Що «залітає», а що ні: як черкаські медіа просуваються у соцмережах

Черкаські медіа усе активніше працюють із соцмережами. Причому якщо раніше вони виконували здебільшого роль трафіка, а «головним» був Фейсбук, з роками ця тенденція змінилася. Раніше було достатньо опублікувати на сторінці медіа або ж поширити у регіональних групах посилання на новину у Фейсбуці  і, вуаля, – аудиторія переходила за посиланням, а сайт отримував трафік. Втім з часом команда Фейсбуку почала зрізати охоплення для посилань. Тепер просто опублікувати лінк – уже недостатньо. Медіа доводиться загравати з соцмережею, ховаючи посилання в коментарях.

Та і самого Фейсбука вже недостатньо. Паралельно з ним стрімко розвиваються Інстаграм, Телеграм, Вайбер та ТікТок. І це ще якщо не брати до уваги X (він же колишній Твіттер) та Тредс, з якими черкаські медійники поки не працюють. Тож, медіа доводиться йти туди, де їхні читачі та глядачі і повноцінно адаптувати контент. Адже у спину дихає ще один тренд – часто читач не йде за посиланням і хоче отримати інформацію тут і зараз.

Ми розбиралися, як ведуть соціальні мережі черкаські медіа – Суспільне Черкаси, телеканал «ВІККА», а також сайти «Вичерпно», «18000», Zmi.ck.ua та «Прочерк». Подивилися, які з соцмереж лишаються пріоритетними, а з якими довелось попрощатися через неефективність.

Ютуб – всьому голова. Але лише для телеканалів

Лідером за кількістю підписників у Ютубі є приватний телеканал «ВІККА». На нього підписані майже 98 тисяч користувачів. А перші відео на каналі були опубліковані ще 16 років тому. Загалом медіа опублікувало більше 40 тисяч відео. Серед найпопулярніших – випуски дитячої програми «Веселий ананас», розміщені 13 та 14 років тому.

ютуб-канал черкаського телеканалу Вікка

Найпопулярніше відео телеканалу набрало 28 мільйонів переглядів. Скриншот із ютуб‐каналу «ВІККА»

Телеканал продовжує активно заливати нові відео – здебільшого, це сюжети про міські новини, прогноз погоди, записи інтерв’ю у студії. Попри велику кількість підписників, нові відео набирають здебільшого по кілька сотень переглядів.

На другому місці – Суспільне Черкаси, яке має в активі майже 88 тисяч підписників та 28 тисяч опублікованих відео, з яких найстаріші – 12‐річної давнини. Класичним форматом для публікацій є невеликі новинні сюжети із хронометражем до трьох хвилин. Ще одним популярним форматом є інтерв’ю, його телеканал публікує раз на тиждень.

Цікаво, що, на відміну від «ВІККА», найпопулярніші відео від Суспільне Черкаси опублікували протягом минулого року. Так, 471 тисячу переглядів набрало відео «Життя наново у 60 років: переселенець із Запоріжжя відновлює закинуту базу відпочинку на Черкащині». Сюжет розповідає про 60‐річного переселенця з окупованого Мелітополя Миколу Дудника, який починає власну справу на Черкащині. Цікаво, що в десятці найпопулярніших – ще два відео із серії «Від мрії до дії». У спецпроєкті телеканал розповідає про черкащан, чиї історії надихають.

сюжет про переселенця на ютуб-каналі Суспільне Черкаси

Історія про Миколу Дудника з окупованого Мелітополя має 11 тисяч лайків та більше 500 коментарів. Скриншот: ютуб‐канал Суспільне Черкаси

«На ютубі,  якщо це довге відео, наші глядачі надають перевагу історіям про небанальних людей, у шортсах — деталям, які торкають емоційно. Це можуть бути коментарі медиків про рідкісні хвороби, спогади полонених чи оповіді очевидців», – розповідає в коментарі регіональній представниці ІМІ в Черкаській області головна редакторка сайту Суспільне Черкаси Сніжана Калюжна.

Наповнюють власні ютуб‐канали, хоч і не так динамічно, й інші медіа регіону. Так, видання «18000» публікує там розслідування, інтерв’ю та подкасти. Також створює шортс та дописи для спільноти про нові відео. Флагманським продуктом редакція вважає саме відеорозслідування, тож, на їхнє створення, а, згодом, адаптацію, витрачає найбільше зусиль. Нині на канал медіа підписані 14 тисяч глядачів.

«Вичерпно» має більше тисячі підписників. Медіа публікує на цьому майданчику довгі формати: інтерв’ю, матеріали зі спецпроєкту «Полеглі, але не забуті». Zmi.ck.ua має канал під назвою «Центр черкаських медіа» та 4,5 тисяч підписників каналу. Нині медіа не дуже активно його наповнює, публікуючи відео раз на кілька місяців. Останнє з’явилося місяць тому – це інтерв’ю з власником компанії ТОВ «Рибтрейд» Русланом Мельником. Також свій канал в Ютубі має і сайт «Прочерк», проте останні відео тут опубліковані ще вісім років тому. Канал має 62 підписника.

Фейсбук та принцип «посилання у коментарях»

Фейсбук залишається одним із головних джерел трафіка для черкаських медіа. Найбільшу аудиторію в цій соцмережі має Суспільне Черкаси – 153 тисячі підписників. Окрім посилань на матеріали на сайті, щодня медійники публікують тут кілька кепшен‐відео. Такі дописи зазвичай збирають значно більше реакцій, аніж просто посилання. Також час від часу на сторінці виходять прямі ефірі – досить часто це кроспост відео зі сторінки Суспільне Новини або ж інших майданчиків медіа. Наприклад, 22 серпня Суспільне Черкаси опублікувало стрім із пресконференції президента Володимира Зеленського і генерального секретаря НАТО Марка Рютте. 

Медіа «18000» має 65 тисяч підписників сторінки у фейсбуці. Окрім посилань на новини, видання публікує картинки – здебільшого, це фото з подій або ж світлини героїв матеріалів. Такі дописи популярніші в аудиторії за кількістю реакцій, аніж посилання. Вочевидь, це пов’язано з політикою Фейсбука, за якою посилання на сторонні ресурси часом показують у стрічці рідше, аніж інший контент, як відео чи фото. Час від часу під такими зображеннями у коментарях можна знайти посилання на новину.

допис 18000 про навчання рятувальників у Черкасах

Допис про навчання рятувальників у Черкасах. Скриншот: фейсбук‐сторінка «18000»

«У Фейсбуці охоплення приносять, зокрема, й новини про загиблих військових. Однак ми не сприймаємо це як джерело переглядів і підписників та не паразитуємо на такому контенті. Залучаємо аудиторію іншими шляхами. Але водночас намагаємося висвітлювати і контент про загиблих героїв як данину пам’яті також», – зазначає керівниця відділу SMM сайту «18000» Анастасія Небога.

30 тисяч підписників у Фейсбуці має сайт Zmi.ck.ua. Більшість дописів на сторінці медіа – це зображення із коротким описом. У коментарях медіа розміщує посилання на новину. Також час від часу видання публікує посилання із коротким описом, які одразу ведуть на сайт.

На «Вичерпно» на фейсбук‐сторінку підписані 29 тисяч користувачів. Медіа також публікує не лише посилання, а й картинки з описом новини. Цікаво, що якщо «18000» ведуть аудиторію із фейсбука, здебільшого, на сайт, то «Вичерпно» – на свій телеграм‐канал. Також видання досить активно публікує рилзи, здебільшого – це нарізки із студійних інтерв’ю. 

«Для кожної соцмережі ми маємо свій підхід і контент. Адже те, що годиться для Фейсбука, може не сприйматися в ТікТоці. Так само різниться й формат подачі новин. Десь – пишемо розлогіше, в якихось соцмережах краще працює візуал, як от інстаграм, – зазначає головна редакторка медіа Анна Романенко. – Найбільше переглядів у соцмережах у нас збирає контент на тему війни, обстрілів, ТЦК. Що стосується останнього, то відео в форматі рилз з представниками цієї структури можуть набирати мільйони переглядів».

Допис Вичерпно у фейсбуці про канікули у черкаських школах

Вичерпно намагається завдяки аудиторії у фейсбуці нарощувати впізнаваність у телеграмі. Скриншот: фейсбук‐сторінка видання

Телеканал «ВІККА» має в активі 22 тисячі підписників. Найчастіше у Фейсбуці видання публікує посилання із короткими текстівками, які ведуть уже на повну версію статті. Популярним форматом також є рилзи. Останній серед опублікованих – із краєвидами уманської «Софіївки». «Прочерк» має 4 тисячі підписників власної фейсбук‐сторінки. Майже увесь опублікований контент – посилання на новини з короткою текстівкою і хештегом. Час від часу також з’являються картинки з текстом про те, яке свято відзначають сьогодні.

допис Прочерка у фейсбуці про День медичного транспорту

Окрім посилань на новини, «Прочерк» також розміщує у фейсбуці інформацію про актуальні свята. Скриншот: фейсбук‐сторінка медіа

Телеграм: між розмовами про заборону та популярністю майданчика

Попри регулярні розмови про можливу заборону Телеграму, більшість онлайнових видань Черкас мають там власні канали. Найбільша кількість читачів у телеграм‐каналі Суспільне Черкаси – 26967 підписників; «18000» – 18892 читачів; Zmi.ck.ua – 12180 підписників; «Прочерк» – 6575 читачів; «Вичерпно» – 2898 читач. Закриває рейтинг медіа «ВІККА», телеграм‐канал якого налічує 1254 підписників. 

«Телеграм сприймаємо як майданчик для найбільш оперативних новин. Можемо публікувати не лише новини з нашого сайту, а й загальноукраїнські. Головне тут для нас – оперативність, чіткість і лаконічність. Великі авторські матеріали часто розбиваємо на кілька дописів для кращого сприйняття підписниками», – розповідає керівниця відділу SMM сайту «18000» Анастасія Небога.

Цікаво, що не всі канали мають назви, ідентичні із назвами медіа. Так, канал «18000» називається «Шо там у Черкасах», «Вичерпно» – «Такі новини Че», а Zmi.ck.ua – «Cherkasy Post».

Загалом підхід черкаських медійників до телеграм‐каналів схожий. Вони повідомляють оперативні новини, коротко описуючи їхню суть. Частину дописів супроводжують зображення або відео. Специфікою є те, що в Телеграмі видання часто повідомляють про повітряні тривоги, а також загрози з повітря. Детальніше про те, як працюють медіа в телеграмі, а також в чому різниця між їхньою роботою та роботою анонімних пабліків – можна прочитати за посиланням.

Інстаграм – із фокусом на візуальний контент

Вже традиційно, лідером за кількістю підписників є Суспільне Черкаси – 17,8 тисяч користувачів. Щодня медіа публікує від трьох до п’яти рилзів у цій соцмережі. Відео – найпоширеніший та, вочевидь, найуспішніший формат медіа в цій соцмережі. Окрім того, не так часто на сторінці з’являються також «каруселі» – добірка фотографій із текстом, у яких викладена історія. Наприклад, про ветерана з Монастирища, який таксує, щоб оплатити собі протезування. Ця добірка набрала вже 1429 лайків.

допис про ветерана в інстаграмі суспільне черкаси

«Карусель» про ветерана, який таксує, аби заробити на протезування. Скриншот зі сторінки Суспільне Черкаси в інстаграмі

«18000» має у Інстаграмі 16,2 тисяч підписників. Тут редакція зосереджена на створенні «каруселей» та рилзів. Медіа не публікує коротких новин, натомість концентрується виключно на авторських матеріалах і відео, створенні дописів про команду, спільноту видання – Клуб донаторів, а також мерч. 2,8 тисяч підписників має «Вичерпно». Тут медіа перепаковує свої історії у рилзи, «каруселі» і ситуативний контент. Також час від часу видання публікує контент про «внутряки» роботи медіа – наприклад, відео про те, як «звучить» Вичерпно. Zmi.ck.ua мають в інстаграмі 3,3 тисяч читачів. Видання балансує між мемами, каруселями з фото і рилзами. Також час від часу журналісти видання публікують вуличні опитування. Останній допис в інстаграмі медіа опублікувало майже місяць тому – ще 24 липня.

