Черкаські онлайн-ЗМІ активно використовують facebook як джерело новин

Джерелом майже 15% новин черкаських онлайн-ЗМІ є соціальні мережі. Найчастіше вони використовують інформацію з facebook, проте далеко не завжди зазначають, що джерелом публікації є та чи інша соцмережа. Такими є результати моніторингу ІМІ у вересні. 

Метою моніторингу було дослідити, як часто регіональні онлайн-медіа використовують соціальні мережі як джерело інформації, проаналізувати, які акаунти для цього використовуються та в яких темах соцмережі стають джерелом найчастіше. До аналізу були взяті по 50 новин поспіль опубліковані на сайтах 18000, Вичерпно, Zmi.сk.ua, Інфоміст та ПроВсе  з 2 вересня 2019 року. Не враховувались в дослідженні журналістські розслідування, комерційні публікації у формі аналітики, чи статей, авторські колонки та блоги, анонси. Всього було проаналізовано 250 новин.

Найчастіше, у 15 випадках, соцмережі ставали джерелом інформації для сайту Вичерпно. Так, 30% новин із вибірки містили текстове або гіперпосилання на соцмережі. Такі ж посилання містили по сім новин (14%) з сайтів ПроВсе та Інфоміст, шість новин (6%) із вибірки на сайті 18000 та дві новини (4%) на сайті видання Zmi.ck.ua.

У 86% виявлених прикладів джерелом новин були публікації у facebook. Instagram та YouTube – по 7%. Новин, джерелом яких був би Telegram, або Twitter у вибірці не зафіксовано. Найчастіше як джерела інформації ЗМІ використовують акаунти офіційних і приватних осіб – у 34% прикладів з вибірки в обох випадках для новин різноманітної тематики. До прикладу, видання 18000 використовує публікацію facebook-користувача Дениса Шевченка для новини “Черкащанам показали Успенський собор з висоти пташиного польоту”, Вичерпно робить новину “Ноу-хау по-черкаськи: у мережі показали як потрібно латати ями на тротуарах” із посту Дмитра Зінченка. Інфоміст у новині “Воронов розповів, коли школярі підуть на канікули” використовує пост зі сторінки директора департаменту освіти та гуманітарної політики черкаської міської ради Сергія Воронова, Zmi.ck.ua в новині “За власним бажанням: Овчаренко прокоментував своє звільнення з посади прокурора Черкаської області” посилається на пост вже експрокурора області Сергія Овчаренка, а ПроВсе для новини “Черкаські рибоохоронці затримали браконьєрів із незаконним уловом майже на 9 тисяч гривень” використовують пост начальника рибоохоронного патруля Віктора Іванька.

Рідше – у 19% прикладів – ЗМІ посилались на сторінки офіційних установ. Зокрема на сторінки Патрульної поліції, Управління ДСНС, Управління захисту економіки та ін. Як наприклад це робить видання Інфоміст у новині “У Черкасах підпалили автівку жителя Феодосії”, чи Вичерпно в новині  “Справу про привласнення мільйона експосадовцем Черкаської ОДА передано до суду”.

Окрім того, автори новин використовували інформацію з локальних пабліків, із акаунтів політиків та лідерів думок – по 2% з виявлених прикладів. та зі сторінок іншого типу – у 7% випадків. Зокрема, для новини “У Черкасах збили батька з дитиною” видання Інфоміст використовує пост із пабліку Услышано-Черкассы. А, наприклад, видання 18000 компілює новину “Черкаський “слуга народу” в День знань встиг побувати у трьох школах” з instagram-постів народного депутата Олексія Скічка.

Що ж до тематики новин джерелом яких є соцмережі, то тут переважають кримінал та надзвичайні події – таких публікацій серед інших 43%. Найбільше було на сайті “Вичерпно” – понад 50% від виявлених у вибірці. Зокрема, наприклад новина “У Південно-західному районі невідомий вдарив дівчину пляшкою по голові”, у якій видання посилається на сторінку патрульної поліції, чи ж замітка “На Черкащині продовжує горіти торф”, де використаний пост начальника обласного гідрометцентру Віталія Постриганя.

 Також соцмережі були джерелом новин  про шоу-бізнес, економіку, корупцію та новин соціальної і військової тематики.  Разом – 16% від загальної кількості. Наприклад, матеріал “Черкащина опинилася в середняках за цінами на хліб” на сайті Вичерпно, де використовують інформацію з допису директора Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексія Дорошенка, або ж новина “На сцені “танців з зірками опинилося два Винники” видання 18000 на основі фрагменту із телеефіру 1+1 розміщеного на YouTube.

Слід зауважити, що досить часто онлайн-ЗМІ не вказують на те, що джерелом опублікованої інформації є соцмережі. До прикладу, публікація на fаcebook золотоніського управління житлово-комунального господарства подана новиною на сайтах ПроВсе та Інфоміст. Однак Інфоміст не вказує саме публікацію на facebook як джерело новини, а посилається на установу, в той час як ПроВсе використовує гіперпосилання на соцмережу. 

Новина на сайті Вичерпно “На Черкащині внаслідок пожежі загинув п’ятирічний хлопчик” містить посилання на джерело інформації – публікацію у facebook речника Управління ДСНС України в Черкаській області Костянтина Проценка. В подібній новині на сайті ПроВсе міститься вже лиш текстова вказівка, що джерелом інформації є пост у facebook. Цю ж публікацію речника ДСНС подають як новину і решта троє сайтів, котрі підлягали моніторингу (18000, Zmi.ck.ua, Інфоміст), однак не дають ані текстової згадки, ані гіперпосилання на facebook, зазначаючи лише, що використано інформацію пресслужби УДСНС у Черкаській області або ж речника управління.

Схожий випадок, коли сайти 18000, Інфоміст, ПроВсе подають новину про виявлений у Черкасах автомобіль, що перебуває в розшуку на основі публікації на facebook-сторінці патрульної поліції Черкаської області, не зазначаючи при тому, що джерелом є повідомлення у соцмережі. При тому ПроВсе і взагалі не зазначає джерело в новині. У той же час сайт Вичерпно розміщує гіперпосилання на пост. 

Видання ПроВсе розмістило публікацію “АТОвця із Черкас запросили на Таллінський марафон”, розмістивши гіперлінк на пост героя публікації і вказавши джерелом соцмережу. У той же час сайти Вичерпно, Інфоміст та Zmi.ck.ua, розміщуючи майже ідентичну замітку, посилаються на публікацію газети Черкаський край, яка в свою чергу джерела не вказує.

І це лише декілька прикладів. 

Варто окремо відзначити, що загалом, досить поширеною є практика, коли ЗМІ, посилаючись на прес-службу тієї чи іншої установи, речників установ, або ж офіційних осіб, не вказують при цьому, що інформацію для публікації взято із їхніх сторінок у соцмережах.  Відтак, ще один приклад – пост радника міського голови Павла Мосійчука з деякою статистикою КП “Черкасиелектротранс”, який 18000 і ПроВсе публікують без згадки зазначення джерела, чи ж гіперлінку на соцмережу, зазначаючи, втім, що інформацію надав радник. 

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *