Найбільше інформації – від влади, а піару – від бізнесу: як пишуть про коронавірус Черкаські онлайн-ЗМІ

Майже половина новин у стрічках Черкаських онлайн-ЗМІ стосуються пандемії коронавірусу і 11% із них мають ознаки джинси. 

Такими є результати квітневого моніторингу ІМІ, метою якого було дослідити частку новин про коронавірус у онлайн-ЗМІ, основних спікерів у темі, їхні функції та меседжі, а також кількість піару на темі коронавірусу. 

До дослідження було взято новини зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua, опубліковані з 6 по 10 квітня. До уваги не брались блоги, анонси, прогнози погоди, тощо. 

Усього у стрічках аналізованих онлайн-медіа з’явилось 543 публікації (153 – на Прочерку, 111 – на 18000, 109 – на Zmi.ck.ua, 85 – на Провсе і 81 – на сайті Вичерпно). Із них 249 новин, або 46%, стосувались пандемії COVID-19. Як і минулого місяця, коли кількість новин про коронавірус становила 23%, пандемія закономірно залишається топ-темою у медіа. Найбільше публікацій на тему коронавірусу з’явилось на сайті Прочерк – 63, найменше – 35 – на сайті Вичерпно. Однак у співвідношенні до інших публікацій найбільше тематичних новин було на сайті Провсе – 62%, а найменше якраз на Прочерку – 40%. По 43% публікацій про коронавірус було на сайтах Вичерпно та 18000, і 47% на Zmi.ck.ua.

Спікерами у новинах про коронавірус виступали представники місцевої та обласної влади, медичні працівники, представники бізнесу, українські та регіональні політики, релігійні діячі, активісти та ін. 

Найчастіше, у 44% прикладів, речниками були представники місцевої чи обласної влади. Часто саме вони виступали посередниками у представленні інформації від медиків, поліції та інших служб, надавали статистику, розтлумачували іншу загальну інформацію, або ж  звертали увагу, до прикладу, на аспекти карантину та тих чи інших дій влади в його умовах. 

Серед інших тут найчастіше були представлені міський голова Черкас Анатолій Бондаренко та голова черкаської ОДА Роман Боднар, котрі проводять онлайн-брифінги, записують відеозвернення, чи ж публікують  актуальну інформацію на своїх сторінках у соцмережах, що власне і є джерелом інформації для ЗМІ. Також чиновники нерідко дають коментарі безпосередньо для ЗМІ.

Трапляються і випадки піару серед повідомлень, де фігурують представники місцевої влади. До прикладу, ознаки піару має публікація на сайті Прочерк, де йдеться про те, що голова Балаклеївської ОТГ з активістами розвіз надані мережею супермаркетів продуктові пакети людей похилого віку, людей з інвалідністю та пенсіонерів, старших за 80 років. Новина проілюстрована, авжеж, фото самого голови ОТГ із пакетом у руках на порозі, як виразився сам голова, “нужденних”. 

12% спікерів у новинах про коронавірус – медичні працівники, які коментують ситуацію з лікарень як першоджерела, чи ж поруч із чиновниками стають спікерами у загальних зведеннях. Стільки ж, 12%, мовців, котрі не увійшли до інших виділених у моніторингу категорій. Наприклад, зірки шоу-бізнесу, місцеві жителі, абощо. 

Ще 11% спікерів – українські політики, зокрема і президент, міністри та народні депутати, які переважно коментують ситуацію з коронавірусом на всеукраїнському рівні. Однак дехто з політиків використовує цю нагоду і для критики опонентів, власного піару та піару своєї політичної сили, як це, наприклад, робить Ірина Геращенко. Два матеріали, що мають ознаки джинси і в яких вона виступає як спікер, з’явились на сайті Прочерк. Ще один – на сайті Вичерпно. 

9% спікерів у новинах про коронавірус – громадські діячі, активісти та волонтери, які переважно коментують ті чи інші аспекти карантину, як, наприклад, юрист і волонтер Валерій Макєєв у публікаціїСуди не карають за порушення карантину” на сайті Прочерк, чи ж закликають допомогти лікарям, розповідають про виховання дітей в умовах карантину або ж про особливості роботи товариства захисту тварин під час карантину. 

2,5% спікерів у новинах про коронавірус – релігійні діячі, які переважно висловлюються щодо аспектів карантину стосовно релігійних громад, роботи церков та святкувань релігійних свят. Окрім того, на сайті Прочерк з’явилася публікація, в якій, посилаючись на джерело – сайт Черкаської єпархії УПЦ МП – Митрополит Черкаський і Канівський Софроній висловлюється про те, що першопричиною поширення світом коронавірусної інфекції є людський гріх. “Обмеження, штрафи, маски, рукавички – це засоби для нашого заспокоєння, які аж ніяк не можуть вплинути на волю Великого Бога щодо подій, які трапились у світі не без Його волі”, – переконаний  митрополит.

