Політична джинса у черкаських онлайн-медіа

Попри наближення виборів політична джинса у черкаських онлайн-медіа майже відсутня.

Менше відсотка новин черкаських онлайн-медіа – політична джинса. Також медіа не завжди маркують належним чином політичну рекламу, але контрагітація взагалі відсутня.

Такими є результати липневого моніторингу Інституту Масової Інформації, метою якого було визначити частку політичної джинси та неналежно маркованої політичної реклами в регіональних онлайн-медіа, а також її тематику та основних замовників. Моніторинг охопив публікації із 5 до 9 липня 2021 року. До дослідження було взято матеріали зі стрічок сайтів 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк та Zmi.ck.ua

Загалом за звітний період вийшло 623 публікації, від 100 на Zmi.ck.ua до 139 на Провсе й 144 на Прочерку. Тільки 4 новини з цієї вибірки мали ознаки політичної джинси, при тому дві з них – неналежно маркована політична реклама. 

Відтак джинсою у звітному періоді відзначились сайти Прочерк та Zmi.ck.ua. Останній опублікував замовний матеріал про участь народної депутатки-мажоритарниці від 194-го округу, представниці фракції “Слуга народу”  Любові Шпак у відкритті оновленого стадіону в Черкасах. У новині йдеться про те, що кошти на об’єкт було направлено за її сприяння, а заершується текст нагадуванням, що вона ж таки іще допомогла із реконструкцією приймального відділення у Третій міській лікарні Черкас.

Прочерк же у звітному періоді без жодного належного маркування опублікував у стрічці замовний матеріал із політичною рекламою потенційного кандидата на проміжних виборах народного депутата на 197 окрузі 31 жовтня цього року, чинного депутата обласної ради від партії “За майбутнє” Євгенія Курбета, котрий переконує читачів нібито знає, як знизити ціну на газ для населення. Джерелом інформації Прочерк вказує прес-службу депутата. 

У той же час на сайті 18000 аналогічна публікація з’являється із поміткою “іміджева інформація”.  Однак ч. 3 ст. 9 Закону “Про рекламу” визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи чи товару і який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”. Використання інших позначень, зокрема “Новини компаній”, “Інформація від спонсорів” тощо, Законом України “Про рекламу” не передбачено. 

До слова, цей же матеріал опублікувала низка інших електронних та друкованих ЗМІ області й 197-го округу, що є однією із типових ознак джинси.

Неналежним чином марковану політичну рекламу у звітному періоді розмістив і сайт Провсе. Публікацію про засідання громадської ради при одній з регіональних партій тут також розмістили із позначкою “іміджевий матеріал”. 

Разом із тим, слід відзначити, що у вибірці наявний приклад розміщення політичної реклами із відповідним маркуванням – матеріал про візит лідера однієї із партій на передову на сайті Вичерпно.  

Попри те, що, як показав моніторинг, кількість політичної джинси у черкаських онлайн-ЗМІ наразі доволі незначна, слід відзначити невтішну тенденцію розміщення усіма згаданими медіа великої кількості так званих “паркетних” новин. Себто офіційних однобоких хронік із кабінетів чи залів засідань, а, набагато частіше, заміток про заяви, дії, чи й переміщення окремих владців та чиновників, що не мають суспільно-важливого значення, а самі матеріали не містять, наприклад, авторського аналізу й дуже часто не є справді цікавими та актуальними, окрім того нерідко мають окремі ознаки замовності.

До прикладу, у звітному періоді сайти 18000, Прочерк, Вичерпно розмістили “паркетні” матеріали про відкриття стадіону в Черкасах за участі голови Черкаської ОДА Олександра Скічка. Ще один приклад – публікація про привітання матерів-героїнь чиновниками Черкаської міської раді на сайтах Прочерк, Zmi.ck.ua, Провсе, та Вичерпно. Або ж публікація сайтами 18000, Zmi.ck.ua та Провсе матеріалу про відкриття на базі одного з підприємств центру розвитку креативної економіки, джерелом якого є телеграм-канал голови черкаської ОДА. 

Інший приклад – паркетні публікації сайту Прочерк про те, що міський голова Черкас “оглянув, як тривають ремонти в дитячих садочках”, або ж “повідомив у відеозверненні, що ремонтують вулицю”, чи “пообіцяв розібратися з МАФами”.

Авжеж однією із причин великої кількості “паркету” є засилля пресрелізної журналістики. Як показують наші дослідження у грудні 2019-го та у січні 2020-го, пресрелізи, значна частина з яких, це релізи органів влади, – основне джерело новин для черкаських онлайн-медіа. Іншою причиною засилля “паркету” є так звані угоди на висвітлення діяльності між ЗМІ та органами влади, що їх ми досліджували у березні цього року. Нерідко замість “висвітлення діяльності” та “забезпечення публічності органів влади” бюджетні кошти витрачають на піар окремих політиків та чиновників. 

Як джинса, так і “паркет” викривляють інформаційне дзеркало і не є позитивними практиками, а ЗМІ, які дозволяють собі такі явища у своїх стрічках, точно не можна назвати вповні об’єктивними, а, відтак, і вартими довіри.

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації у Черкаській області.

 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews

коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *