Вчора було презентовано перше в Черкасах інформаційне табло прогнозування часу прибуття транспорту.
Загалом, подібні табло вже є в багатьох містах України, і ось зараз вони починають з’являтися в нашому місті. Для того, щоб це відбулося, доклали зусиль комунальні підприємства «Челуаш», які залили закладні, Міськ.світло, які провели електрику, та компанія Маклаут, яка підвела інтернет, за допомогою чого табло отримує дані з системи моніторингу громадського транспорту, частиною якої воно є.
Саме табло, крім показу часу, який залишився до прибуття транспорту, має кнопку зв’язку з поліцією, порти для підзарядки телефонів.
Роздає інтернет через WI-FI, який забезпечує компанія Маклаут, підключитися до якого на зупинці можна, знайшовши мережу з назвою «Cherkasy loves you».
Також, враховуючи те, що в Черкасах дуже назріло запровадження системи «Безпечне місто», наше табло обладнане камерою спостереження, яка має функцію нічної зйомки та може бути підключена до системи безпечного міста. На даний час, поки така система не введена, камера передає інформацію на сервер.
Як було вище згадано, саме табло є частиною системи моніторингу транспорту. Крім табло, інформація з системи передається в мобільний додаток Dozor, який доступний на IOS і Android та у веб-версії, яка доступна за посиланням city.dozor.tech/ua/cherkasy/city
Власне, крім цих речей, які може побачити кожен користувач, є ще інша частина системи моніторингу, яку бачить управління транспорту. Тож в цій частині я трохи привідкрию завісу і покажу, як це працює.
Перш за все, стартовий екран тут виглядає трішки інакше. На ньому видно всі транспортні засоби з їх бортовими номерами, напрямок руху (зелена стрілочка) або те, де стоїть тролейбус – жовтий кружок.
При наведенні на транспортний засіб можна побачити інформацію про швидкість його руху. Також є можливість оперативно подивитися скільки тролейбусів перебуває в русі та знайти той чи інший тролейбус, обравши його в меню.
Наступне важливе меню – історія треків. У цьому розділі можна вибрати один або декілька тролейбусів та час, за який треба переглянути, як їхав той чи інший транспортний засіб та побачити його рух.
І третій найбільш важливий розділ меню – звітність. Її можна формувати за різні періоди часу. Саме по цій звітності має відбуватися оплата транспортної роботи. Загалом є багато різних звітів, однак для нас найбільш важливими є загальний, який показує транспортну роботу, та по маршрутах, який показує виконання графіків руху.
А тепер для чого це все?
Звісно, контроль для роботи транспорту важливий, але разом із ним введення таких форматів роботи несе за собою багато принципових змін. Адже транспортна реформа це не купівля чогось, а зміна підходів та принципів роботи. Так із введенням системи моніторингу місто отримує можливість замовляти в тролейбусного парку (а згодом і в приватних перевізників) транспортну роботу. Такий підхід до фінансування підприємства є рекомендованим для отримання кредитування в Європейських банках. Якраз купівлю 45 тролейбусів ми розраховуємо придбати за кошти ЄІБ в межах проекту «міський громадський транспорт України 2». Попередньо міністерство погодило нашу заявку на участь в проєкті.
Також введення такої системи розрахунків дає можливість контролювати визначені показники успішності діяльності підприємста (KPI). Так невід’ємними частинами договру на транспорту роботу є замовлення, яке має виконувати підприємство та план збору виручки. При дії цього принципу, електротранс отримуватиме кошти за реально здійснені рейси, а не за пільговиків нарахованих не зовсім об’єктивним чином. Здійснили рейс – отримали кошти, не здійснили – не отримали. Те саме стосується плану збору виручки: виконали молодці, не виконали без об’єктивних на те причин – самі винні, перевиконали – маєте додаткові кошти на розвиток. Таким чином підприємство та його керівництво стають максимально зацікавленими в якісній роботі.
Отож, підсумовуючи, маю зазначити, що саме інформаційне табло це лише частинка проекту «транспортна реформа». Сам проект набагато масштабніший, і на черзі в нас переведення з 2021 року на оплату транспортної роботи електротрансу, а якщо все буде гаразд – то згодом і приватних перевізників.
Також найближчим часом нас очікує конкурс на електронну оплату проїзду, адже до переводу приватних перевізників на транспортну роботу ця система вже має працювати. Для переводу на транспорну роботу перевізників необхідно, щоб місто збирало виручку за проїзд. Звісно, перед цим ще обов’язково має бути проведене дослідження мобільності, зроблена транспортна модель та на ній прорахована оптимізована сітка маршрутів. Але це вже інша історія.
Сподіваюся в міста все вдасться і ми отримаємо систему Європейського транспорту. Принаймі за ці півтора року вдалося підготувати міцну основу для цього!