На щастя чи на жаль, але для кожної пори року у Черкасах є свої вічні теми. Разом із зимою в обласний центр приходить традиційне питання із прибиранням вулиць міста від снігу та льоду.
Свого часу це питання отримало «політичний» окрас і, як наслідок, два роки зимовим утриманням займалися виключно комунальні служби. Нічого хорошого з того не вийшло: поки окремі політики «прикривалися» економією бюджетних коштів, жителі нарікали на нечищені дороги та тротуари, а в ЧЕЛУАШі жалілися не нестачу техніки.
Врешті у новий сніжний сезон місто таки увійшло із приватним підрядником, який тепер має опікуватися чистотою вулиць за бюджетні кошти.
Станом на сьогодні фактично половина зими лишилася позаду, і за цей час в місті назбиралося чимало питань щодо стану доріг та тротуарів. Головні з них ми поставили підприємцю Андрію Бортнику, який фактично зараз і є відповідальним за цю галузь.
Довідково: хто і що прибирає?
У січні 2017 року тендер на зимове утримання вулиць було заблоковано після скарги до АМКУ. Поки міська рада намагалася провести альтернативні торги, сніг на вулицях міста поборола плюсова температура.
У січні 2018-го тендер на прибирання міських вулиць вартістю у 56 мільйонів гривень виграло товариство «Свій лад». Проте фінансування на цю послугу було знято, і в подальшому вона надавалася комунальними службами.
У кінці 2018-го на замовлення ЧЕЛУАШ таки було проведено тендер на прибирання вулиць у грудні. За результатами аукціону було укладено договір із ФОП Олена Лисенко, єдиним конкурентом якої на торгах був все той же «Свій лад».
Вартість послуг за договором – 13,3 млн грн. Згідно з тендерною документацією, підрядник зобов’язувався очищувати шляхи від снігу та обробляти їх реагентами (вартість цих двох послуг сумарно – близько 13 мільйонів). Окрім того, техзавданням передбачено розчищення снігових валів, частини тротуарів та вивезення снігу.
Додатковою угодою від 27 грудня замовник зменшив обсяг закупівлі до 10,35 мільйонів гривень, зокрема в частинах очищення шляхів від снігу, прибирання тротуарів і розчищення снігових валів.
Зазначимо, що також відбувся аукціон по тендеру на послуги з прибирання й асенізації уже на 2019 рік. Участь у ньому взяли все ті ж Олена Лисенко та «Свій Лад», дешевшу пропозицію подали останні. На сьогодні угода не укладена, оскільки відсутнє фінансування на послугу через неприйнятий міський бюджет.
Про відношення до ФОП Лисенко та «Свій лад»
Саме ці два підприємства, як зазначалося вище, розіграли між собою тендер на зимове утримання вулиць міста у грудні та аукціон на поточний рік. Аналогічні послуги вони вже надавали раніше: у 2015 році – Лисенко (вартість 26,9 млн грн), у 2016-му – «Свій лад» (27,33 млн грн).
Неофіційно обидва підприємства та ще низку черкаських фірм зараховують до «орбіти» Андрія Бортника. Офіційно на сьогодні він є директором ТОВ «ЧСУ 525».
Підприємець розповів 18000.com.ua про свої взаємини із черкаськими підрядниками. Зокрема, пояснює свою співпрацю з ними економією. Олену Лисенко та директора «Свого ладу» Олександра Цибульського називає хорошими знайомими.
– Офіційного стосунку до них я не маю. Ми співпрацюємо між собою, як організації. Я власник техніки (обидва підрядники в документах вказували, що орендують техніку в підприємства засновником якого є Андрій Бортник, а директором – його батько – ред. ), тому я і можу їм розповісти про технології прибирання. Окрім всього, між собою ці підприємці теж не пов’язані.
Свого часу ми побачили, що наше підприємство ЧСУ-525, коли бере участь в тендерах, програє рівно 20% учасникам, які не є платниками ПДВ. У ЧСУ-525 великі залишки основних фондів. Для того, щоб нам перейти на єдиний податок, нам треба штучно сплатити державі ПДВ з того, що ми купили. Тобто на рівному місці віддати мільйони.
Я відвідав 15 європейських країн, спілкувався із підприємцями, які виробляють снігоприбиральну техніку, освоїв технології, які дозволяють прибирати дешевше. Крім того, є технології, які ми самостійно розробили: є зараз два патенти, по яких нами подано заявки.
Я добре знаю Олену Лисенко, і знаю Олександра Цибульського. Ми запропонували їм брати участь в тендері, розповіли, за рахунок чого можна зекономити. На торгах вони між собою конкурують, це люди, які не зв’язані між собою, звичайно, кожен з них хоче перемогти. Коли відбуваються торги, вони дійсно падають у ціні, і це відбувається не для того, щоб створити видимість конкуренції.
Про прибирання тротуарів і необхідність «централізованого» підходу
Як ми вже писали травматологічне відділення Третьої міської лікарні станом на середину місяці було переповненим. Загалом це найкраща характеристика для стану тротуарів міста у зимову пору. Також містяни неодноразово критикували стан пішохідної частини міста у соціальних мережах.
Андрій Бортник пояснює: щоб приватник прибирав тротуари, треба внести зміни в правила благоустрою, вказавши території, що можуть прибиратися за кошти міського бюджету. На сьогодні за пішохідні зони в місті відповідають або балансоутримувачі, або ж комунальники.
– Коли ми відкриємо правила благоустрою, там все чітко вказано. Тротуари прибирають організації, біля яких вони знаходяться. Якщо лишається неприбрана територія, то вона ділиться між підприємствами, які знаходяться поруч.
На сьогодні єдиний об’єкт, який може прибирати приватник – це тротуар в центрі по бульвару Шевченка. Але зараз його прибирає ЧЕЛУАШ. Коли буде фінансування по торгах, які проводить департамент ЖКК (йдеться про оцей тендер – ред.), тоді цю ділянку прибиратиме приватник.
У Німеччині, наприклад, проводиться тендер, і послугу надає приватник. У деяких інших закордонних містах не так. Приватні структури прибирають територію біля себе, а центральні вулиці прибирають по тендеру. Якщо не прибрано за кілька годин після снігопаду, інспектор приїздить, фіксує, прибирає, а власнику приходить штраф у 10 разів більший за вартість прибирання. Кожен, хто хоче, може укласти договір із приватною структурою. Якщо ти і договір не уклав, і не прибрав вчасно, то плати штраф.
Бортник розповідає: на його думку, до прибирання тротуарів має бути комплексний підхід і окрема стратегія, оскільки система, що діє зараз, не працює:
– От що ми бачимо зараз, хтось прогріб 5 метрів, хтось – 10, хтось сніг на купу скидав посеред проходу. Крім того, 90% тротуарів не пристосовані до машинного прибирання, це ділянки після яких техніка відразу вибуває на ремонт.
Зрозуміло, що змінювати і робити централізовано, то це теж за день-два не робиться. Якщо прибирати за кошти міського бюджету, то треба вже зараз готуватися. Повинна бути одностайність у виконкомі, міськраді, спільна робота ЖКК і виконавців. Ми готові розробити повністю програму такого прибирання.
Про снігові вали біля пішохідних переходів і зупинок
Ще одна гаряча точка пішохідної зони – снігові вали, що утворилися біля переходів і на зупинках.
Ці об’єкти, згідно укладеного договору, має прибирати ФОП Лисенко. Бортник пояснює, що підприємцю довелося жертвувати технікою, що може прибрати вали, задля своєчасної очистки дороги. І додає, що ситуація буде виправлена до кінця зими за допомогою новопридбаної техніки.
– Термін відновлення техніки для повноцінної роботи півтора-два місяці. У листопаді нам сказали за день до роботи: одна доба, щоб підготувати техніку. Довелося акцентувати роботу на прибиранні доріг. Якби ми це не зробили, то це був би колапс по всьому місту.
Після отримання перших коштів, 26 грудня, ми відновили наші шнекоротери. Правда, за час, що пройшов після снігопаду, сніг спресувався і потужності техніки не завжди вистачає. Тому ми замовили новий потужний шнекоротер у Польщі. Купляємо трактор тепер. Думаю, вже цієї зими він запрацює.
Безпосередньо самі зупинки в місті має прибирати КП ЧЕЛУАШ.
– Зупиночні комплекси місті прибирає ЧЕЛУАШ. Кошти з міського бюджеті спрямовані на ЧЕЛУАШ на виконання статутної діяльності. Частина коштів йде на статутну діяльність комунального підприємства, а частина йде на роботу ФОП Лисенко.
Щодо зупинок, то ми маємо прибирати лише снігові вали біля них.
Техніка та розширення матеріально-технічної бази
Також Андрій Бортник пояснив, за яких умов його підприємство готове розширювати свій технопарк.
– Якщо колись буде прийнято рішення, що треба прибирати провулки, тоді ми будемо закупляти нове обладнання. Якщо будуть додані додаткові об’єми в договір і фінансування, бо коли за рахунок прибирання вулиць, прибирають провулки – тоді немає ефективності ні там, ні там. Так само з тротуарами. Треба обладнання нове закупити, мільйонів на 15, залучити нових людей, що вивчать маршрути.
У нас кожен маршрут розрахований з похибкою до 10 хвилин в реальних умовах під час снігопаду. Кожен світлофор враховується при цьому. Все має бути синхронізовано і працювати, як годинник.
Бортник поділився прогнозами на погодню ситуацію цієї зими.
– Сьогодні з 23-ї години буде сильний снігопад. Набагато більший, ніж був на днях. Як на мене, до речі, жителі міста майже не помітили його наслідків, а були опади на рівні 9 см. На ранок вже були чисті дороги.
Зараз ремонтуємо техніку, що вийшла з ладу, і на цей снігопад вона вже має бути готовою. Під час снігопаду ми готові застосувати 6 солерозкидачів, 10 машин з відвалами, 7-8 тракторів, 2 шнекоротери, 3 машини для обробки реагентами.