“Паркетні” новини і “джинса”: скільки замовних матеріалів публікують черкаські медіа

Джинса у черкаських медіа у вересні 2024-го – радше виняток, ніж правило. І це не дивно: повномасштабна війна триває вже третій рік, а про вибори у суспільстві хоч і говорять перманентно, проте без чітких дат. Саме з наближенням виборів найчастіше асоціюється збільшення кількості “джинси” – немаркованої реклами, яку публікують медіа під виглядом редакційного матеріалу для просування певного політика, рідше – продукту.

Під час нового моніторинга ми шукали джинсу (політичну і комерційну), неналежно марковану рекламу, контрагітацію, а також замовників політичної джинси у черкаських онлайн-медіа. Для цього проаналізували контент сайтів “18000”*, “Прочерк”, Змi.ck.ua, “Провсе” та “Вичерпно” з 2 до 6 вересня включно. Разом вони опублікували за цей період 649 новин. Спойлер: лише п’ять із них мали ознаки замовності (три новини – політична джинса і ще дві – комерційна). 

“Паркетних” новин побільшало

З часу останнього дослідження в регіональних медіа суттєво зросла кількість “паркетних” новин – офіційних пресрелізів влади про різні засідання, які не містять справді суспільно важливої і цікавої інформації для черкащан. Найбільше таких новин – на сайті “Прочерк”: “Освітяни Бобрицької та Ліплявської громад визначають виклики та знаходять рішення на 2024 рік”, “Міський голова провів нараду з керівниками відділів та установ”, “Бондаренко зустрівся з Саладухою” тощо. Імовірно, причина збільшення “паркету” – брак кадрів, які відчуває регіональна журналістика через скорочення бюджетів медіа, а також мобілізація в Україні.

Прочерк

Скриншот: один із прикладів “паркетних” новин на сайті “Прочерк”

Політична джинса голови облради

Також “Прочерк” розмістив дві новини з ознаками замовності. Перша – зі згадкою про голову Черкаської облради Анатолія Підгорного і  благодійного фонду “МХП – Громаді”. У публікації йдеться про відпочинок дітей військовослужбовців у Пирогово. Цікаво, що інше регіональне медіа “Про все” опублікувало власну новину про цю ж подію, проте без згадки про Підгорного. Втім, в обох публікаціях зазначено, що захід було проведено за підтримки   БФ “МХП – Громаді”. Це – фонд відомого черкаського бізнесмена Юрія Косюка, засновника та голову правління компанії “МХП” (Миронівська птахофабрика). Підгорний є депутатом обласної ради від партії ВО “Черкащани”. Саме від цієї політичної сили обрано велику кількість працівників “МХП” та її афілійованих структур до місцевих та обласної рад. Зокрема серед таких і Олександр Воскобойник, який є депутатом Черкаської обласної ради та одним із топ-менеджерів у структурах “МХП”. 

Забудовник-волонтер

Друга публікація з ознаками замовності на “Прочерку” стосувалася черкаського забудовника, який почав світитися у медіа вже під час повномасштабного вторгнення. У публікації від 4 вересня йдеться про Руслана Хомідова, який організував конкурс малюнків серед дітей до Дня знань. У матеріали йдеться, що переможці отримали призи, а сам забудовник поскаржився у статті на “азійських ботів”, які нібито накручували голоси за певні малюнки.

Руслан Хомідов

Руслан Хомідов піариться на дитячому заході. Скриншот із сайту “Прочерк”

Це вже не перша стаття із піаром Хомідова в цьому медіа. Так, у травні в іншій статті “Прочерк” повідомляв, що підприємець напередодні Великодня “вирішив пригостити пенсіонерів продуктовими наборами та смаколиками”. Натомість інше медіа “Нова Доба” днями опублікувало “тепле” інтерв’ю з Хомідовим, у якому той розповідає про своє волонтерство. Окрім присутності у ЗМІ, нині реклама Хомідова також розміщена на білбордах у Черкасах та області. 

Реклама Руслана Хомідова на білборді в Черкасах

Реклама Руслана Хомідова на білборді в Черкасах. Фото: ІМІ

Благодійний фонд і його співзасновники

Ще два матеріали з ознаками замовності під час моніторингового періоду опублікували на сайті “Про все”. Обидва стосуються холдингу “МХП”, а також пов’язаного з ним благодійного фонду “МХП – Громаді”, про який ми вже згадували в контексті голови облради Підгорного.

Так, 4 вересня медіа опублікувало статтю про ветерана з Корсунщини. Левову частину тексту присвячено його роботі на “Миронівській птахофабриці”, а також програмі “МХП Поруч”, яка діє в холдингу. 

При Все джинса

Третину матеріалу про військового автор присвятив роботі програми “МХП Поруч”. Скріншот із сайту “Про все”

Інший текст стосувався заходу для дітей військовослужбовців 118 бригади територіальної оборони. У статті, зокрема, зазначено, що серед спонсорів, які допомогли організувати оздоровлення для дітей, були БФ “МХП-Громаді” та ТОВ “НВФ “Урожай” (співзасновник благодійного фонду  “МХП-Громаді”,  – ред.). Окрім того, подана цитата одного з працівників фонду про важливість ініціативи.

Варто зазначити, що в моніторинговий період медіа публікувало й марковану рекламу про МХП. Зокрема, текст про те, що компанія увійшла до ТОП найбільших українських інвесторів, внизу має позначку “Реклама”, як цього вимагає законодавство.

Співзасновник-політик

Медіа “ЗМІ.ck.ua” опублікувало матеріал із ознаками замовності про заступника міського голови. У ньому Сергій Тищенко, який є співзасновником видання, вітає з Днем міста… одеситів. Загалом видання регулярно публікує новини про роботу заступника мера. Така кількість згадок є суттєво вищою, аніж про інших заступників і прирівнюється хіба до згадок про самого очільника міста. 

ЗМІ.ск джинса

Видання, співзасновником якого є Сергій Тищенко, регулярно пише про його зустрічі, наради та привітання. Скриншот із сайту “ЗМІ.ck.ua”

Що у сухому залишку?

Як і в жовтні 2023-го року, кількість джинси у регіональних медіа не перевищує 1 %. Втім, якщо в минулому році джинси  в новинних стрічках було не більше 0,3 % від загальної кількості матеріалів, то цього року цей показник вже виріс до 0,8 %. Цікаво, що зі стрічок зникла немаркована реклама народних депутатів, яку ми знаходили рік тому. Наприклад, депутата від партії “Слуга народу” Андрія Стріхарського. Зате з’явилися нові обличчя, за медійною активністю яких ми будемо спостерігати. Із хороших новин: не було зафіксовано матеріалів із ознаками замовності у сайтів “Вичерпно” та “18000”. 

*Через конфлікт інтересів медіа “18000” моніторив представник Інституту масової інформації з іншого регіону 

Єлєна Щепак, регіональна представниця Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

коментарі
1 Коментар
  1. Проблема в тому, що Прочерк цілком вийшов з Нової Доби – офіційної газети облдержадміністрації. Вони роками навчилися вихваляти Льошенка, Тулуба, Даниленка. Раніше жартували, що Нову Добу використовують замість туалетного паперу.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *