18000
Шлях святого Якова: подружжя черкащан пішки подолало маршрут від Португалії до Іспанії
"Ми йшли по гірській місцевості й лізли по камінні. Коли ми дерлися на гору, час від часу по нас проходив промінь маяка, а навколо були якісь дивні звуки. Це була епічна картина. Я думав: чому це не показують у кіно?", - згадує Ігор Єфімов.

Сьогодні він разом із дружиною Оленою Окунєвою сидить у затишній кімнаті та ділиться враженнями про подорож, а ще місяць тому подружжя пішки подолало майже 300 км. За 9 днів пара пройшла від португальського Порту до іспанського Сантьяго-де-Компостела. І це не тому, що черкащани не мали коштів на транспорт. Такий маршрут вони обрали цілеспрямовано, адже це - Шлях святого Якова. Ще з ІХ століття його долали християнські паломники, а у вересні 2021-ого вирішили пройти й Ігор та Олена. І хоч для них це було пригодницькою справою, а не релігійною місією, пара випробувала на собі всі аспекти життя пілігримів (паломників, - ред.) та навіть отримали відповідний сертифікат.
"18000" ділиться інсайдами й порадами від Ігоря та Олени про те, як пройти Шлях святого Якова та стати справжнім пілігримом
Нещодавно Олена та Ігор розповіли про свій Шлях святого Якова черкащанам під час зустрічі в громадському просторі Промолоді
"Ми зустріли сім'ю, яка готувалася 8 років для того, щоб пройти ці кілометри"
Ігор та Олена не вперше подорожують Європою. Раніше пара вже відпочивала і в Іспанії, і в Португалії, однак більшою мірою це був освітній туризм, що концентрувався довкола музеїв та галерей. Цього ж разу їм захотілося кардинально змінити підхід до подорожей.
Це я, насправді, запропонував Олені таку мандрівку. Я давно чув про цей маршрут, чув про пілігримів. Тому мені хотілося зробити саме таку подорож. Здавалось, що це буде цікаво. Я бачив, що багато українців пройшли Шляхом святого Якова, і для них це був справжній челендж. Ми зустріли сім'ю, яка готувалася 8 років для того, щоб пройти ці кілометри. Ми так не готувалися. Були більш самовпевнені. І навіть трохи поплатилися за це

Ігор Єфімов
Власне кажучи, підготовка черкащан розпочалася за 3 місяці до подорожі із купівлі квитків на літак. Також пара обрала маршрут та внесла його до гугл-карти, почала більше ходити пішки та спланувала, що взяти із собою в рюкзаки. Аби летіти лише з ручною поклажею, взяли тільки найбільш необхідне: змінний одяг, літні спальні мішки, капці, засоби гігієни, пластиковий посуд та аптечку. А ще - фотоапарат та об'єктиви. Загалом розмір багажу кожного не перевищував 5 кг.
Ми багато подорожуємо й звикли довго ходити пішки. І 25-30 км на день у подорожах для нас - нормальна відстань. Тому ми не сприймали це як мегаподію нашого життя, а просто взяли й поїхали

Олена Окунєва
"Там немає, де йти, немає доріжок, а просто поля кукурудзи й капусти"
Варто розуміти, що Шлях святого Якова можна пройти кількома маршрутами, які, здебільшого, пролягають через Іспанію, Португалію чи Францію. Найдовший та найпопулярніший із них - французький, протяжність якого складає близько 800 км. Кожен може обрати той маршрут, що йому до вподоби. Головна ціль паломників і туристів - дійти до мощів святого Якова в Сантьяго-де-Компостела. Та, аби стати справжнім пілігримом й отримати в кінці шляху сертифікат, є умова - потрібно пройти не менше 118 км. Водночас подолати Шлях можна не лише пішки, а й велосипедом чи на коні або віслюку. Залежно від способу змінюється й необхідний кілометраж.

