Уже близько шести місяців чат-бот UA Anti Spam Bot допомагає адмінам українських каналів і чатів видаляти повідомлення, які містять інформацію про вибухи, місцеперебування блокпостів, військової техніки та позицій ЗСУ.
За цей час сервіс, який створили розробники ІТ компанії Master of Code Global, встановили вже більше 144 тисяч користувачів.
“18000” поспілкувався з автором ідеї та розробником UA Anti Spam Bot Дмитром Вакуленком, аби дізнатися, скільки часу знадобилося на створення чат-бота та які оновлення можуть чекати на його користувачів.
“Ми розробили прототип за дві години”
За словами Дмитра Вакуленка, ідея створити чат-бот, який видаляв би повідомлення, що містять стратегічну інформацію, виникла в нього 26 лютого. Ще в перші дні війни розробник побачив, що люди в чатах поділилися на два табори: перші постійно запитували, де й що збили/вибухнуло, а другі – просили адмінів видаляти таку інформацію.
– Хтось видаляв її, а хтось ні. І я зрозумів, що можна створити автоматизоване рішення, яке за певними ознаками зможе аналізувати повідомлення, знаходити в ньому стратегічну інформацію та майже миттєво видаляти її. Це дозволило б і розвантажити адмінів, – ділиться з “18000” Дмитро.
Наступного ж понеділка, 28 лютого, із ідеєю чат-бота розробник пішов до колег, разом із якими за дві години розробив прототип сервісу.
– Він містив слова на кшталт “горить”, “палає” і кілька локацій типу “Черкаси”, “Азот”. Після цього я його продемонстрував у компанії та запитав, чи є сенс розвивати цю ідею й надалі. Ідею підтримали і в той же день ми почали активно працювати, – згадує розробник. – На третій день розробки ми вже вийшли в продакшн.
Дмитро додає: спочатку над чат-ботом працювало двоє осіб. Так, поки він займався технічною стороною розробки, його колега, Тетяна Чабанюк, допомагала збирати датасет (електронний масив даних, – ред.) для бота – слова на кшталт “горить”, “палає”, “вибухнуло”.
– У той момент, коли Тетяна організовувала збір даних, до нас підключилися ще майстри та друзі, які брейнштормили та надсилали нам можливі локації для нього. Я в цей час робив логіку бота, – розповідає Дмитро.
Уже за місяць команда Ua Anti Spam Bot виросла на ще одного розробника – Андрія Смагіна. Нині ж вона складається близько з десяти осіб, серед яких троє розробників, тестувальник, проджект-менеджер та люди, які допомагають у комунікації.
Зібрали понад 20 тисяч прикладів, аби натренувати нейромережу
Ще від початку створення Ua Anti Spam Bot команда розробила його архітектуру так, щоб сервіс міг масштабуватися не лише на Черкаську область, а й всю Україну. У цьому їм допомогли майстри й з інших міст, зокрема, проєкт Рід. Останній долучався до збору датасет, топонімів та тренування нейромережі.
Дмитро Вакуленко говорить: потребу у тренуванні нейромережі для сервісу його команда відчула після того, як бот почав видаляти повідомлення, що не містили стратегічної інформації.
– Наприклад, фраза “горить сонце у Києві”: бот бачив слово “горить” та локацію “Київ” і видаляв такі повідомлення. Щоб аналогічних ситуацій не було, ми вирішили, що потрібно натренувати нейромережу, – пояснює розробник.
Для цього команда Дмитра за три місяці зібрала більше 20 тисяч прикладів повідомлень. Серед них – близько 13 тисяч позитивних прикладів, які бот повинен видаляти, і близько 9 тисяч – негативних, які можна залишити.
– Завдяки такому навчанню нейромережа, як і людина, може аналізувати, які слова були використані, у якій послідовності, і лише після цього ухвалює рішення: видаляти їх чи ні, – говорить Дмитро.
Як працює Ua Anti Spam Bot?
Аби Ua Anti Spam Bot запрацював, адміну потрібно просто додати його в чат та зробити адміністратором. Відразу після цього чат-бот зможе:
- видаляти повідомлення, що містять інформацію про місцеперебування блокпостів, військової техніки чи позицій ЗСУ;
- блокувати відомості про координати невдалих ворожих обстрілів та бомбардувань;
- блокувати можливість поширювати повідомлення сепаратистського характеру або ж меседжі, які нівелюють репутацію військових ЗСУ;
- блокувати фішингові посилання на фейкову фінансову допомогу, на кшталт єДопомога, допомога ООН, ВПО і інші.
Водночас, видаляючи повідомлення користувача, чат-бот інформує його про це та пояснює причину такого рішення.
Що далі?
Нині команда Master of Code Global працює над удосконаленням чат-бота. Зокрема, планує додати до його меню функціонал повітряних тривог.
– Чат-бот зможе писати у чат, коли відбулася повітряна тривога й коли стався відбій. Для цього ми підготували близько 20 можливих фраз, щоб у користувачів не було відчуття, що з ними спілкується “машина”, – ділиться Дмитро Вакуленко.
Крім цього, команда планує додати до меню й можливість вимикати чат під час тривоги, аби запобігти спаму та поширенню стратегічної інформації.
– Бот інформуватиме користувачів, що чат вимкнено. Водночас, якщо адмін вимкнув чат до цього, ми навчимо бота, аби він не вмикав його знову, – пояснює розробник. – Нині ми активно тестуємо цей функціонал.
Мовою цифр
Станом на 25 серпня Ua Antispam Bot встановили вже 144 346 користувачів.
Нині чат-бот використовують у 1 633 чатах, 387 чатах супер-груп, 62 чатах груп, 1 160 приватних чатах та 24 каналах.
Також у травні UA Anti Spam Bot увійшов в офіційну добірку від Мінцифри, як корисний сервіс для інформаційної боротьби з ворогом.
Встановити Ua Anti Spam Bot можна ТУТ
Анастасія Небога
Оперативні новини від команди 18000 – у нашому телеграм-каналі “Шо там у Черкасах?”