Мем від Zmi.ck.ua в інстаграмі

Один із мемів Zmi.ck.ua. Скриншот: інстаграм‐сторінка медіа

Не дуже активно веде інстаграм і редакція телеканалу «ВІККА». У цій соцмережі видання має 1,8 тисяч підписників. Останній допис на сторінці опублікований ще 15 серпня – це оголошення про пошук роботи одним із черкаських підприємств. Найменше підписників має «Прочерк» – 182. Попри це, у цій соцмережі медіа має власний стиль, а також наповнюють тут стрічку досить регулярно. Типовими для видання є адаптація контенту в карусель, також, час від часу, медіа публікує рилзи.

Експерименти з ТікТоком

Робота більшості черкаських медіа у ТікТоці нині є більше ситуативною, аніж регулярною. Проте є винятки. Так, лідером на сьогодні в цій соцмережі є «ВІККА» із 16 тисяами підписників та 332 тисячами вподобань контенту. Фактично, це чи не єдине медіа регіону, яке створює контент суто для тіктоку. Головною зіркою каналу є генеральний директор телеканалу Сергій Кузляєв – він розігрує квитки на концерти, розповідає цікаві історичні факти, а також знімається у жартівливих відео.

З цією соцмережею «ВІККА» працює з травня 2023 року. Рік тому телеканал планував також монетизувати контент. Проте, як повідомив регіональній представниці ІМІ гендиректор телеканалу Сергій Кузляєв, поки досягти цього команді не вдалося. Це пов’язано із особливістю платформи. За словами Кузляєва, для можливості монетизації акаунт має бути зареєстровано у США.

Також не менш успішно працює з ТікТок і Суспільне Черкаси. Воно має в активі 7,4 тисяч підписників та 218 тисяч уподобань. І це лише за два місяці роботи. Нині на піку популярності тут відео про полоненого, трансгендера та соцвиплати.

Сюжет про трансгендерну жінку у тіктоці Суспільне Черкаси

Сюжет про трансгендерну жінку зібрав у тіктоці майже 600 тисяч переглядів, проте і чимало хейту в коментарях. Скріншот: тікток‐сторінка Суспільне Черкаси

«Деякі відео «залітають» з перших годин завантаження. Наприклад, вже на другий день  існування нашої сторінки в ТікТок відео з полоненим, який телефонує до матері, набрало понад сто тисяч переглядів, нині там понад 750 тисяч», –  говорить головна редакторка сайту Суспільне Черкаси Сніжана Калюжна.

Вотсап, Вайбер та спроби зайти в X

Розберемо ще кілька соцмереж, з якими працюють або ж намагаються працювати черкаські медіа. Серед таких – Вайбер. Свої канали там мають Суспільне Черкаси (8,3 тисячі підписників), а також «18000» (7,4 тисяч читачів). Обидва медіа тут публікують короткі перекази власних новин, даючи лінки на повну новину.

З минулого року Суспільне Черкаси також має канал у Вотсапі. Проте поки що цей досвід не вважають достатньо успішним. «У Воцапі аудиторія поки що не велика. Оскільки наш канал ще не отримав там галочку верифікації, то нас не показує у пошуку», – каже Сніжана Калюжна. Нині тут 335 підписників. Для порівняння, у жовтні минулого року було 127.

Також минулоріч у нову соцмережу заходило і «Вичерпно» – восени минулого року редакція створила акаунт в X. «Була спроба зайти в мережу Х, проте наразі ми не бачимо потенціалу для його розвитку. Можливо, з часом спробуємо стартувати активніше і там», – коментує головна редакторка медіа Анна Романенко. Останнє оновлення на сторінці медіа у соцмережі – у лютому 2025 року.


Нині медіа вже недостатньо просто створювати якісний контент – услід класних статей має робитися не менш якісна дистрибуція. На сьогодні ж у редакціях є дисбаланс: якщо контент можуть створювати п’ять людей, то його адаптацію, в кращому разі, роблять 1–2 людини. Цих ресурсів недостатньо, аби повноцінно наповнювати справді якісним контентом усі соціальні мережі. Як наслідок, редакціям доводиться визначати пріоритетні і працювати лише в них. 

Єлєна Щепак, регіональна представниця Інституту масової інформації в Черкаській області

коментарі

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Останні новини