Кіберспорт.
Черкаси
Цікавість або, як зараз "штампують", залежність до комп'ютерних ігор серед молоді й не тільки, давно популярна в світі. Мільйони грають, як аматори, а тисячі - професійно. Останніх називають кіберспортсменами.

В Україні багато охочих заробляти тисячі доларів на грі. Але визначні події в історії комп'ютерного спорту країни ще попереду.

Із 2018 року, початку існування "Федерації кіберспорту Укарїни" (UESF), проведено понад 250 турнірів у всіх областях країни, із них 6 - національних і 4 - міжнародних. Взяли участь у змаганнях понад 70 000 українців.
Цифри світової статистики кіберспортивної аудиторії.
Найпопулярнішими іграми є DOTA 2 , League of Legends‎, StarCraft‎, Counter-Strike, FIFA та інші. Саме вони стали основними дисциплінами кіберспорту.
- В Україні висока культура кіберспорту й сильні гравці. Наші команди регулярно перемагають на різноманітних турнірах по всьому світу. Ця індустрія вже давно перетворилась в справжній бізнес, який приносить багато користі й можливостей як локального, так і світового масштабу, - зазначив на сторінці у фейсбуці Олександр Борняков.
Офіційно кіберспорт визнали видом спорту в Україні 7 вересня 2020 року. Тоді заступник міністра цифрової трансформації Олександр Борняков написав у фейсбуці, що має надії на кіберспорт. Оскільки це нова ланка економіки країни, яка поповнюватиме бюджет і відкриватиме нові перспективи.
Щодо кіберспорту в Черкасах відомо небагато, та все ж, такий спортивний напрямок існує. Детально про історію кіберспорту в нашому місті розповів представник Федерації кіберспорту в Черкаській області - Любомир Присяжнюк.
Кіберспорт в Черкасах протягом 20-ти років був на низькому рівні. Це пов'язано, насамперед, із тим, що сам комп'ютерний спорт був недостатньо розвинений, не отримував популярності й підтримки від держави. Центром кіберспорту завжди вважався Київ, де проводились турніри. Там відбувались не тільки регіональні, але й чемпіонати світу з гарними призами, - розповів Любомир Присяжнюк.





За його словами, великий внесок в історію кіберспорту в місті зробив Черкаський державний бізнес-коледж. Більше 15 років вчителі інформатики дотримуються традиції проводити в ньому обласний чемпіонат із кіберспорту (Dota2, CS 1.6, CS:GO, FIFA, NFS та інших дисциплін).



Щорічний обласний кіберспортивний турнір в бізнес-коледжі 2018 року @olegkuklin
Якщо ти перемагав на цьому змаганні, то це вважалося вершиною в Черкасах, - так розповідає Любомир про турніри в бізнес-коледжі.
- Також були комп'ютерні клуби "Shark" і "Трафік", які проводили свої турніри, але це було не так масштабно і не так престижно, - зазначив Любомир.
Раніше було надможливістю геймеру прийти зі своєю командою та зіграти на турнірі в бізнес-коледжі. На ці змагання чекали кожного року. Зазвичай, його відвідувало 25 команд - це 125 геймерів. Також чимало людей приходило підтримати своїх друзів. Гравці приїжджали із усіх куточків Черкаської області, але загалом це були люди із Черкас.

Із часом ці клуби закрились і до сьогодні в місті не було жодного комп'ютерного клубу, з яким можна було б співпрацювати й тим самим розвивати кіберспорт в області.

Фото : пресслужба ЧНУ


Минулого року Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького підписав меморандум про співпрацю з "Федерацією кіберспорту України", у такий спосіб продовжуючи історію цього виду спорту в Черкаській області.
Того ж 2019 року в Черкасах на базі національного університету провели Всеукраїнський кіберспортивний турнір. П'ятьма місяцями раніше команда гравців представляла ЧНУ на Всеукраїнському кіберспортивному змаганні серед закладів вищої освіти України University Master Cup 2019. Тоді хлопці вибороли місце в десятці кращих із 135 учасників.

Фото : пресслужба ЧНУ
- Це дуже важливо, що кіберспорт визнали офіційним. Ми удосконалюємо наші напрацювання, щоб брати участь у майбутньому турнірі. Ми тримаємо зв'язок із "Федерацією Кіберспорту України", з нашими командами. Проте карантинні умови не дають, на жаль, провести змагання.Тому зараз пауза, - розповів Олександр Черевко.
Після гучних заходів минув майже рік, а про сьогодення, меморандум і плани розповів ректор ЧНУ ім. Богдана Хмельницького Олександр Черевко.
Карантин, і справді, вплинув на кіберспортивну сферу, але не глобально. Скасовані або перенесені турніри, які мали збирати величезні геймерські аудиторії офф-лайн. Але, наприклад, стартував проєкт "CyberUP: Вчися! Тренуйся! Перемагай!". Минув український турнір із CS:GO – ROG AUTUMN CUP і Positive Staff Cup з Dota 2. Ці змагання відбувалися в онлайн форматі й транслювалися. У планах онлайн-турнір із CS:GO для людей із вадами слуху.
- У 2019 році ми другі в Україні приняли кіберспортивний турнір, - згадує ректор. - У нас є бізнес-інноваційний тендер 2016 року, який погоджений міністерством освіти. Також ми долучилися до розробки стратегії Черкаської області. Цей проєкт про центр розвитку для молодих учених, інтелектуальну власність, зокрема, мова йдеться про комп'ютерний хаб. Зараз ми шукаємо кошти, адже адміністрація ЧНУ зацікавлена, аби створити центр інновацій із сучасним обладнанням.


Додамо, у 2018 році подавався на розгляд міста проєкт центру розвитку креативної економіки. Він міг з'явитися на базі будівлі "Політпросвіти". Але депутати так і не проголосували за старт його реалізації.

Саме в цьому центрі могли б збиратися креативні молоді люди, щоб працювати в різних сферах: ІТ, виробництва, медіа, мистецтва, інжинірингу, науки, дизайну.

Такий центр у майбутньому зарекомендував би Черкаську область, як сучасну й перспективну. Геймери - ті, хто витрачає години на комп'ютерні ігри й заробляють на цьому кошти, є й в Черкасах.
Кореспондент "18000" поспілкувався з капітаном команди Черкаського національного університету. Рік тому п'ятірка хлопців брала участь у турнірі України University Master Cup 2019. Про кіберспорт і жагу до гри, переваги й недоліки розповів Дмитро Попруженко.
У розмові хлопець пояснив, що кіберспорт це окремий вид спорту, який включає в себе багато підрозділів, а саме ігор, в яких проводяться змагання. Він порівняв спорт і комп'ютерну гру.

Фото : пресслужба ЧНУ
Насправді, різниця між ними мінімальна: фізичне навантаження у звичних нам видах спорту та максимальний мозковий штурм протягом довгого проміжку часу у комп'ютерних іграх. Командний дух, тактика, стратегія, велика кількість часу на тренування - все це стосується, як футболу, так і командних тренувань чи змагань у DOTA 2, - пояснює геймер.
- Мабуть хотілось довести щось самому собі. Це тривало близько року, потім через брак часу на підготовку - лишив змагання.
Серед вмінь, які повинен мати е-спортсмен, Дмитро назвав витримку, психічну врівноваженість, лідерські якості та жагу до перемоги. Щодо техніки то - "в кого краще "залізо", той краще грає".

Дмитро розповів, що завжди хочеться чогось більшого.Так він спробував себе у ролі професійного гравця. Згадує, що спочатку грав у вільний час. Потім, коли набрався досвіду, обрав стратегію для гри, з'явилося бажання перевірити себе в професійному поєдинку. Наступними його кроками стали турніри 1 на 1, де практикував грати на одній лінії.
- Кіберспорт - це чудова альтернатива звичайному спорту, адже, на жаль, не у всіх людей є можливість займатись спортом. Або якщо у світі тимчасово відсутня така можливість, то за допомогою комп'ютера можна отримати ті ж емоції та переживання зі своїми співкомандниками.
Із часом з'явилось бажання грати командою, діяти разом, каже хлопець.Тоді, в 2019 році, об'єдналось п'ятеро юнаків із однаковими бажаннями й мінімальним часом на тренування і, зокрема, до турніру. Дмитро згадував, що до початку змагань у них було чотири дні.
- Кіберспорт - це чудова можливість заробітку і, напевно, одна з перших можливостей підлітку заробляти.
Стосовно заробітку юнак погоджується, на кіберспорті реально збагатити свій гаманець. На його думку, можна заробляти сидячи вдома й тренуватись, грати цілодобово й дійти до крутих сум за час проведений за улюбленою грою.

Дмитро додає, що кіберспортивні команди й кіберспортсмени мають круте спонсорство. Іноземні компанії готові платити великі суми за нових перспективних гравців або за певні нововведення, розробки у цій сфері.

І тут же бере себе за приклад. Каже, що вигравав на турнірах один-два долари. А якщо траплялись більш цінні турніри, то, відповідно, й більші внески. У таких змаганнях він старався не брати участь.
Грати в команді непросто. Треба вдосконалюватись, набивати руку. Дмитро Попруженко розповів, що ж повинен уміти й знати учасник команди:

  • Гравець команди має бути відповідальним, не егоїстом і повинен розуміти, що діяти треба командно, а не як захотілось, самовільно.
  • Треба відпрацьовувати зіграність. Кожен має знати свою роль, діяти відповідно плану на гру. Також у будь-який момент підмінити того чи іншого гравця.
  • Варто звикнути один до одного, бо всі різні, з різним розумінням гри в цілому: для когось це просто гра, для когось війна, яку не можна програти.
  • Треба визначитись, де й кому зручніше грати. Тестувати ролі, міняти лінії та розстановку.
- А ще, якщо ти підліток, батьки часто не розуміють цього і виникає конфлікт. Нерви також грають, коли велика напруга під час гри. Часто відбуваються через це сварки з колегами по команді. Є підводні камені, але якщо любиш це, подобається цим займатись, то всі недоліки - дрібниця.
Та не все так яскраво, як здавалося б. Дмитро, як досвідчений геймер, пояснив у чому "мінуси" кіберспорту. Він згадав утому, розповів, що важко всидіти за комп'ютером стільки часу.
- Бачу себе в цьому, маю немалий досвід і завжди прагну перемагати. Але хотів би зазначити, що як і в будь-якому спорті є вікові обмеження... Як, грубо кажучи, у гімнастиці дівчата у 18 років йдуть на пенсію, так і тут: чим більше років, тим гірша реакція, менше можеш всидіти. Тому ще маю трохи часу, щоб повернутись у роль гравця, інакше доведеться стати директором.
Нині, на жаль, для Дмитра комп'ютерні ігри й кіберспортивні змагання відійшли на дальній план. Усе через брак часу. Але він сподівається на повернення, аби згадати свої "молоді роки".
Геймер вважає, що у Черкасах було б добре зробити хаб (для прикладу він назвав Київ і команду NAVI). Каже, що варто запросити туди підлітків на тренування, зробити групи, тренувати, розповідати, захоплювати, вчити. А на його базі можна було б і проводити змагання, і робити турніри.
Ми, гравши з дому, хотіли мати сучасну університетську аудиторію. Там могли б тренуватись і грати. Коли сидиш поруч із співкомандниками - це інша гра, - запевняє капітан команди ЧНУ з кіберспорту Дмитро Попруженко.
Повідомляємо безцінну, можливо, відому вже інформацію для геймерів. У Черкасах у жовтні відкрився сучасний геймерський клуб "Z-Arena". Це майданчик, на якому можливе проведення кіберспортивних змагань та крок до розвитку е-спорту в місті.
За словами представника "Федерації кіберспорту Україні" в області Любомира Присяжнюка, власники комп'ютерного клубу "Z-Arena" співпрацюють із головою UESF у Черкаській області, що важливо. Тож організатори планують відроджувати турніри й досягати вершин разом із черкащанами.
Підготувала Вікторія Нянько