Негабаритне сміття, а точніше тариф у 13,2 грн, не дає спокою ані політикам, ані пересічним черкащанам з моменту отримання першої платіжки. Одні говорять, що послуги просто не існує. Інші обурюються, що мусять платити за сміття, якого не продукують.
Кореспондент “18000” спробував знайти відповіді на ключові питання, які стосуються вивезення негабаритних відходів. Тож далі про те, звідки взялася нова платіжка, чому за вивезення сміття платять навіть немовлята та хто вивозив негабарит раніше.
Як вивозили та хто платив за негабарит раніше?
Протягом останнього десятиріччя послуга з вивезення негабаритного сміття входила у тариф СУБів. Хоча вивозити його мала право і “Черкаська служба чистоти” за індивідуальними договорами з мешканцями, адже є офіційним надавачем послуг у сфері поводження з відходами.
Вартість враховувалася у тариф на житлово-комунальні послуги з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій. Тобто за цю послугу мешканці платили і раніше, твердять у міському департаменті житлово-комунального комплексу Черкаської міськради.
Щоправда кошти, які закладалися у тарифі на її виконання, не переглядалася останні понад 8 років. У зв’язку з необхідністю вивозити великогабаритні відходи, СУБи витрачали на цю послугу кошти, отримані на інші послуги. Серед таких – ремонт дахів, внутрішньобудинкових систем, прибудинкових територій.
Збиткова на мільйони робота муляла роками службам утримання будинків. Ті навіть намагалися відмовитися від неї, але не могли.
Звідки взялася нова послуга?
Зміни до Закону України “Про житлово-комунальні послуги” принесли нам ще одного суб’єкта правовідносин у сфері надання цих послуг – управителя. Однак законодавець не включив вивезення негабариту до переліку послуг, які той надає. Натомість місто лишилося без СУБів. Фактично важлива послуга лишилася без виконавця.
У 2015 році Черкаська міська рада провела конкурс на вивезення лише твердих побутових відходів, тобто на один із видів сміття. Натомість у тариф ЧСЧ так і не було закладено вартість поводження з великогабаритними та ремонтними.
Тому її виокремили і назвали “вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних)”. У законодавстві передбачено, що виконавця послуги визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах.
Аби у місті не виникло колапсу після набуття чинності змін до вказаного вище закону, мерія почала шукати можливі шляхи вирішення. Просто так “Черкаську службу чистоти”, яка є надавачем послуг з вивезення твердих побутових відходів, не могли зобов’язати вивозити негабарит. Бо складова тарифу за цю послугу все ж була у СУБів.
Тому 26 лютого цього року було оголошено конкурс на вивезення великогабаритних та ремонтних відходів. За його результатами 17 квітня переможцем стало ТОВ «Сантехбудконструкція». Було укладено договір та затверджено графік збору та вивезення. Нині правонаступником товариства є “Нова якість “Благоустрій”.
Чому негабаритні відходи не передали Черкаській службі чистоти?
Порядок формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, визначений КМУ, передбачає проведення конкурсу на поводження з відходами у комплексі, але в той же час не забороняє проведення окремих конкурсів на поводження з різними видами сміття.
Оскільки з твердими побутовими ситуація була вирішена раніше, у мерії ухвалили рішення виокремити послугу з вивезення негабариту. Додамо, що Законом України “Про відходи” (ст. 35-1, частина 8) передбачено, що великогабаритні та ремонтні відходи у складі побутових мають збиратися окремо від інших видів побутових відходів.
Цікаво, що ще у 2018-му році була створена комісія для визначення місць складування негабаритних відходів поза межами контейнерних майданчиків. До її складу тоді увійшли представники КСНів, СУБів, міських комунальних підприємств та ОСББ. Подали 86 пропозицій. Однак потім усвідомили, що для зручності містян негабарит слід складувати поряд із майданчиками ТПВ. Таких у місті аж 342.
Під час проведення конкурсу, аби зменшити тариф, кількість майданчиків скоротили до 140. Нині їх уже 211.
