Compliance – модне слівце чи необхідність?

Невелике опитування показало, що слово “compliance” відоме та зрозуміле не всім. Проте це слово має настільки істотне значення, що його без перекладу застосовують до величезного пласту бізнес-процесів та політик. Оскільки я двома руками за те, щоб черкаський бізнес впевнено рухався у великий світ, то поговоримо трохи про комплаєнс в Україні.

Гугл-перекладач каже, що «compliance» – це «відповідність». Україномовна Вікіпедія каже, що комплаєнс – це відповідність будь-яким внутрішнім або зовнішнім вимогам або нормам. Отож комплаєнс вашого бізнесу, це така організація роботи, за якої:

  1. Ви знаєте законодавство, яке регулює вашу діяльність і працюєте відповідно до нього.
  2. Ви створили внутрішні процедури, спрямовані на те, щоб усі ваші співробітники працювали відповідно до вимог законодавства та кращих ділових практик.
Звідки ростуть ноги і для чого це все?

У першу чергу мова про репутацію та відповідальність. Компанії, що боряться за чистоту своєї репутації у світі, що весь час бюрократизується та ускладнює регулювання, прикладають зусилля для того, щоб продемонструвати ринку, владі та суспільству свою прозорість та порядність. Розподіл відповідальності актуалізується зі збільшенням розміру компанії. У серіальчику «Мільярди» є епізод, коли головний герой дає сумнівну вказівку підлеглим, на що отримує відповідь: «Добре, але я надішлю офіційний мейл про те, що я не згоден з цим рішенням».

Сучасні корпорації розробляють та запроваджують комплаєнс-стратегії та призначають комплаєнс-офіцерів. Пам’ятаєте вимогу GDPR про те, що у вас повинен бути data protection officer? Це фактично з тієї ж теми. Має бути людина, яка відповідає за те, що у вас в компанії все за правилами. За внутрішніми та зовнішніми. І так, це зокрема і про старовірські правила також. Техніка безпеки на робочому місці, протипожежна безпека, своєчасна виплата «відпускних» та підняття зарплати з передбаченою законом регулярністю – також входять до комплаєнсу.

То, може, в нас усіх і так є той комплаєнс?

Не зовсім. Є категорія підприємців, для яких комплаєнс – то смертний гріх. Це ті, наприклад, які розорюють кургани та прибережні смуги, самовільно займають державну та комунальну землю, підробляють підписи своїх орендодавців (пайовиків по народному), а репутацію будують фінансуючи спортивні та культмасові заходи. Для такого бізнесу комплаєнс шкідливий, як мінімум, в короткостроковій перспективі. Якщо перестати порушувати закон, то доведеться чесно конкурувати та вчитися ефективно господарювати замість того, щоб за звичкою гребти гроші лопатою.

Є протилежна категорія. Наприклад в ІТ-галузі незмірно швидше обертається інформація ніж у законсервованому агросекторі. Компанії постійно конкурують у пошуку як клієнтів, так і співробітників. Тому лідери галузі істотно переймаються репутацією компанії. Публікація або скарга одного співробітника може стати приводом для реакції керівника компанії. Якщо компанії працюють на міжнародному ринку, то безумовно мають відповідати певним стандартам, які є нормою для розвинених ринків. Тому не дивуйтесь влаштовуючись у велику компанію, якщо вас попросять підписати harassment policy або документ, за яким ви зобов’язуєтеся не дражнитися з трансгендерів восьмого березня.

І є купа бізнесу десь посередині. Це бізнес, якому потрібно бути порядним по відношенню до своїх співробітників та клієнтів. Бізнес, якому потрібні правила для уникнення внутрішньої корупції під час закупівель. Бізнес, який не хоче платити хабарі, а тому мусить працювати максимально законно. Бізнес, який планує експорт продукції в ЄС і має запровадити відповідну стандартизацію. Це великий, середній та малий бізнес. Комплаєнс об’єктивно потрібен будь-якому бізнесу, в основі бізнес-моделі якого не лежить порушення закону.

Супермотиваційний заклик до дії!

Через те, що на нас напали, –  про нас більше дізналися, але це не означає, що нас більше полюбили чи нам почали більше довіряти. Конкурентоспроможність наших товарів та послуг визначається у першу чергу ринком. Великі та маленькі бізнес-лідери сьогодні борються за імідж України на світових ринках. І комплаєнс як складова системи якісно організованого бізнесу має служити підприємцям в цій нелегкій боротьбі. Чому я не говорю про необхідність комплаєнсу на внутрішньому ринку? Лише тому,  що ринок уже об’єктивно глобальний. Прийміть той факт, що ви – вже частина світового бізнесу і тому саме від вас залежить, наскільки істотною буде ця частина.

коментарі

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *