Рівно чотири роки тому в селищі міського типу Ірдинь відкрили віддалене робоче місце адміністратора ЦНАПу. Це був перший кейс в Україні. Ініціатором його створення виступив голова Білозірської ОТГ, до складу якої й увійшов Ірдинь, а саму ідею втілили завдяки програмі “U-LEAD з Європою”. Нині практика створення віддалених місць роботи адміністраторів стала поширеною по всій Україні. Лише на Черкащині створено 26 подібних робочих місць.
Кореспондентка “18000” поїхала в Ірдинь, аби поспілкуватися із Надією Приходько. Саме вона у 2017 році стала першою адміністраторкою ЦНАПу, яка почала працювати на віддаленому робочому місці. На цій посаді жінка працює і до сьогодні.
“Спочатку люди їздили в Черкаси, а потім – у Білозір’я”
Селище Ірдинь розташоване за 37 кілометрів від Черкас і за 24 – від Білозір’я. Насамперед населений пункт славиться видобуванням торфу. Як переповідають у самому селищі, у 1930-их роках у ньому жило близько 5000 селян. Більшість іх них – працювали на торфовидобувному підприємстві.
Нині про таку чисельність населення нагадують лише кількаповерхові будинки, які колись звели для робітників.
На сьогодні в селищі мешкають 843 людини. Всі вони є мешканцями не лише селища, а й Білозірської об’єднаної територіальної громади. До її складу Ірдинь увійшов у 2015 році.
– Був такий перехідний етап, коли в нас ще не було віддаленого місця роботи адміністратора. І ми тоді працювали в режимі “посильного” – збирали тут документи і вирішували, хто їде в Білозір’я, – пригадує староста смт Ірдинь Олександр Максимов. – У той час навіть ввели спеціальний автобусний маршрут, щоб люди могли дістатись до Білозір’я. Коли в нас тут запрацював свій адміністратор, його закрили, бо ніхто ним не користувався.
Віддалене робоче місце адміністратора ЦНАПу в селищі відкрили 20 грудня 2017 року. Оскільки на той час досвід був унікальним для всієї України, на його відкриття приїхали не лише українські експерти, а й шведи. Зокрема, керівник початкової фази з покращення якості місцевих послуг для населення Програми “U-LEAD з Європою” Сусанна Делланс.
На посаді адміністратора від початку її створення працює Надія Приходько. Колишня секретарка сільради й раніше опікувалася питаннями реєстрації цивільних станів.
– Раніше ми лише видавали талончики, і люди їхали у паспортний стіл у Черкасах вирішувати реєстраційні питання. Потім – у Білозір’я, де вже працював ЦНАП. І от нарешті з 2017 року ми надаємо послуги у своєму селищі, – ділиться пані Надія.
Щомісяця їхній “міні-ЦНАП” надає близько 200 послуг. Серед них – не лише реєстраційні.
– Наприклад, ми надаємо талони на пільговий проїзд в автобусі Черкаси-Ірдинь. А ще віднедавна – архівні довідки, бо нам передали архів, – говорить Надія Приходько.
“Це була обіцянка голови”
Ініціатором створення віддаленого робочого місця адміністратора в Ірдині став голова Білозірської ОТГ Володимир Міцук. За словами Надії Приходько, таку обіцянку він дав під час однієї з перших зустрічей із громадою ще до об’єднання.
– На першому зібранні він наголошував, що буде у вас людина, будете на місці всі послуги отримувати. Він слова дотримав, – додає адміністраторка ЦНАПу.
Володимир Міцук натомість говорить: нині в Ірдині жителі можуть отримати більшість послуг, які надає їхній ЦНАП.
– Єдині послуги, заради яких фактично треба їхати в Білозір’я, це отримання закордонного паспорта та ID картки. Але їх загалом не так багато в області видають. До нас навіть із Черкас і Сміли приїждають, бо тут черги менші, – каже Володимир Міцук.
За його словами, головна ціль відкриття віддаленого робочого місця адміністратора – наблизити якісні послуги до жителів Ірдиня.
– Свій ЦНАП у Білозір’ї ми відкрили без сторонньої допомоги. Тому, коли була можливість, подали проєкт про віддалене робоче місце, відкриття маленького ЦНАПу в Ірдині, за програмою “U-LEAD з Європою”. І цей проєкт підтримали, – говорить Володимир Міцук. – Це дало нам змогу наблизити послуги до населення. Насправді це не лише центр надання адміністративних послуг, а й соціальних. Адже до нас часто йдуть люди по субсидію, звертаються по допомогу малозабезпечені, сім’ї, які потрапили у складні життєві умови.
“Ми ніколи в таких умовах не працювали”
Коштом програми “U-LEAD з Європою” в Ірдині для адміністратора облаштували зручний кабінет, купили офісну техніку та меблі. Він адаптований для прийому людей із інвалідністю. Також у кабінеті є дитячий куточок для малюків. Загальний обсяг фінансування – 300 тисяч гривень.
Та окрім самого кабінету, вже коштом Білозірської ОТГ було зроблено ремонт і в інших кабінетах сільради Ірдиня.
– Я працюю з 1998 року на посаді селищного голови, а зараз старости, це перший раз нам зробили такий ремонт, – ділиться Олександр Максимов. – До цього навіть постійного місця роботи не було. Ми то в пожежній частині сиділи, то ще десь.
– Зміни відбулися, стало працювати комфортніше, – доповнює його Надія Приходько. – До приєднання в нас постійно стояло питання фінансування. Недостатньо було коштів навіть на зарплату. Зараз у нас цієї проблеми немає – зарплата від Білозірського ЦНАПу приходить своєчасно, двічі на місяць.
Черкащина – серед лідерів
На сьогодні Черкаська область – третя в Україні за кількістю створений ЦНАПів. Про це свідчать дані Моніторингу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, проведеного Мінрегіоном станом на 7 жовтня 2021 року.
За словами керівника Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Черкаської області Сергія Слинька, нині вже 91 % територіальних громад області створили власні центри надання адмінпослуг.
Нині ЦНАПи вже утворили 60 громад із 60. Ще три планують запустити в області до кінця 2021 року.
– Вагомий внесок у створення та забезпечення роботи ЦНАПів зроблено проєктами міжнародної технічної допомоги. До цього процесу долучилася й програма “U-LEAD з Європою”. Експерти програми надали допомогу 32 територіальним громадам у напрямку розробки проєктів зі створення/модернізації ЦНАПів, – говорить Сергій Слинько.