не поспішає і на це є свої вагомі аргументи.
У чому суть послуги?
Вивезення та утилізація твердих побутових відходів – одна з ключових комунальних послуг, яку надають жителям будь-якого великого населеного пункту, і за організацію якої цілковито відповідальна місцева влада. Йдеться про побутове сміття, що у Черкасах прийнято викидати до спеціальних сміттєвих контейнерів, звідки його забирають працівники комунального підприємства “Черкаська служба чистоти” та його субпідрядні організації.
Ще за часів мерства Сергія Одарича у черкаських комунальників з’явився “партнер” в особі приватної юридичної особи, яка брала на себе частину зобов’язань та отримувала за це фінансову винагороду. Де-юре надавачем послуги з вивезення та утилізації побутового сміття були комунальники, втім де-факто у більшості містян сміття забирали приватники. А от його утилізацією займалися комунальники на спеціальному полігоні, облаштованому на території Руськополянського об’єднаної територіальної громади.
Сміттєві баки в Черкасах. Фото: Суспільне Черкаси
Із 2015 року і донині “партнером” черкаських комунальників є столична фірма “Умвельт”, бенефіціар якої офіційно – громадянин Німеччини Крівенцев Олександр Вікторович. Договірні відносини з цією компанію пролонговують без проведення будь-яких конкурентних процедур за рішенням більшості членів виконавчого комітету. А в результаті компанія-приватник отримує левову частину коштів, які сплачують містяни на рахунки комунальників.
Утім, де є місце одній комерційній установі, неодмінно з’являться й інші охочі зайняти або ж весь ринок, або ж бодай його частину. Вивезення твердих побутових відходів у Черкасах не виняток.
Від негабариту до габариту
Протягом багатьох років проведення нового конкурсу на вивезення твердих побутових відходів вимагають представники комерційних структур, афілійованих із місцевим бізнесменом Андрієм Бортником. Йдеться про так звану групу компаній “Нова якість”, яка у свій час здобула перемогу в конкурсі з вивезення великогабариту у місті і, що з часом переросло у тривалий перманентний конфлікт між владою та підприємцем. Об’єктом конфлікту стала сумнівна, втім законна послуга, яка генерувала з одного боку стабільний комерційний дохід, а з іншого – антирейтинг для місцевої влади. Боротьба із “Новою Якістю” і “законтрактованими” нею послугами стала одними з символів політичної конкуренції у місті напередодні попередніх місцевих виборів, і ледь не коштувала Анатолію Бондаренку посади.
Очевидно, що повторювати помилки минулого ніхто з місцевої влади не захотів, і нині за допомогою переважно політичних рішень колегіальних органів місцевої ради та і самої ради співпраця з “Новою якістю” щодо вивезення сміття зупинена. Втім не зупинені її намагання повернутися на цей ринок, а також отримати і додаткову його частину, пов’язану з вивезенням твердих побутових відходів.
Трактор “Нової якості” вивозить сміття. Фото з сайту компанії
Боротьба Андрія Бортника та його юристів не є безрезультатною, про що свідчать рішення судів і виконавчих органів на їхню користь. На бік підприємця стали представники Антимонопольного комітету, які, сподіваємося, безвідносно до персоналій визнали, що справді у місті існують обмеження та зловживання щодо не проведення конкурсу і визначення підрядника на конкурентних засадах.
Що говорять у мерії?
У 2020 році, коли закінчився договір із “Черкаською службою чистоти”, у мерії уклали з підприємством додаткову угоду про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у Черкасах. Так від 4 червня 2015 року, початку дії договору, його термін продовжили до 31 травня 2025 року.
Ще за три роки, у 2023 році, в Антимонопольному комітеті ухвалили рішення про проведення конкурсу на вивезення сміття у Черкасах, але його мерія добровільно проводити не стала. Все – через нібито зміни в законодавстві, які сталися, поки розглядали справу в Антимонопольному комітеті.
” … у зв’язку з тим, що 20 червня 2022 року ухвалили новий Закон України “Про управління відходами”, яким повністю змінили підходи щодо правових, організаційних та економічних засад діяльності щодо управління відходами та введено нову понятійну базу”, – зазначили у мерії у відповідь на наш інформаційний запит.
За новим законом введено новий суб’єкт у сфері управління відходами – адміністратор. Його призначають рішенням органів місцевого самоврядування. Так у Черкасах цим “адміністратором” стало КП “Черкаська служба чистоти” від 15 серпня 2023 року.
ЧСЧ вивозить сміття в Черкасах. Фото: “Прочерк”
“Враховуючи, що нині адміністратор управління відходами є виконавцем послуги з управління побутовими відходами, відсутня необхідність проведення конкурсу”, – пояснили в мерії.
Це доволі зручна позиція, коли “адміністратора” можна назвати надавачем послуги, втім де-факто значну частину виконує інша приватна юридична особа, за що отримує фінансову винагороду. Розмір цієї винагороди, умови її отримання та суть “субпідряду” визначають у неконкурентний непрозорий спосіб, втім, судячи з логіки місцевих чиновників – згідно з законодавством. І, схоже, вони праві. У мерії переконані, що нині вони не можуть провести конкурс на вивезення твердих побутових відходів через відсутність нормативної бази для цієї категорії сміття.
Але, попри таку позицію чиновників, у Господарському суді Черкаської області в лютому 2025 році задовольнили позовну заяву Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. Нею зобов’язали виконавчий комітет Черкаської міської ради все ж провести конкурс на визначення виконавця послуг із вивезення твердих побутових відходів у Черкасах. Нині ця справа перебуває в апеляційній інстанції.
Не до конкуренції
Відповідно до фінансової звітності Черкаської служби чистоти у 2023 році компанія отримала понад 120 млн гривень доходу. Левова частина цих коштів – за надання громадянам послуги з вивезення твердих побутових відходів. Очевидно, що такий фінансовий пиріг не може залишатися поза увагою комерційних структур, особливо тоді, коли окремим із них вже небезуспішно вдалося долучитися до його освоєння як “субпідрядниками”. Якщо хтось отримує прибутки, то закон ринкової економіки передбачає конкуренцію, а відповідальним за збереження або ж формування цієї конкуренції і є Антимонопольний комітет. Він сказав своє слово, тепер його має сказати суд.
Та ця послуга, крім вагомого грошового виміру, має ще і суттєве політичне значення. Не важко пригадати історію майже десятирічної давнини, коли за допомогою штучно створеного сміттєвого колапсу у Львові тодішня центральна влада намагалася тиснути на набираючого на той момент популярності на рівні держави місцевого голову Андрія Садового. І тиск виявився вдалим. Попри те, що свої місцеві вибори Садовий все ж виграв, про будь-які національні амбіції вже давно не йдеться. Та і в місті його рейтинг суттєво “просів” на фоні гір невивезеного сміття. Подібна історія непоодинока, і з різною ефективністю вона зароджувалася у різних містах. І в Черкасах ми бачили щось подібне, втім довкола негабариту.
Тому місцева влада розуміє, що цілковитий контроль за надавачами послуги з вивезення сміття, нехай навіть через юридичні “милиці” та своєрідне трактування закону, вкрай важливий для збереження стабільних політичних позицій і відсутності соціальних потрясінь. Особливо, якщо цей процес ще і генерує стабільний потік готівки, що опиняється на рахунках приватних компаній, де ними розпоряджатися простіше. Економічна конкуренція, схоже, у такому випадку може почекати на кращі для себе і всіх нас часи.
Артур Чемирис
Читайте також: Суд відпустив керівника Черкаської єпархії УПЦ МП.
Перевірена оперативна інформація про ситуацію в Черкасах та Україні. Підписуйся на телеграм-канал “18000 | Шо там у Черкасах?”