
Яку дезінформацію, фейки та приховану рекламу публікували у групах Черкащини
Фейки та маніпуляції часто можна помітити в різних анонімних Telegram‐каналах у Черкаській області. Не рідкістю є й прихована реклама, до якої вдаються не тільки пабліки в соціальних мережах, а й видання. «18000» проаналізував контент Telegram‐груп та наповнення черкаських медіа з 6 до 12 вересня.
У статті «18000» читайте про дискредитацію українського війська в черкаському Telegram‐каналі, чергову рекламу на обстрілах та джинсу в місцевих онлайн‐виданнях.
«Узяли в полон жорстоку вбивцю з рф»
«Вчора наші хлопці взяли в полон жорстоку вбивцю з вс РФ, яка знущалася над українцями», – з цього речення починається допис у Telegram‐групі «Труха Черкаси».
Адміністратори 8 вересня поширили публікацію, у якій ішлося про те, що українські військові нібито взяли в полон росіянку, яка «вбила більше ніж 155 беззбройних, знімаючи це на відео».

Допис у Telegram‐каналі «Труха Черкаси»
У «Труха Черкаси» написали, що більше відео та фото, де українські захисники нібито карали полонену, можна знайти за покликанням, яке вони залишили. Якщо перейти за цим лінком, то відкривається інший канал. Додамо, що світлину військовополоненої, яку додали в «Труха Черкаси» – поширюють в інтернеті вже близько шести років під різними заголовками, які не стосуються потрапляння у полон.

Світлину поширюють близько шести років під різними заголовками
Отже, допис є звичайною рекламою іншого каналу у Телеграмі, а поширена інформація не відповідає дійсності.

Що відкривається, якщо перейти за покликанням
Додамо, що у тексті «Труха Черкаси» зазначила, що українські військові покарали полонену росіянку. Це ж дискредитує Сили оборони, адже Україна дотримується вимог Женевських конвенцій, згідно з якими зобов’язується поводитися з військовополоненими гуманно, без тортур, принижень та дискримінації.
«Ситуація може різко загостритися»
Аналізуємо інші публікації «Труха Черкаси». У групі 9 вересня з’явився допис, де йдеться, що «вночі ситуація може різко загостритися – попередження від джерел».

Допис у групі «Труха Черкаси»
Це вже класична для «Трухи Черкаси» тема обстрілів, за допомогою якої вони рекламують інші Telegram‐канали. Про подібний приклад «18000″ вже писав у попередньому моніторингу.

Група, яка відкривається, якщо перейти за покликанням у «Труха Черкаси»
Додамо, що вночі дійсно був масований обстріл території України. Тоді у Черкаській області знищили 10 БпЛА та дві ворожі ракети. Втім допис у «Труха Черкаси» був черговою рекламою, а тему російських обстрілів використали для привернення уваги читача.
Читайте також. Волинська трагедія, зростання цін та маніпуляції Юлії Тимошенко: яку дезінформацію про ЄС поширювали на Черкащині.
«Захована» реклама у медіа
Розглянемо далі приклади немаркованої реклами в черкаських медіа. Так, наприклад, одне з медіа опублікувало новину із заголовком «Кубок України з пауерліфтингу та окремих вправ відбудеться у Києві в жовтні».
У статті згадують Григорія Душейка, президента спортивної команди. Зазначають, що саме він брав участь у фінансовій підтримці змагань.

Джинса в медіа
Будь‐яке маркування статті на початку та в кінці матеріалу відсутнє. Водночас в інших медіа цей же матеріал має плашку «Рекламний матеріал».
Це ж медіа поширило публікацію «Підприємства Центрального Хабу МХП сплатили майже 312 млн грн податків за перше півріччя 2025 року*».
У тексті йдеться про роботу підприємств МХП, їхню сплату підприємством податків. У публікації також є коментар депутата Черкаської обласної ради і керівника Центрального хабу МХП Олександра Воскобойніка. Він розповідає про користь від податків та допомогу його організації.

Скрин публікації в медіа
Публікація містить рекламний характер, адже створює позитивний імідж підприємства. Маркування як реклами публікація не має, натомість зазначено що це «Новини партнерів». Варто зазначити, що в іншому медіа ідентична публікація має маркування «Реклама».
Джинса про Олену Шуляк
Інше медіа у звітний період опублікувало дві статті із джинсою очільниці «Слуги народу» Олени Шуляк. Перша стаття стосувалася стосувала програми «Пакунок школяра». У тексті неодноразово зазначають, що «влада підтримує школярів», «програму створюють за ініціативи Володимира Зеленського» та згадують партію «Слуга народу».

Прихована реклама в медіа
Стаття побудована з покликаннями на політичну партію та нардепку. Уряд, який працював над цим проєктом, не згадують. Жодного маркування в тексті немає, тож можна зробити висновок, що це – прихована реклама Олени Шуляк та партії «Слуга народу».
Уже за кілька днів це ж медіа опублікувало ще один матеріал, де головною спікеркою є Олена Шуляк. У статті «Гранти, кредити та пільги: що передбачає новий закон про ветеранське підприємництво» зазначено, що новий закон «стане одним зі стовпів нової системи соціальної підтримки ветеранів». Жодного маркування ані цей, ані попередній матеріал не мають.
Проєкт реалізується за підтримки ІМІ і CzechAid
Читайте також. Заяви Дуди, європейські лідери на стільцях і збільшення фінансування: які фейки про ЄС потрапили у пабліки Черкащини.
Важливі новини про ситуацію в Черкасах та країні. Без маніпуляцій та неперевіреної інформації. Підписуйся на телеграм‐канал «18000 | Шо там у Черкасах?»