Як рахували тариф або звідки взялися 13,2 грн?
У порядку формування тарифу зазначається: “тарифи на послуги визначаються окремо за кожною послугою поводження з побутовими відходами та за видами побутових відходів (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, небезпечні)”.
Черкаси “лідирують” в Україні за вартістю послуг з поводження з побутовими відходами. Однак у мерії запевняють, що на це є об’єктивна причина. Ми – одне з небагатьох міст країни, в якому цьогоріч переглянули та затвердили нові норми надання послуг. Цього не робили понад 5 років.
Аби встановити нові тарифи, КП “Черкаська служба чистоти” ще у травні 2018-го року підписала договір із київським ТОВ “АТОН ІНЖИНІРИНГ”, яке займається профільними дослідженнями. Одне із них щодо продукування кількості відходів вони провели у Черкасах, аби на його підставі відкоригувати норми надання послуг з поводження з побутовими відходами.
Ця компанія обрахувала норми для споживачів по трьох типах: тверді, великогабаритні та ремонтні.
Це дослідження призвело не лише до того, що з’явилася друга платіжка – на вивезення великогабаритних та ремонтних. Вартість цієї послуги склала 13,2 грн як для багатоповерхівок, так і для приватного сектору.
Слідом за затвердженням виконкомом нових норм, зросла і вартість вивезення твердих побутових відходів ЧСЧ. Так, у 2015 році, на момент укладення договору, вивезення твердих побутових відходів вартувало для населення багатоквартирних будинків – 7,75 грн на місяць, для приватного сектору – 9,18. За 4 роки вартість зросла у понад три рази. І нині становить 22,56 грн та 31,16 грн відповідно.
Тепер пояснюємо. Якби місто провело конкурс на визначення надавача послуг з поводження з побутовими відходами, то тариф дорівнював рівно стільки, якщо сплюсувати негабарит та ТВП зараз. 35,76 – для багатоповерхових будинків, 44,36 – для приватного сектору.
Чому? Бо складування цих видів відходів має бути роздільним і вивозитися окремо спеціально обладнаною технікою.
Шлях, який обрали Черкаси, не заборонений законом. Він дозволив вирішити ситуацію із наданням послуги до появи управлінця. В іншому разі місто ризикувало б тонути у смітті.
Чому за негабарит платить навіть немовля?
До речі, за тверді побутові теж. Тому що у Правилах поняття норми означили як “кількісний показник споживання послуг з вивезення побутових відходів, які утворюються на одну розрахункову одиницю”. А розрахункова одиниця – це мешканець для житлової забудови, місце в готелі, гуртожитку тощо.
Під час розрахунку вартості послуг загальна сума витрат ділиться на кількість мешканців, тому і платіжки надходять усім мешканцям.
Чому в інших містах дешевше?
Останнім часом в інформаційному просторі частина черкаських політиків з’являється із закликами не платити за цю послугу, мотивуючи тим, що в інших містах негабарит є в складі послуги з вивезення ТПВ. Так, це правда. Однак ми вже пояснили, чому в той же час це – маніпуляція.
Чому тоді у них тариф нижчий? Бо він прямо залежить від норм надання послуг. Якщо у містах, як і до 2019-го у Черкасах, по 5-10 років норми не переглядали, то відповідно і одна із головних складових тарифу лишалася на тому ж рівні.
Для прикладу наведемо місто, яке у липні цього року затвердило нові ціни на послугу з поводження з твердими побутовими відходами. Це – Суми (кількість населення практично аналогічна Черкасам). Послугу з поводження із побутовими відходами там надають два підприємства ТОВ «Сервісресурс» та ТОВ «А-Муссон». Вартість зросла до майже 32 гривень з однієї особи (у Черкасах сумарно 35,76 – для багатоповерхівок).
Як Суми дійшли до такого зростання? Так як і Черкаси. У 2018-му вони перерахували норми споживання послуги. Цікаво, що їх урівняли для приватного сектору та багатоповерхових будинків по негабариту. А от тверді побутові – різняться.