Олена та Ігор для своєї подорожі обрали португальський маршрут та ноги замість віслюка. Починався їхній Шлях у м. Порто. Говорять: обрали його, тому що пролягає біля океану. Та незабаром на них очікував сюрприз.

Олена та Ігор для своєї подорожі обрали португальський маршрут та ноги замість віслюка. Починався їхній Шлях у м. Порту. Говорять: обрали його, тому що пролягає біля океану. Та незабаром на них очікував сюрприз.
Спочатку ми йшли за маркованим Шляхом, але потім зрозуміли, що він відводить нас далі від океану, а ми хотіли насолодитися видами, тому вирішили зміститися ближче до нього. Але часто це було фіаско: там немає, де йти, немає доріжок, а просто поля кукурудзи й капусти

Олена Окунєва
Зрештою, ми б порадили йти давнім маркованим шляхом. Мені здається, старі шляхи більш цікаві. У них закладена велика історія, адже люди не даремно ходять ними більше тисячі років. Також там дуже багато інфраструктури, пов'язаної з пілігримами

Ігор Єфімов
"У мене ніколи не буває мозолів!"
Найперше, що необхідно зробити на шляху до пілігримства - придбати спеціальний паспорт. Навіщо він потрібен? Щоб збирати печатки впродовж усього Шляху. Надалі саме вони стануть свідченням того, що ви чесно подолали весь маршрут й можете отримати відповідний сертифікат.

Поставити печатки можна у маркованих кафе, храмах чи альберге - своєрідному хостелі, прихистку для паломників, що раніше розташовувався в монастирях. Нині ж існують муніципальні та приватні альберги, вартість ночівлі в яких коливається від 10 до 25 євро. Розташовані вони вздовж усього Шляху святого Якова та мають одну умову - перебувати тут можна не більше однієї ночі, а пускають до них лише зі змінним взуттям.

Паспорт пілігрима та печатки в ньому
Відразу після прильоту до Порту ми пішли до першої альберги, аби купити там паспорти. До неї ми пройшли близько 15 км й вона була дуже атмосферною, розташовувалася в приміщенні монастиря. Загалом усі класні альберги, де ми зупинялися, були в монастирях. У першу альбергу ми заселилися останніми на вільні місця. Її господарі навіть виділили нам окрему кімнату. Це якраз була річниця нашого весілля

Олена Окунєва
Переночувавши в альберзі та отримавши першу печатку, подружжя вирушило далі. Уже за перший день Ігор та Олена подолали близько 40 км. І, даремно…
Перший день був справжнім фіаско, навіть попри те, що я готувався. Ми з Оленою мали спеціальне трекінгове взуття. Я кілька тижнів походив у ньому в Черкасах, щоб ноги пристосувалися, бо всі пишуть, що точно будуть мозолі. А у мене ніколи не буває мозолів! І я такий - пф! І тут ми йдемо з Оленою першого дня й бачимо, що йдуть двоє американців: чоловік у кросівках і жінка в тапцях. І у неї не ноги, а просто кроваве місиво

Олена Окунєва
Так подружжя зрозуміло головний інсайд першого дня: навантаження потрібно збільшувати поступово, щодня додаючи кілометрів у свій маршрут.
"Тоді ми вирішили, що все - здаємося й підемо маркованим шляхом"
Аби встигати не просто йти Шляхом святого Якова, а й оглядати місця довкола, Олена та Ігор намагалися щодня виходити в дорогу близько шостої ранку. Для цього прокидалися першими в альберзі, тихенько пакували речі й виходили в дорогу ще затемна, адже світало в Португалії майже о 8-ій ранку. Снідало подружжя зазвичай у кав'ярнях кавою та круасанами, а обідали вже у наступному місці ночівлі.
Звичний сніданок під час подорожі
Із того, що приємно здивувало черкаських мандрівників - абсолютно всі люди в Португалії вітаються з перехожими.
Навіть у великих містах. І це дуже сильно надихає. Я навіть хотів потім вітатися з усіма, коли повернуся в Україну. Але тут тебе б сприйняли за дурника

Ігор Єфімов
Загалом більша частина Шляху подружжя пролягала через селища або маленькі міста. Та й вони дивували своєю архітектурою й краєвидами. Так, третій нічліг Ігоря та Олени був у невеличкому містечку Віана-ду-Каштелу, де розташовується міст Гюстава Ейфеля через річку Ліма.
Це дуже гарне місто. Якщо ти звичайний турист, то їдеш здебільшого у великі міста. Принаймні у нас так було. А тут ти вивчаєш країну із середини, заходиш в усі села, які є на шляху, та дізнаєшся про португальців. Про Віана-ду-Каштелу я раніше ніколи не чув, але воно класне, трохи схоже на Барселону

Ігор Єфімов
Наступного ранку подружжя знову вирушило в дорогу ще затемна і знову вперлося в поля капусти та кукурудзи.
Тоді ми вирішили, що все - здаємося й підемо маркованим шляхом

Олена Окунєва
Йдучи Шляхом святого Якова, неможливо не зустріти й інших пілігримів. Зустрічаєш дорогою й місцевих жителів, бажанню поспілкуватися яких інколи не заважає навіть незнання англійської. А якщо подорожній ще й гарно знає англійську - це чудова можливість дізнатися більше про "родзинки" місця, в якому перебуваєш.
Ми зустріли дідуся, який кожен ранок їздить на велосипеді з Португалії до Іспанії. Він добре знав англійську й підказав нам шлях, який веде до дуже гарного пляжу. Дорогою ми вже трохи засумнівалися в правдивості його слів, бо йшли дуже довго й не бачили пляжу. Але потім здивувалися, бо там був дуже гарний піщаний берег і океан, хоч зазвичай вихід до води там кам'яний. Здається, там саме копали кар'єр, через що утворилися мальовничі піщані дюни. Це був наш останній день у Португалії

Ми думали перетнути кордон на паромі, бо раніше ніколи не їздили на ньому. Це була наша маленька мрія. Але паром не працював. Як наслідок, ми заплатили 5 євро з людини й переправилися на човні-таксі за 5 хв

Олена Окунєва
"Виявилося, що між Португалією й Іспанією є різниця в часі"
Зійшовши на іспанський берег, пілігрим відразу помічає одну відмінність: тепер, окрім маркування, стовпчики тут мають і зазначений кілометраж, що вказує, яка відстань тобі залишилася до кінцевого пункту.
Це був своєрідний зворотній відлік. І це було навіть трішки сумно

Ігор Єфімов
На четвертий день парі пощастило з альбергою чи не найбільше за весь час подорожі. Доплативши лише 3 євро до її стандартної вартості, вони отримали окрему кімнату зі своєю ванною.
Це була звичайна альберга, де в одній кімнаті розташовано багато ліжок. Заночувати тут коштувало 12 євро. Але потім господар сказав, що можна доплатити по 3 євро й отримати свою кімнату з ванною й балконом. І це було класно: ми прийняли гарячу ванну, випрали всі свої речі

Олена Окунєва
Наступного дня Ігор та Олена знову вирушили в дорогу ще до світанку, не врахувавши одного моменту - між Іспанією та Португалією є різниця в часі. Тож якщо в Португалії пара виходила десь о шостій ранку і схід сонця був о восьмій, то в Іспанії йти в темноті довелося на годину довше. Крім того, ускладнювало ситуацію й те, що йти потрібно було гірською місцевістю.
Ми йшли по гірській місцевості й лізли по камінні. Коли ми дерлися на гору, час від часу по нам проходив промінь маяка, а навколо були якісь дивні звуки. Це була епічна картина. Я думав: чому це не показують у кіно? Це суперепічно виглядає збоку. Мені було навіть трохи страшно, але я думав не показувати страх, бо Лєна не показувала його

Єфімов
Ми йшли по гірській місцевості й лізли по камінні. Коли ми дерлися на гору, час від часу по нас проходив промінь маяка, а навколо були якісь дивні звуки. Це була епічна картина. Я думав: чому це не показують у кіно? Це має суперепічний вигляд збоку. Мені було навіть трохи страшно, але я думав не показувати страх, бо Лєна не показувала його
Ігор Єфімов
Останні міста перед пунктом призначення та зустріч із майором НАТО
Редондела. Саме в цьому місті кілька маршрутів Шляху святого Якова сходяться в один, а разом із ними - і пілігрими.

Олена та Ігор говорять: їм сподобалося, що зустрівши інших мандрівників, ти можеш спілкуватися з ними про що завгодно, а вже наступного дня чи за кілька годин просто розійтися, не обтяжуючи один одного обов'язком продовжити спілкування в майбутньому. Часто на Шляху пара зустрічала й людей старшого віку.

Була одна пара з Канади, яким було за 70 років. Вони продали все майно в рідному місті й зараз подорожують. Вони розповіли, що в них немає кінцевої мети: просто подорожують світом

Ігор Єфімов
Падрон. Останнє місто перед кінцевим пунктом призначення Шляху.
Тут по дорозі ми зустріли дівчину, яка запропонувала йти разом, щоб "не було так страшно". І ми такі, ну окей, хоч і надаємо перевагу йти наодинці. А потім подумали, давай поговоримо, оскільки в неї була гарна англійська. І, як виявилося: її також звати Олена, вона з Латвії, а ще - вона офіцер НАТО і служить близько 18 років. З'ясували ми це випадково, коли я сказав, що в альберзі спати не дуже зручно, бо навколо всі хроплять. На що вона відповіла, що "не дуже зручно спати, це коли ти в Афганістані спиш у палатці, а навколо літають військові вертольоти". І це був не жарт. Вона насправді була там

Ігор Єфімов
"Кажуть, що літо - це маленьке життя. І цей Шлях - це також маленьке життя"
Яким би шляхом не йшли пілігрими, кінцевий пункт завжди один - Сантьяго-де-Компостела. Саме тут, у соборі, зберігаються мощі святого Якова, заради яких уже більше тисячі років і сходяться паломники.
Коли ми прийшли в це місто, там була купа туристів й пілігримів. Вони спали на центральній площі, плакали й кричали. Напевно, у цей момент у них відбувається певний катарсис. Дуже багато людей просто лежать на цій площі годинами. Також до тебе підходять пілігрими, яких ти зустрічав на шляху. І всі один одного вітають, обіймають

Олена Окунєва
Окрім задоволення від досягнутої мети, у кінці шляху є можливість отримати й сертифікат пілігрима. Зробити його можна у відповідному офісі, де ретельно перевірять, чи у твоєму паспорті поставлені всі штампи. Вартість сертифіката - 5 євро з особи. Однак варто підготуватися, що чекати на нього доведеться кілька годин.

Ігор та Олена підсумовують, що хоч для них ця подорож і не мала релігійного чи духовного підтексту, Шлях святого Якова - чудова нагода побути наодинці із собою.

Знаєте, кажуть, що літо - це маленьке життя. І цей Шлях - це також маленьке життя. Ти кожен день проходиш мінімум 3-4 міста. Кожен день дуже насичений. Це дуже відмінно від відпочинку в готелі. Це можливість подивитися на країну під іншим кутом, побачити навіть, як одна країна переходить в іншу

Ігор Єфімов
Опісля подолання Шляху святого Якова на пару чекало продовження відпустки в Іспанії, однак тепер - у більш звичному для них вигляді. І хоч Олені та Ігорю й здавалося, що після такої мандрівки доведеться ще кілька днів просто лежати, говорять: все ж таки ходили, проте менше, бо зовсім не ходити для них - надто нудно.