“Людина економить час і гроші”. Як на Черкащині розгортається мережа ЦНАПів?

Замість черг і поїздок у райцентри – комфорт і доступність “на місцях”. У багатьох ОТГ області з’являються власні центри надання адміністративних послуг. Це дозволяє жителям ОТГ суттєво економити свій час, адже відтепер низку послуг вони можуть отримати в одному місці.

Скільки сьогодні ОТГ вже мають власні ЦНАПи та які переваги від цього отримують – дізнавався “18000”.

Нині в області функціонують 40 центрів надання адмінпослуг. З них 18 – при райдержадміністраціях, 6 – при міських органах місцевого самоврядування та ще 16 – при об’єднаних територіальних громадах. Власні ЦНАПи вже відкрили Білозірська, Єрківська, Мокрокалигірська, Шполянська, Набутівська, Леськівська, Сагунівська, Матусівська, Карашинська, Ротмистрівська, Степанківська, Степанецька, Тальнівська, Чигиринська, Балаклеївська, Руськополянська ОТГ.

Такий вигляд нині має ЦНАП Руськополянської громади

Окрім того, протягом 2020-2021 років в області планують відкрити 15 ЦНАПів при ОТГ, а також модернізувати ще 12 діючих центрів. Роботи здійснюють у межах програми “U-LEAD з Європою”. Це одна з наймасштабніших програм міжнародної технічної допомоги для України з підтримки децентралізації. Вона фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами, а саме Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією. Загальний бюджет програми на Україну – 102 млн євро.

У межах програми ОТГ отримують кілька видів допомоги. Перша складова – це навчання кадрів. Друга – технічна. Партнери допомагають ОТГ з облаштуванням центрів. Зокрема, надають меблі, а також необхідну техніку.

Слайд зі звіту програми “U-LEAD з Європою”

Загалом на Черкащині учасниками програми стали 29 ОТГ. Близько півсотні громад подавали заявки на конкурс, проте не були відібрані, бо не відповідали вимогам програми 

– Основною вимогою для участі у програмі є те, що громада повинна мати приміщення, в якому буде розміщено ЦНАП. І це приміщення має відповідати певним вимогам. Зокрема, бути доступним для людей із інвалідністю. Обов’язково повинен бути пандус, відповідно облаштовані туалетні кімнати, дитячі куточки – розповідає в коментарі “18000” начальниця відділу розвитку адміністративних послуг Олеся Зарудніцька.

Якщо приміщення є і воно відповідає вимогам програми “U-LEAD з Європою” ОТГ не витрачає на ремонт кошти. Якщо ж ні громада ремонтує приміщення та приводить його у відповідність до вимог донора.

Матусівський ЦНАП

Свою роботу програма “U-LEAD з Європою” на Черкащині розпочала ще у 2015 році. Першими в області в програмі взяли участь Білозір’я, Єрки і Мокра Калигірка. Окрім того, повністю допомогу від європейських партнерів уже отримали Шполянська та Матусівська ОТГ. Ще дев’ять ОТГ отримали меблі й чекають на техніку. Решта ж поки завершують ремонтні роботи у власних ЦНАПах.

Перелік послуг, які надає ЦНАП, кожна ОТГ визначає самостійно. Переліки налічують від 70 до 250 послуг. Найпоширеніші – реєстраційні. Наприклад, реєстрація місця проживання, реєстрація ФОПів, нерухомості, отримання витягів із Держгеокадастру тощо. 

Є і ті громади, які пішли суттєво вперед. Наприклад, Білозірський ЦНАП коштом місцевого бюджету закупив спеціальне обладнання, яке дозволяє видавати жителям громади ID картки і закордонні біометричні паспорти.

– Відкриття ЦНАПу – це можливість громаді надавати своїм жителям у комфортних умовах максимальну кількість послуг, – розповідає про переваги такого кроку для ОТГ Олеся Зарудніцька. – Людині більше не потрібно їздити по всіх інстанціях, витрачати час та гроші на дорогу – тепер більшість послуг можна отримати в одному місці. 

Нині одна з проблем, з якою зіштовхнулися ОТГ, це брак висококваліфікованих кадрів.

– Основна проблема – не кількість кадрів, а їхня кваліфікація. Адже адміністратор ЦНАПу обов’язково повинен мати вищу освіту. Інколи в деяких ОТГ саме з кваліфікацією адміністраторів є проблеми, – говорить пані Олеся.

За словами голови Білозірської ОТГ Володимира Міцука, за рік ЦНАП громади надає близько 10 тис. послуг. Причому їхня кількість постійно зростає. Так, у 2016 році, коли запрацював центр надання адмінпослуг, його фахівці надали жителям громади 8 тис. послуг. А вже у 2018 році – 12 тисяч.

З появою нового обладнання у громаді з’явився ажіотаж на отримання біометричних закордонних паспортів і отримання ID карток. Загалом же ЦНАП надає близько двох сотень послуг.

– Раніше для отримання послуги або довідки людині доводилося відстоювати кілька черг у різних інстанціях – тепер же треба лише написати заяву адміністратору. Це зручно, – ділиться очільник ОТГ. – Окрім того, у нашого ЦНАПу в Ірдині є одне віддалене робоче місце. Це селище, яке входить у нашу громаду. Щоб люди не їздили в місто і не витрачали свій час, можуть там звернутися до адміністратора, він теж, як і в Білозір’ї, надає послуги.

За інформацією Представництва ЄС в Україні, загалом у межах програми “U-LEAD з Європою” до кінця року в Україні буде створено близько 600 центрів надання адміністративних послуг.

Слайд зі звіту програми “U-LEAD з Європою”

У самій програмі натомість наголошують на тому, що особливо актуальною робота ЦНАПів стала під час карантину.

– Враховуючи, що найголовніший критерій зараз – здоров’я персоналу та споживачів послуг, держава та місцеве самоврядування повинні намагатися надавати доступ до найширшого переліку послуг у зручний для громадян спосіб. Адже від можливості їхнього отримання залежить реалізація прав і свобод громадян, а також умови для ведення бізнесу. І саме концепція ЦНАП – як простору, де в одному місті локалізовані всі необхідні державні послуги, є зараз як ніколи актуальна та затребувана, – зазначає директорка програми “U-LEAD з Європою” від Sida Сусанна Делланс.

коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *