Нечасто, але з джинсою: як пишуть про політику черкаські онлайн-медіа

Фото: Укрінформ

Лише 6% новин черкаських онлайн-медіа стосувались політики. При тому журналісти здебільшого зосереджені на місцевому контексті й не уникають “джинси” і “паркету”. 

Такими є результати березневого моніторингу Інституту масової інформації, завданням якого було визначити частку політичних новин в стрічках черкаських онлайн-медіа, суб’єктів цих новин, а також кількість політичної джинси, її тематику та замовників. До дослідження було взято новини з сайтів 18000, Прочерк, Змi.ck.ua, Провсе та Вичерпно, із 6 до 10 березня. До уваги не брались прогнози погоди, авторські блоги, колонки, анонси, тощо.

За означений період у стрічках цих видань опублікували 557 новин. Найбільше, 126, на 18000. 122 публікації з’явилось на сайті Вичерпно. Найменше новин було на Змі.ck.ua – 92. 

Новин політичної тематики серед інших було 33, себто 6%. Найбільше, 12 таких публікацій, було на 18000. Вісім – на Вичерпно. По п’ять – на Провсе та на Прочерку. Найменше новин політики було на Змі.ck.ua – три. Цікаво, що за результатами тематичного моніторингу новин у серпні минулого року, політики у стрічках черкаських онлайн-медіа також було 6%. 

Суб’єктами таких новин здебільшого, у 71% матеріалів про політику, були політики місцевого рівня, а також органи регіональної й місцевої влади та їх представники. Політики всеукраїнського рівня та центральні органи влади фігурували суб’єктами в таких новинах набагато рідше. Лише на сайті 18000, який дещо більше за інших інформує про політичні новини державного контексту, суб’єктів всеукраїнського масштабу та місцевого було порівну – по 8. У решти сайтів переважав місцевий контекст. 

Серед прикладів політичних новин всеукраїнського контексту публікації “В Україні хочуть узаконити цивільні партнерствана 18000, “У школах України можуть запровадити двомовне навчанняна Прочерку, “У Раді хочуть збільшити штрафи для п’яних водіїв і конфісковувати авто для ЗСУ” на Провсе, “Деяким чоловікам можуть дозволити виїзд з України” на Вичерпно.

Серед прикладів політичних новин місцевого й регіонального контексту публікації про рішення Черкаської міської ради, Черкаської обласної ради, ротації у фракціях, тощо. До прикладу, всі сайти написали про рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради запровадити безоплатний проїзд у тролейбусах для членів сімей загиблих захисників.  Вичерпно, Прочерк та Змі.ck.ua написали про те, що змінився очільник однієї з фракцій обласної ради. Сайт Провсе публікував матеріал про впровадження Черкаською обласною радою комплексної програму поводження із безпритульними тваринами на 2023-2027 роки. 

Що ж до джинси, то загалом у добірці було зафіксовано 2 такі матеріали, а це лиш третина відсотка від загальної кількості публікацій.  Узагалі не було джинси в добірках новин зі стрічок Прочерка, 18000 та Змі.ck.ua. Натомість по одній “джинсовій” публікації було в добірках зі стрічок сайту Вичерпно та Провсе. На Вичерпно вийшов фоторепортажГуманітарна допомога й авто: черкаські військові в Бахмуті отримають підсилення”, де фігурує депутат черкаської міської ради від партії Слуга народу. А на Провсе було опубліковане інтерв’ю з депутатом-мажоритарником від 197-го округу, представником партії “Слуга народу” Віталієм Войцехівським. 

Дещо частіше траплялась неналежно маркована політична реклама. У добірках новин зі стрічок Прочерка та Змі.ck.ua її не було. У той час на Вичерпно було дві таких публікації. Йдеться про матеріалНові квартири для переселенців підготують у приміщенні колишнього готелю в Городищі” та про замітку “Малозабезпеченими сім’ями на Звенигородщині опікується благодійний фонд”. У обох прикладах фігурують депутати різних рівнів (міського, районного, Верховної Ради), представники партії “Слуга народу”.  Обидві новини марковані позначкою “іміджева інформація*” в завершенні. 

На сайті Провсе з’явився неналежно маркований іміджевий матеріал із позначкою “новини компанії” про благодійну діяльність одного з аграрних товариств регіону, де також фігурує його директор депутат Черкаської обласної ради від партій ВО “Черкащани”. 

Ще одна  неналежно маркована реклама з’явилась і на сайті 18000. Йдеться про матеріал Відома черкащанка взяла участь у “польському Давосі” з приміткою “*іміджева інформація”,  де фігурує директорка благодійного фонду корпорації Миронівський хлібопродукт “МХП – громаді”, депутатка Черкаської обласної ради від партії ВО “Черкащани”. 

Нагадаємо, що згідно з методологією ІМІ Неналежно маркований матеріал – це реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу, і позначена без використання слів “Реклама” або “На правах реклами” безпосередньо на матеріалі або поруч з ними так, щоб споживач інформації міг безпосередньо побачити таку позначку без додаткового пошуку інформації (частина третя статті 9 Закону України “Про рекламу”). Позначення типу “іміджева інформація”, чи “новини компаній” вважаються неналежним маркуванням реклами. 

Відзначимо, що і джинса, і неналежним чином маркована реклама стосувалась активізму, благодійності, чи волонтерства й фігурували тут частіше політики місцевого рівня. А у тих двох випадках, де героями матеріалів були народні депутати однак головним чином ішлося про регіональний контекст. 

Окремо варто звернути увагу на випадки публікації так званих “паркетних” новин. Тобто офіційних хронік із кабінетів та залів засідань, чи ж релізів владних структур, що часто не містять справді цікавої та актуальної інформації, балансу думок, тощо, а лише є нагадуванням про діяльність чиновників чи посадових осіб та створюють їм позитивний діловий імідж. 

До прикладу, йдеться про такі публікації, як “У Черкасах реконструюють вулицю Гагаріна” на Прочерку, джерелом якої є реліз Черкаської міської ради, а сам текст – переважно пряма мова Черкаського міського голови. Така ж замітка з’явилась на Змі.ck.ua, а також  на Провсе та на Вичерпно. Або ж публікація ​​”Із Черкащини на передову відправили чергове автопідсилення”, джерелом якої є фейсбук-сторінка голови Черкаської ОВА Ігоря Табурця і яка також з’явилась у стрічках всіх чотирьох згаданих сайтів. У стрічках тих же сайтів з’явились такі “паркетні” публікації, як, до прикладу, Першу Черкаську міську лікарню підсилили новим обладнаннямта​​У Черкасах учасницям бойових дій вручили нагрудні знаки”.

Такі новини формально не є джинсою, однак досить близькі до неї за деякими ознаками і нерідко потрапляють у стрічки завдяки т. зв. “угодам про висвітлення діяльності”. Публікація “паркету” є негативною практикою і його слід уникати сумлінним ЗМІ.

 

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Реклама МХП
коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *