
Електромобілі в Черкасах: чи зручно і де зарядити?
Від початку року в сервісному центрі МВС у Черкасах зареєстрували 597 електрокарів, тоді як по всій Україні — вже понад 42 тисячі. Для порівняння, п’ять років тому їх реєстрували лише 53 у Черкасах та 7 498 по країні. Попит на такі електромобілі зростає щороку: їх називають економними й «зеленішими» за бензинові та дизельні машини. Але чи справді це так?
Фахівчиня з транспортної політики ГО «Екодія» Наталія Волик пояснила «18000», чому електрокари — лише частина ширшого переходу до електромобільності. А власник «електрички» з Черкас Сергій Пресняков поділився особистим досвідом: чи зручно мати таку автівку нині.
Чи екологічні електромобілі?
Електрокари та їхні деталі покращують з року в рік, тому для деяких загроз, що існували десяток років тому, вже знайшли рішення. Фахівчиня з транспортної політики ГО «Екодія» Наталія Волик у розмові з «18000» розвінчала кілька міфів про електромобілі.
Електроавтомобілі неможливо утилізувати
За словами Наталії Волик, поки що їх важко утилізувати повністю, проте в європейських країнах вже створюють заводи з переробки батарей та окремих частин електромобілів. Нині в Україні подібну масштабну інфраструктуру не впроваджують, та коли це стане можливим, фахівці зможуть орієнтуватися на міжнародний досвід, наприклад, координувати й направляти туди автівки українців.
Утилізація акумуляторів електромобілів небезпечна
Фахівчиня підтверджує те, що для найважливішої частини електромобілів, акумулятора, потрібні рідкісні матеріали: літій, нікель, кобальт. Частину з них видобувають неекологічним способом, особливо в Китаї, де виготовляють найбільше електрокарів у світі.
— Хоча ці матеріали потрібні для акумулятора, їхня частка — мала. Відомо, що у світі, зокрема Європі, де виробляють електромобілі та акумулятори до них, шукають способи сталого видобутку, а також вчаться переробляти ці батареї, використовувати повторно необхідні метали. Так мінімізують вплив на довкілля і продовжують, зокрема, термін експлуатації батарей, — розповідає Наталія Волик.
Електромобілі — неекологічні
Ті, хто так вважають, наводять приклад вже згаданого неекологічного видобутку металів, які є в батареях (літій, нікель, кобальт). Проте і це, як з’ясувалося — екологічніше, ніж робота звичних нам автомобілів, які працюють на бензині чи дизелі.
— За дослідженнями європейських організацій, вплив на довкілля з врахуванням видобутку металів мінімалізується через три роки використання електромобіля. Водночас бензинові чи дизельні авто, які їздять на викопному паливі, майже ніколи не компенсують цю різницю. В будь‐якому випадку електромобілі в довгостроковій перспективі є більш дружніми для довкілля, — вважає пані Наталія.
Важливо, за словами фахівчині з транспортної політики Наталії Волик, те, що електроавтомобілі зменшують викиди парникових газів. Американське дослідження International Council on Clean Transportation показало, що легкові електрокари зменшують викиди парникових газів від 66 % до 83 %. У дослідженні відштовхувались від ситуації, коли електромобіль живиться відновлювальною електроенергією, проте не кожна електрозаправка, зокрема в Україні, відповідає такому критерію. Натомість якщо джерело живлення надаватиме не лише відновлювану енергію, то все одно кількість утворених автівкою парникових газів зменшується до 30 %.
— Крім цього, електроавтівки не мають системи випуску відпрацьованих газів, які через випускну трубу потрапляють у повітря і впливають на здоров’я людей. Тобто, крім зменшення впливу на довкілля, поліпшується стан здоров’я людей: вони менше дихають частиною продуктів горіння від авто, — пояснює пані Наталія.

Результати дослідження про електрокари
* Gasoline + biofuels — бензин у суміші з біопаливами. HEV — гібридний автомобіль, який поєднує двигун внутрішнього згоряння та електродвигун, але не заряджається від розетки. PHEV — гібрид із можливістю заряджання від розетки чи зарядної станції. BEV — повністю електричний автомобіль, що працює лише на батареї.
Fuel/electricity production означає викиди та вплив на довкілля, пов’язані не з роботою автомобіля, а з виробництвом пального чи електроенергії, якою він користується. Fuel consumption — кількість енергії або пального, яку автомобіль споживає під час експлуатації. Battery manufacture — вплив на довкілля від виробництва акумулятора. Vehicle manufacture — вплив на довкілля від виробництва автомобіля.
Електромобілі — не панацея
Новіші моделі електромобілів значно енергоефективніші: їх можна швидше зарядити й вони мають більший запас ходу. Проте, як і бензинові, дизельні автівки, електромобілі утворюють тверді частки, що потрапляють у повітря, зокрема, від шин. Вони теж нагріваються на сонці, підвищуючи локальну температуру повітря. Їх також потрібно десь паркувати. Тому Наталія Волик вважає, що варто взяти курс на розвиток велоінфраструктури, покращувати громадський електротранспорт, популяризувати поїздки залізницею, зокрема вантажоперевезення.
— Дослідження міст показують, що є позитивна тенденція щодо зменшення викидів у повітря. Вважати, що це відбулося лише завдяки електрокарам, не можна. Це і використання трамваїв, тролейбусів, і збільшення частки електромобілів, а також запровадження зон із нульовими викидами: обмеження на в’їзд у місто на певних ділянках і обмеження для автівок залежно від екологічного стандарту викидів. А ще — це обмеження швидкості: не треба газувати, різко гальмувати, відповідно, — менше парникових газів та інших шкідливих сполук у повітрі, — розповідає пані Наталія.
За її словами, в європейських країнах впроваджують і заохочують користуватися електробусами, невеликими електровантажівками для перевезень по місту. Закликають використовувати й електровелосипеди для доставок чи перевезень невеликих вантажів.
Додамо, до 2026 року в Україні діє нульове мито на ввезення електромобілів з‐за кордону. Надалі доведеться сплачувати мито і ПДВ. Тому, ймовірно, тенденція збільшення кількості електрокарів через це рішення в країні уповільниться.
Читайте також. Валідатори замість кондукторів: як у Черкасах доопрацьовують автоматизацію оплати за проїзд.
Які переваги і недоліки електромобілів
Плюси електрокара
На свою першу електричну автівку черкащанин Сергій Пресняков пересів у 2023 році. Каже, що спершу спробував поїздити на автівці знайомих — сподобалося: комфортно і тихо працює.
— До цього мав бензинову машину, але вирішив, що це економічно невигідно. Щомісяця на неї витрачав близько 5–6 тисяч гривень. Тепер, якщо заряджаю автівку вдома, потрібно орієнтовно 800 гривень, а якщо — на швидкісній зарядній станції, близько 2,5 тисяч гривень у місяць, — розповідає Сергій.
Як часто доведеться заряджати електрокар, залежить, зокрема, від проїденого кілометражу, запасу ходу автівки. Сергій заряджає свою «хонду» в середньому 4–5 разів у місяць. Тобто на 5–7 днів заряду вистачає, якщо не виїжджати з міста на довгі відстані.
— Також подобається динаміка їзди: стартова швидкість в електрокара вища, ніж у бензинової автівки. Її не треба прогрівати: сів і поїхав, а бензинову потрібно, особливо восени і взимку. Не треба змінювати масла, менше деталей, які ламаються. У батареї термін експлуатації високий. Так, якщо знадобиться її ремонт, це коштуватиме дорого, але порівняно з ремонтами бензинового авто виходить приблизно однакова сума, — пояснює Сергій.
Мінуси електромобіля
Для когось мінусом може стати те, що автомобіль потрібно заряджати певний час. Але не для Сергія. Він облаштував все так, що автівку може заряджати біля будинку, в якому живе. Тож знайти кілька годин на зарядку вдома — не проблема.
Сергій зізнається, що давно не користувався електрозаправками в місті. Проте раніше заїжджав до «Деліката» на Казбеті та до ТРЦ «Pioner», де зручно і можна зарядити «хонду» з портом GB/T. Адже не всі електрозарядки в Черкасах мають потрібний порт. Однак ця перешкода теж має рішення — можна придбати перехідники, які дозволять заряджатися будь‐де. На крайній випадок існують стаціонарні зарядки, які дають 220 В. Хоча заряджання буде повільним, потрібно близько 16 годин, з розрядженим акумулятором не залишитеся.
Ще один плюс, який можна знайти напротивагу заряджанню — на громадських електрозаправках можна не витрачати своїх 35–40 хвилин, аби зарядити автівку «до повного».
— Є класні мобільні додатки зарядних станцій, наприклад: GO TO‐U, ECOFACTOR, EVA, CloudCharge. Поповнив рахунок і бачиш, скільки автівка бере кіловат, через який час зарядиться. Якщо хочеш зарядити до 80 %, можна автоматично вибрати цю позначку і не чекати довше. На швидкісній зарядці цей показник буде орієнтовно за 25 хвилин, і цього вистачить на кілька днів їзди по місту, — пояснює Сергій Пресняков.
Водночас у холодну пору року розхід електроенергії більший, відповідно, заряджати автівку треба частіше. Якщо в середньому влітку «хонда» споживає 15–16 кВт, то взимку — близько 25 кВт. Улітку заряду може вистачити на 300 кілометрів, а взимку, зокрема, через обігрів салону, – на близько 200 кілометрів. Та якщо спланувати поїздку, і такої проблеми не виникне.
— Рідко буває, що на електрозаправці зайняті всі місця. На заправках є різні порти, кожен користується своїм. Не було такого, що довелося чекати, — пригадує Сергій. — А якщо так станеться, то через кожні 100–150 кілометрів на трасі є зарядка. У Львів, Одесу, Київ можна комфортно доїхати: поки автівка заряджається, можна, наприклад, поїсти.
Де зарядити електромобіль в Черкасах?
«18000» звертався до Черкасиенергозбуту та Черкасиобленерго, проте там переліку всіх зарядних станцій для автомобілів не мають. За інформацією з різних карт електрозаправок в інтернеті, їх у Черкасах близько 40. Розташовані переважно біля АЗС, магазинів, закладів харчування. На одній із них, крім позначок із розташуванням заправок, можна дізнатися:
- компанію, що надає послуги;
- точну адресу електрозаправки;
- опис заправки та присутні порти (інколи);
- вартість (інколи);
- вільні та зайняті місця (інколи);
- час роботи (інколи);
- посилання на додаток компанії (здебільшого) та опис, що завдяки йому можна зробити.

Карта електрозаправок, де є інформація про компанії‐навачі послуг
Також тут вказують публічні станції, встановлені бізнесом або державою, швидкісні зарядки та станції, що зараз використовують.

Карта зарядних станцій із вказаними локаціями
На іншій карті, крім адрес, вартості, вільних місць, швидкісних зарядних станцій для електроавтомобілів, можна відсортувати станції за операторами (не всі, що вказані на скрині, працюють у Черкасах). Також легко обрати мінімально необхідну потужність для зарядки транспорту та відстежити локацію не в мережі.

Карта електрозаправки в Черкасах: яку інформацію можна знайти
Вартість за кВт‐год, що вказана на картах, варіюється орієнтовно від 13,49 грн за повільну зарядку та до 18,29 грн за швидкісну.
Дозволимо завершити цю статтю коментарем власника електрокара. Сергій Пресняков вважає, що автівку потрібно обирати залежно від завдання, яке їй виконувати: перевозити вантажі, їздити на далекі чи близькі відстані тощо. Комусь підійде дизельне авто, іншому — електрокар чи бензинове.
— Усе ще є люди, які несерйозно сприймають електроавтомобілі. Вони все життя проїздили на бензинових автівках і не хочуть змін. Ті мінуси, які люди намагаються знати для електромобіля, я, як користувач, можу назвати умовними. Якщо автівка потрібна для їзди по місту і на короткі дистанції — електрокар ідеальна. Проте є потреби, які забезпечать дизельна чи бензинова автівка. Кожному своє, але, думаю, що за електроавтомобілями — майбутнє. До 2026 року діють класні умови купівлі і люди стали частіше обирати електрокари, — підсумував Сергій Пресняков.
Читайте також: Який стан туалетів у поліклініках Черкас: що там є, а чого бракує.
Знайомся ближче з командою «18000» – підписуйся на інстаграм @18000_team