1,5% спікерів у публікаціях на тему коронавірусу – регіональні політики. Тут передовсім представлені депутати-мажоритарники. Зокрема, і в публікаціях, які мають ознаки джинси. Наприклад, Антон Яценко надав допомогу лікарні, про що розповідає сайт Прочерк. Також на сайті Прочерк, у публікації, яка має ознаки замовності і розповідає про допомогу лікарні, фігурує Олександр Скічко – народний депутат від 197-го округу, де ця лікарня й розташована.

Решта 8% спікерів у публікаціях про коронавірус – представники бізнесу. Ця категорія речників найчастіше фігурує у матеріалах, які мають ознаки замовності. Йдеться як про окремих підприємців, так і про речників від підприємств. 

До прикладу, на сайтах Zmi.ck.ua та Вичерпно з’явились ідентичні публікації з ознаками джинси, де фігурують депутат міської ради Артур Акопян та підприємець Араік Мкртчян, про допомогу лікарням засобами захисту та продуктами. 

Сайт Прочерк публікує матеріал про те, що черкаський підприємець безкоштовно роздає антисептик. При цьому підприємець також є очільником обласного осередку однієї із парламентських партій, про що теж згадано в публікації, а на характерних фото фігурує також очільник черкаського міського осередку. При цьому допис у соцмережі, на який посилається медіа, як на джерело, належить особі, яка  ймовірно працює у прес-службі осередку партії.

У кількох подібних одна до одної  публікаціях з ознаками джинси (на сайтах Прочерк, Вичерпно та Zmi.ck.ua) поруч з іншими підприємцями на першому плані фігурує депутат міської ради, підприємець Юрій Тренкін. 

Також зафіксована низка матеріалів, що мають ознаки замовності,  корпоративного характеру, де про допомогу повідомлялося різними людьми від імені компаній. Найбільше таких матеріалів було зафіксовано від агропромислової компанії Миронівський хлібородукт (МХП). На чотирьох із п’яти сайтів які підлягають моніторингу (18000, Прочерк, Провсе, Zmi.ck.ua) було опубліковано ідентичні матеріали про допомогу МХП медикам засобами захисту. При тому на сайтах 18000 і Провсе цей матеріал вийшов із позначками “іміджева інформація” і “партнерський матеріал” відповідно. У тексті також фігурували коментарі лікарки та міського голови. 

Іще один матеріал про допомогу медичній галузі від МХП з ознаками піару і позначкою “партнерський” з’явився на сайті Провсе. Майже ідентичний текст опублікований і на сайті Прочерк. В обох також фігурує народний депутат мажоритарник від 197-го округу Олександр Скічко, про що вже було згадано у відповідному контексті. 

Три з п’яти сайтів, що підлягали моніторингові (Вичерпно, Провсе, Zmi.ck.ua), розмістили майже ідентичну публікацію з ознаками джинси від прес-служби ПАТ Черкасиобленерго  “Черкаські енергетики виділили чверть мільйона на допомогу в боротьбі з коронавірусом”.

Варто відзначити, що було опубліковано кілька подібних матеріалів з ознаками піару підприємств і без чіткої артикуляції спікерів. Наприклад, “У “Черкасиенергозбут” розповіли про благодійну допомогу на боротьбу із COVID-19”, що позначений як партнерський матеріал на Провсе, чи ж “Кам`янські лісівники доставили продуктові набори пенсіонерам підприємства” на Прочерку.

Також на сайті Провсе зафіксовано і матеріал з ознаками піару без речника, однак зі згадкою підприємця та партії, яка перерахувала півмільйона благодійному фонду «Спільнодія Черкащини», які підуть потреби обласного інфекційного відділення. 

Ознаки піару підприємців та керівника благодійного фонду можна виділити і в матеріалі про Благодійний фонд “Черкаси проти COVID-19”. Однак варто зазначити, що наприкінці публікації подається список благодійників. Тож, нерідко ЗМІ публікують інформацію про благодійників цілеспрямовано і з власної ініціативи. Для промоції, власне, благодійності. Як то також, наприклад, роблять 18000 у своїх щоденних зведеннях новин про коронавірус, або ж і у цілком присвяченій благодійництву публікації.

Загалом же кількість матеріалів про коронавірус, які мають ознаки джинси на сторінках черкаських онлайн-ЗМІ, склала 11% від усіх новин про коронавірус.  

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Реклама МХП
коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *