Третина новин черкаських онлайн-медіа – публікації про аварії, надзвичайні ситуації та кримінал. Другою за частотою тематикою є коронавірус, а трійку замикає політика. У той же час, наприклад, новин про операцію об’єднаних сил чи екологію мізер, а публікацій про права людини і взагалі немає. При цьому кількість новин із ознаками замовності становить менше 2%.
Такими є результати листопадового моніторингу ІМІ, що мав на меті дослідити ключові теми в новинах черкаських онлайн-медіа та частку новин із ознаками замовності.
Моніторинг тривав із 2 по 6 листопада 2020 року. До дослідження було взято новини зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua. До уваги не брались блоги, анонси, прогнози погоди, попередження про відключення світла чи води, тощо.
Усього за період дослідження на сайтах з’явилось 568 публікацій. Найбільше, 148 новин було опубліковано на Прочерку, найменше, 83 новини, на Zmi.ck.ua.
33% публікацій зі стрічок згаданих ЗМІ – новини тематики кримінал, аварії та надзвичайні ситуації. Абсолютна їх більшість – повідомлення та релізи прес-служб поліції, управління ДСНС, прокуратури, або ж т. зв. рерайт із їхніх сторінок у соцмережах. По 41 публікації на цю тематику в стрічках сайтів Вичерпно та 18000 (34 та 35% від усіх новин у стрічці відповідно), 40 (27%) – у Прочерка, 33 (33%) та 31 (37%) у Провсе та Zmi.ck.ua відповідно. Що складає 35% від усіх новин в стрічці
Нерідко одна і та ж публікація може фігурувати в стрічках усіх п’яти згаданих сайтів. Часто такі короткі публікації складаються з декількох речень опису факту чи події та фото (рідше відео) і не несуть суттєвого інформаційного, чи ж, тим паче, суспільно важливого, або принаймні превентивного навантаження, а буквально слугують наповненням стрічки до певного показника кількості новин на день.
Як от, до прикладу, публікації “Під час руху на Черкащині загорілася автівка”, чи ж “Не пропустив: у Черкасах біля Долини Троянд сталася аварія (ФОТО)” на сайті Zmi.ck.ua, або ж новини “На Христинівщині у пожежі постраждала жінка” на Прочерку, “Двох черкащан судитимуть за торгівлю наркотиками” на Провсе, “На Черкащині сталася пожежа у багатоквартирній будівлі, постраждара пенсіонерка” на Вичерпно, чи “У Черкащанина при обшуку виявили зброю” на 18000.
Друга за частотою тематика – пандемія коронавірусу. У стрічках медіа, які підлягали моніторингові, таких новин – 23%. Найчастіше йдеться як про регулярне оновлення географічної, державної, міської, чи регіональної статистики хворих, рідше про новини з лікарень, оголошення, або ж пояснення тих чи інших протиепідемічних заходів запроваджених урядом, тощо.
Третя за частотою тематика – політика, на яку припадає 14% публікацій від загальної кількості новин. У період моніторингу це були переважно публікації про результати виборів у громадах регіону.
Новин соціальної тематики серед інших зайняли 9%, економіки/бізнесу – 6%, розважального контенту – 5%, спорту – 3% від загальної кількості новин.
У той же час новин на тему операції об’єднаних сил усього дві, на тему екології – 5, з який три – майже ідентичні публікації про рівень забруднення повітря в Черкасах на сайтах 18000, Прочерк та Вичерпно. Міжнародних новин, чи ж публікацій про права людини у п’ятиденній підбірці моніторингу не виявилось узагалі.
Що ж до новин із ознаками замовності, то таких було всього 10, або 1,7% від загальної кількості новин за цей період. На сайті 18000 таких публікацій не було узагалі, на Провсе їх було три, а на Прочерку – чотири, що становить 2,7% від загальної кількості новин у стрічці в період моніторингу. Що ж до співвідношення політичної та комерційної джинси, то у звітному періоді переважали комерційна: 80% до 20%, вісім та дві публікації відповідно.
До прикладу, медіа без належного маркування рекламували кухні, мережу супермаркетів, банківські послуги, ломбард у місті Дніпро. Сайт Zmi.ck.ua розміщував
у стрічці новин оголошення про вакансії на птахоплемзаводі. Авжеж не обійшлося і без політичної джинси. До прикладу, сайт Прочерк опублікував новину з ознаками замовності про зустріч лідера однієї із партій з активом, а Вичерпно статтю про благодійність іншої партії.
Варто нагадати, що реклама в Україні регламентується Законом “Про рекламу”. Згідно з ним (стаття 9) вона має бути чітко відокремлена від іншої інформації і мати позначку “Реклама” або “На правах реклами”, тощо. А у випадку з політичною тематикою – ”політична реклама”, “політична агітація”, тощо. На жаль, моніторинг вкотре довів, що медіа не завжди дотримуються цього закону і ставлять рекламні матеріали без маркування або ж з маркуванням, що не відповідає Закону “Про рекламу”.
Повертаючись до розподілу новин за тематикою, варто відзначити, що кримінал з НС, пандемія та політика традиційно є топ-темами у черкаських ЗМІ. Це, зокрема, показав серпневий моніторинг основних тем публікацій на фейсбук-сторінках черкаських онлайн-ЗМІ. Тоді, як і в стрічках соцмережі, так і на сайтах видань найбільше було політики та криміналу, а замикав цю тематичну трійку коронавірус. Втім пандемія на своєму початку, у березні та квітні, також очолювала список топ-тем, як показав тодішній моніторинг. Відтак можна констатувати, що найпопулярніші теми для ЗМІ упродовж майже всього року незмінні і лише змінюють позиції у топ-трійці.
Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.