Джинси в черкаських онлайн-ЗМІ небагато. Принаймні поки що 

Менше трьох відсотків матеріалів онлайн-ЗМІ регіону – політична джинса. Такими є результати моніторингу ІМІ, що проводився з 6 по 10 липня. Його головними завданнями було дослідити, яку частку новин складають політичні новини з ознаками замовності, дослідити кількість позитивної джинси та контрагітації, виявити основних замовників політичної джинси в області.

До дослідження було взято новини зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua. До уваги не брались блоги, анонси, прогнози погоди, попередження про відключення світла,  води, інтернету, тощо. 

За період моніторингу в стрічках згаданих сайтів з’явилось 577 публікацій. П’ятнадцять із них, або 2,6%  мали ознаки політичної замовленості. Найбільше таких матеріалів з’явилось на сайтах Вичерпно та Прочерк – 6 і 5 публікацій відповідно, три – у Zmi.ck.ua, одна у Провсе і зовсім без джинси обійшлася стрічка сайту 18000 у моніторинговий період. Слід також зауважити, що промаркована політична реклама у вибірці не траплялась.

Так, ПроВсе опублікували іміджевий матеріал, що стосується партії ВО Черкащани, “Районна лікарня на Черкащині отримала новий апарат ШВЛ”.

А серед матеріалів сайту Вичерпно є “джинсові” матеріали на позитивний імідж Радикальної партії, місцевих осередків політичних партій Європейська Солідарність, Слуга Народу та місцевих політиків. До прикладу, публікація “Олег Куклін: “Найбільша проблема — це чинна міська влада”, чи ж матеріалНі — політичним переслідуванням: черкащани у столиці втретє підтримали Петра Порошенка”.

Zmi.ck.ua публікує джинсу Радикальної партії та передруковує матеріал Вичерпно про місцевого політика.

Прочерк “джинсував” публікацією, що стосується діяльності місцевого осередку Європейської Солідарності. У ній, до слова, частково використані ідентичні фотографії та частини тексту з тими, що в аналогічному матеріалі Вичерпно. 

Ще три матеріали Прочерка, котрі були зараховані до політичної джинси, стосувались партії ВО “Черкащани”. Йдеться про матеріали: Головний лікар Черкаської інфекційної лікарні визначилася з політичними вподобаннями; Іменні стипендії від ВО «Черкащани» призначено найобдарованішим випускникам шкіл Маньківщини; Олександр Лупашко допоміг прикарпатцям. Окрім того, в матеріалах сайту Прочерк як спікерами чи героями доволі часто виступають представники цієї партії, як от, наприклад у публікації До карантину треба ставитися відповідально і з розумом, – інфекціоніст Світлана Волгіна чи ж Голова облради отримав лист від Офісу Президента”.

Цікавим прикладом тут може слугувати і подача однієї і тієї ж новини про скляний коридор в інфекційній лікарні різними сайтами.

Вичерпно: Медики інфекційки просять побудувати скляний коридор, що з’єднуватиме приміщення лікарні з боксами;
Прочерк: Сухарьков просить побудувати скляний коридор в інфекційній лікарні,

де Вичерпно акцентує увагу на інформприводі, а Прочерк на персоналії, представникові згаданої партії. 

Також на сайті Прочерк нерідко публікуються іміджеві матеріали корпорації Миронівський хлібопродукт (МХП), яка в регіоні тісно пов’язана із політичною ВО “Черкащани”. До прикладу, матеріал Завдяки проекту «Безпечна громада» вдалося розкрити злочин”.

Слід відзначити, що засновником сайту Прочерк, окрім голови Національної спілки журналістів України Сергія Томіленка, є Олексій Душейко – аграрій, заступник секретаря політради партії ВО “Черкащани”. Він особисто фігурує як спікер у одній із публікацій, що з’явилася впродовж моніторингового періоду.

Окремо слід відзначити публікації, котрі стосуються проєкту “Велике будівництво” – програми президента України, котрі мають ознаки іміджевих матеріалів піар-кампанії чинної влади. Щонайменше по одній такій публікації з’явилось упродовж моніторингового періоду на трьох із п’яти сайтів, що підлягали моніторингові. До прикладу, “Велике будівництво: районну лікарню відремонтують на Черкащині” на Zmi.ck.ua; “На Черкащині вже є перші результати Великого будівництва” на Вичерпно; Колишні безробітні долучаються до “Великого будівництва” на Звенигородщині на Прочерку.

Неодноразово на всіх п’яти сайтах також з’являлись і т. зв. паркетні новини (офіційні хроніки посадовців та представників влади, офіційні хроніки із кабінетів та залів засідань, що часто однобокі, без коментарів і не містять справді цікавої та актуальної інформації), які почасти також мають ознаки політичної джинси, проте не враховувались у загальний відсоток. Зокрема, саме у цей період проходила велика прес-конференція голови Черкаської ОДА, яку доволі широко висвітлювали місцеві ЗМІ. На кожному із сайтів, які підлягали моніторингові, у період дослідження з’явилась щонайменше одна новина, що стосувалася сказаного на прес-конференції. Наприклад, “Глава області обіцяє цьогоріч відремонтувати більше доріг ніж за п’ять попередніх років” на 18000, чи ж “Наступний рік буде роком територіальних доріг”, – голова Черкаської ОДА на Провсе. Сайт “Вичерпно”, наприклад, подав щонайменше п’ять заміток із заходу, а Прочерк – вісім. Варто відзначити лише позитивний та нейтральний характер всіх публікацій. Та й  загалом, слід зауважити, що частка прес-релізів ОДА, зокрема й іміджевого характеру, у новинних стрічках регіональних медіа доволі помітна.

На “Прочерку” за період моніторингу також було опубліковано чотири новини “паркетного” характеру, у котрих йшлося про діяльність черкаського міського голови. Наприклад, “Бондаренко із робочою поїздкою побував у мікрорайоні “Припортовий”; “Керівництво Черкас проінспектувало роботу гімнастичного комплексу”, чи ж “Бондаренко пообіцяв спорудити в Черкасах «найкращу набережну України» (відео)”.

Цікаво, що контрагітації (негативної агітації) у чистому вигляді серед усіх публікацій за моніторинговий період не зафіксовано.

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

коментарі

2 Коментарі

  1. А за яким принципом були одібрані саме ці сайти?

  2. Денисе, сайти було обрано ще на початку цьогорічного моніторингу (позаяк аналіз за визначеними показниками робиться щомісяця, і йдеться не тільки про джинсу), себто в січні, опираючись на їхні показники similarweb, як основу. Окрім того, поза увагою, за вхідними умовами моніторингу, сайти телеканалів та, скажімо так, “виражено партійні” новинні сайти, як то, наприклад, Проголовне.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.