«Приміряти» новий колір помади або «потримати» в руках модель телефону, яка ще навіть не вийшла у продаж. Речі, які здавалися нереальними ще кілька років тому, вже сьогодні можна випробувати за допомогою чатботів.
В Україні чатботи більше відомі користувачам як додатковий засіб консультування. Наприклад, бот одного з операторів зв’язку може підібрати вам тарифний план у фейсбук‐месенджері за заданими параметрами. А чатбот «Укрзалізниці» – проінформувати про появу квитка у потрібному напрямку. Проте на Заході функціонал і можливості ботів значно ширші.
Master of Code не просто створює чатботів, а технічно виконує челенджі першими у світі. MOC – одна з найкрупніших ІТ команд нашого міста. Окрім Черкас, має також офіси у столиці України та в канадському місті Вінніпег. Про те, якими бувають чатботи та чого від них чекати у майбутньому, розробники команди розповіли кореспонденту 18000.
Навіщо людям чатботи?

Найчастіше команда Master of Code створює чатботів для «фейсбук‐месенджера», адже працюють здебільшого зі США. А от для країн СНД, говорять розробники, актуальнішими є чатботи у «вайбері» та «телеграмі».
Іще одна перевага використання чатботів для компанії – економія людського ресурсу. Більше не потрібні великі кол‐центри, де оператори відповідають на типові питання. Дати відповіді на них може чатбот. А оператор підключатися лише в екстрених випадках – коли «знань» бота недостатньо для відповіді. У цьому плані бот є зручнішим і для користувача – відповідь чатбота зазвичай займає кілька секунд. Тоді як на лінії в очікуванні відповіді телефоном інколи можна «провисіти»десятки хвилин.
Залежно від поставлених цілей чатботів умовно можна поділити на кілька типів:
- «е‐комерси». Ціль роботи таких ботів – здійснити продаж. За допомогою бота користувачі можуть дізнатись актуальну інформацію про певний товар, його вартість, а також купити його;
- «новинні» – боти, які надсилають користувачу новини (щогодинно, щоденно, раз на тиждень). Юзер може підписатися на розсилку на задану тематику. Наприклад, економіку чи політику. І отримувати новини видання, які стосуються суто цієї сфери;
- інформаційно‐розважальні боти. Їх зазвичай застосовують у фешн‐індустрії або спортивній галузі. Це боти, створені для залучення користувачів у різні вікторини та акції.
За технічною складністю ботів також поділяють на кілька типів. Найпростіший бот – «каталоговий». Коли людина у меню може обрати питання, яке її цікавить, і отримує типову відповідь. Більш технологічний варіант – з підключенням системи розпізнавання тексту. Технологія дозволяє користувачу писати запитання так, як би він його ставив, спілкуючись із оператором. Система по певних ключових словах аналізує, що написав клієнт, і дає йому відповідь. Як запасний варіант, у розмову замість бота приєднується агент і відповідає на питання.
Замовлення молитви і фешн‐лабіринт: яких чатботів створюють черкащани?
За останній час команда Master of Code створила кілька десятків ботів.
Один із них – чатбот, що дозволяє завдяки лабіринту зібрати новий «лук». Клієнтом компанії був бренд модного одягу, який представляв нову колекцію одягу. Користувач потрапляв у лабіринт, де повинен знайти різні частинки модного образу, а в кінці лабіринту отримував можливість придбати обрані речі.
Ще для одного чатбота у б’юті-сфері черкаська команда використовувала ефект доповненої реальності (AR‐ефект, – ред.). Ціллю бота було представлення нової лінії губної помади.
- У месенджері ти відкриваєш камеру, приміряєш на себе певний колір. І можеш визначити, чи пасує він тобі, – говорить QA‐інженер Ірина Ярославцева. – Цікаво, що того ж року під час своєї конференції Фейсбук представляв нові можливості соціальної мережі. І тоді пролунала заява про можливість використання AR‐ефекту. А ми на той час такого бота вже реалізували. Щоправда вони це показували на прикладі кросівок Nike, а ми робили для модного косметичного бренду.
Не менш цікавий проект команда реалізовувала до Різдва. Окрім непростого технічного завдання, перед айтішниками стояв іще один виклик – суворий дедлайн.

Замовити службу у католицького священика онлайн чи зробити пожертву на користь церкви? У чатботі, розробленому командою Master of Code, можна зробити і це.

Нещодавно команда створювала чатбота для однієї відомої спортивної команди. У боті користувач отримував нотифікацію про гру та міг узяти участь у вікторині. Прямо під час гри користувач отримує питання, наприклад, хто виграє і з яким результатом. А за підсумками вікторини визначає, хто з учасників дав найбільше правильних відповідей, і вибудовує турнірну таблицю вболівальників. Це все відбувається у реальному часі, тому чатбот має проаналізувати велику кількість відповідей та швидко видавати результат. Наприклад, цим ботом користуються близько 500 тисяч фанатів клубу.
Один із останніх викликів, що стояв перед командою, – робота із бізнес‐платформою для обміну повідомленнями між користувачами і бізнесом Apple Business Chat. Розроблений бот дозволяє здійснювати купівлю товару, використовуючи сервіс Apple Pay, що значно спрощує процес оплати покупки.


- Один із челенджів, з яким стикається щоразу команда, – це вирішення питання розуміння ботом людських запитів. Коли людина щось пише, бот має йому відповідати так, щоб не виглядати «дурним», – говорить бекенд‐девелопер Олександр Мочалов. – Це челендж, який лягає на всю команду. Адже тут ідеться не лише про технічну роботу, а й про збір аналітики, інформації, що пишуть люди ботам.
Чатботи та ІТ: чого чекати
Щороку попит на чатботів серед компаній і, відповідно, користувачів збільшується.
- Два роки тому, коли чатботи лише з’являлись, ІТ‐спеціалісти читали один‐два блоги, де програміст писав про те, що це взагалі таке. Зараз уже відбуваються форуми розробників чатботів, випускають журнали, присвячені цій темі. З’явилась навіть нова професія – conversational дизайнер, – зазначає QA‐інженер Ірина Ярославцева.
Окрім того, за останні роки боти стали більш технологічно складними. Чого вартий лише ефект віртуальної реальності, запит на який, переконані черкаські розробники, лише зростатиме.
- Зараз компанії вже не просто хочуть надавати інформацію за допомогою чатбота, а й залучати користувача до взаємодії з брендами, – говорить Ірина Ярославцева. – Завдяки AR‐ефекту можна придивитись до товару, який іще навіть не з’явився на ринку. Відкриваєш фронтальну камеру – і дивишся, чи пасує тобі помада. Вмикаєш задню камеру – і бачиш, як ноутбук, який ще тільки планують випустити на ринок, «вписується» у твій інтер’єр.
Такі виклики вимагають від команди використання останніх технологій. Інколи вони працюють із програмами, до яких ще навіть немає масового доступу інших розробників.
Більше про розробки команди можна дізнатись на їхніх сторінках у Facebook та Instagram