Тому ще раз. У містах, в яких поводження з побутовими відходами є єдиною послугою, її вартість все одно обраховують сукупністю ціни на поводження з усіма видами відходів. У квитанції вказуються:
- об’єм побутових відходів (окремо для твердих, великогабаритних, ремонтних, рідких тощо);
- тарифи на надання послуг;
- сума, що підлягає сплаті.
Ті міста, які змінили норми, вже провели конкурс, визначили єдиного переможця на надання усіх послуг, просто сумують вартість поводження з різними типами відходів. Єдина відмінність Черкас від таких міст у тому, що мерія розмежувала ці послуги. Їх надають різні підприємства. Відповідно, ви сплачуєте за них на різні рахунки.
У мене є пільга 50%, її не враховують, чому ? Як по закону я маю право на 50% знижку на всі комунальні поуслуги.
У мене також пільга. З 01 жовтня все зрозуміло: Не писав заяву на гривневе відшкодування – суму пільги буде перераховувати Ощадбанк – слати користувачу СМСку – ми платимо різницю. АЛЕ: в Ощаді консультують, що суми пільг вони отримають в червні 2020, Ну, коли буде… А я поки що все одно плачу за мінусом пільги. Мене турбує інше: чому пільгу не надавали з часу, коли не стало СУБів і до жовтня? Це пряме порушення Закону. Я зверталася на гарячу лінію МінСоцполітики і в наш департамент. У мене є відповідь-підтвердження і Нова Якість отримала такий же лист. І що? Нічого не змінилося. Мені навіть не прийшла відповідь від Нової Якості (всупереч Закону про звернення громадян). Вони якісь поза-законом. Або жирну кришу мають.
Якщо все так “красиво і “законно”, то поясніть, будь ласка, чому на цю “послугу” не нараховується субсидія, хоча, за вашою логікою, витрати на неї повинні сумуватися з тарифом на вивезення ТПВ, оплата яких, доречі, субсидується?
Я діючий військовослужбовець.весь час на фронті.купив квартиру,але там не живу.не ппописувався.там ніхто не живе.мені теж платити за це сміття?
Якби в нас були люди совісні і самі платили за той великогабаритний чи ремонтний мусор то не платили б за нього ті які не мають ніякого відношення до такого сміття.Ми не робимо ремонти кожен рік також мебель міняємо дуже рідко. десятиріччями ні ремонту ні меблі не викидаємо. А решту сміття треба вчитись сортувати щоб не оплачували за те що для нас ніхто не робив. В приватному секторі ще легше з сміттям-робіть компост і все що гниє кладіть туди а обрізані гілля переробляйте на щепу та мульчуйте під деревами та рослинами, це ж як корисно для рослин і землі. Не ледачійте а самі робіть щось для того щоб не викидати те що пригодиться і економити будете гроші. Звичайно потрібно створити якийсь облік кому потрібно вивозити і скільки великогабаритного та будівельного сміття і платити за нього по чесному.
То платити чи ні, за цей великогабаритний мусора, якого в нас не має,і не скоро буде
Звичайно, не платити. Це абсолютно незаконний тариф. Платити за послугу, яку не отримуєш, це вже просто… Просто так віддавати свої гроші?!
Дуже хочеться дізнатися які норми на вивезення побутових відходів в т.ч. твердих побутових відходів були раніше та які затверджено нові?
Я не розумію логіки нашої влади яка приймає такі рішення.Хто викидає відходи той іповинен платити.Під видом великогабаритних відходів вивозиться звичайне сміття,яке люди викидають не в сміттєві баки .Так чому ми повинні сплачувати за чужі відходи.Це просто здирництво.Ремонти роблять одиниці,от вони нехай і оплачують.Чотири роки назад мої родичі оплатили вивіз будівельного сміття в розмірі 600грн.Обурює нахабство,не викидаєш нічого,все одно плати.Хотілось би звернутися до людей,викидайте відходи правильно,тоді “великогабариту” буде менше разів в десять.