Наприкінці липня депутати Верховної Ради України нарешті проголосували у першому читанні зміни до Кримінального та адміністративного кодексів України, які посилюють відповідальність за спалення сухостою в умовах воєнного стану. Таке рішення підтримали 305 народних депутатів.
Відповідний законопроєкт було зареєстровано ще наприкінці березня. В його обгрунтуванні від авторів зазначалося, що окрім очевидної шкоди екології спалення сухостою в умовах воєнного стану створює додаткове навантаження на органи влади, а також пожежників та рятувальників, що змушені витрачати власний ресурс на ліквідацію наслідків відповідних пожеж.
В умовах відсічі агресора ефективне та раціональне використання ресурсів має ключове значення. Втім коли нові покарання остаточно набудуть чинності, наразі невідомо.
“Історія хвороби”
Боротьба із палінням сухостою традиційно розгортається по всій Україні двічі на рік – весною та восени. Незалежно від політичних чи соціальних поглядів господарі різного рівня свідомості беруться прибирати свої ділянки. Хтось дотримується правил благоустрою та здорової логіки, компостуючи або іншим чином безпечно захоронюючи залишки рослин, хтось же йде шляхом найменшого спротиву та все просто спалює.
– У нас щороку відбуваються суперечки із сусідами, – розповідає жителька околиць Черкас Алла Скрипнік. – Декілька разів доходило ледь не до бійки. Ми пробували викликати поліцейських, але допоки ті приїжджають, знайти чи хоча б довести причетність винних осіб фактично неможливо.
Спалювання сухостою призводить до загибелі всієї мікрофлори, що бере участь у важливих біологічних процесах, від чого страдає родючість. Прийнято вважати, що на її відновлення потібно до 5-6 років. Крім того, в середовище викидаються речовини, що виділяються в процесі горіння та є шкідливими для органів дихання.
Достеменно невідомо, скільки вдалося притягнути до реальної відповідальності за останні роки людей за вчинення відповідного правопорушення. У судових реєстрах неможливо відшукати відповідних постанов. Віднайти винних у подібних діяннях досить складно. Це зумовлено процедурою, передбаченою для притягнення до адміністративної відповідальності.
Особа, що вчинила злочин, має бути встановлена безпосередньо на місці цього правопорушення, а її дії належним чином задокументовані. Якщо з останнім теоретично проблем не виникає, то от із виявленням безпосередніх паліїв є проблеми. Людині, аби уникнути відповідальності, достатньо покинути місце підпалу.
– Дільничий поліцейський прибуває на виклик мінімум за тридцять хвилин, – жаліється Алла Скрипнік. – Зрозуміло, що палій не стане їх чекати, а фізично тримати їх за руки ніхто ж не буде.
Єдине що час від часу може мати реальний ефект – це публічний осуд. Вже традиційними є різної активності публічні полеміки, які з розвитком технологій комунікації перемістилися до соціальних мереж, у локальні групи яких прийнято викладати фото та відео паліїв і їхніх діянь. Втім і тут варто розуміти, що через низький рівень свідомості багатьох жителів громад осуд не є універсальним інструментом. Багато хто продовжує підтримувати відповідні дії, вважаючи їх ефективним вирішенням проблеми сезонного накопичення залишку рослин, мало рефелексуючи на клопіт для сусідів та всієї громади.
Мовою цифр
За даними Державної служби з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, пожежники вже цього року зафіксували 577 фактів пожеж у екосистемах, якими прийнято називати переважно саме спалювання сухостою. За аналогічний період минулого року було виявлено та локалізовано 208 пожеж. Значну динаміку зростання кількості пожеж можна пояснити зростанням кількості вільного часу у громадян.
Від початку повномасштабного вторгення військ російської федерації велика кількість людей або повністю, або частково позбулися роботи і взялися використовувати вільний час для наведення ладу у своїх домогосподарствах та околицях. Крім того, серед причин також і традиційно є недбале поводження з вогнем і паління у заборонених місцях, – розповідають “18000” фахівці ДСНС.
Зважаючи на подібну динаміку і причини, паралельно із посиленням відповідальності має відбуватися і просвітницька робота, що лежить в зоні компетенцій органів місцевого самоврядування. На жаль, велика кількість громадян і досі нехтують не лише законом, а і власним здоров’ям та здоров’ям оточуючих, економлячи власний час та зусилля.
Крім того, на руку їм грає і безкарність у питанні вчинення відповідних правопорушень. Посилення відповідальності і прирівнення його до кримінального злочину навряд чи вплине на процедуру встановлення винних і навпаки навіть ускладнить її, вимагаючи більших зусиль з боку правоохоронних органів та затрат часу. Таким чином економія одного державного ресурсу може призвести до витрат іншого, що навряд чи вплине на загальну ефективність. Відповідно ключовим все ж є розвиток культури та свідомості жителів громад та власників приватних домоволодінь і земельних ділянок.
Ця публікація створена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю ГО “Черкаська інформаційна агенція 18000” і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу