Понад 15% новин зі згадками компаній у черкаських онлайн-медіа – джинса

Заледве не кожна десята новина черкаських онлайн-ЗМІ містить згадки про ту чи іншу українську компанію. Найчастіше в матеріалах згадують комунальні підприємства міста.

Такими є результати січневого моніторингу Інституту масової інформації, метою якого було визначити кількість матеріалів зі згадками українських компаній у регіональних онлайн-ЗМІ, виявити ТОП-компаній за згадками в регіоні. А також окремо визначити кількість згадок українських компаній у редакційних матеріалах, комерційній джинсі та неналежно маркованих рекламних матеріалах.

До аналізу було взято новини із сайтів 18000, Прочерк, Zmi.ck.ua, Провсе та Вичерпно за період із 10 по 14 січня включно. До уваги не бралась реклама, анонси, прогнози погоди, оголошення тощо. Загалом за цей період на сайтах опублікували 591 новину. Зокрема, 91 – на Zmi.ck.ua, 100 – на Вичерпно, 122 – на 18000, 137 – на Провсе, і 141 на Прочерку. 

Так, 51 публікація містила згадки про українські компанії, що складає 8,6% від загальної вибірки. Найбільше таких новин було на Провсе – 16. Найменше, усього три, – на Zmi.ck.ua. 

1,4% від загальної кількості новин, чи ж 15,6% від новин зі згадками українських компаній – джинса. По три такі публікації було зафіксовано на сайтах Прочерк та Провсе, ще дві  – на Вичерпно. Разом із тим 4% новин зі згадками українських компаній були неналежно маркованою рекламою. По одній такій публікації зафіксовано на 18000 та Прочерку. 

Усього у вибірці було згадано 53 різні компанії. Самих згадок зафіксовано 97. Найчастіше, 8 разів, згадували місцеву управлінську компанію “Нова якість”. Однак три із цих згадок – це згадки в джинсі, що зробило компанію лідером за кількістю згадок насамперед у цій категорії. Прочерк, Провсе та Вичерпно опублікували фактично один і той же іміджевий реліз пресслужби “Нової якості”, де компанія інструктує, що робити та куди звертатися, якщо у помешканні холодно. 

Дві згадки у джинсі має компанія “АТБ”. Прочерк та Провсе опублікували ідентичні матеріали про благодійну акцію компанії. По одній згадці у “джинсових” матеріалах мають ПАТ “Черкасиобленерго”, роздрібна мережа торгівлі “Файно Маркет” та Агроіндустріальний холдинг МХП, назву якого фігурує у публікації про діяльність благодійного фонду “МХП – Громаді”

Цікаво зауважити, що ідентичний матеріал, де згадується роздрібна мережа торгівлі “Файно Маркет” на сайті Zmi.ck.ua, маркований як реклама, на Прочерку фігурує як джинса, а на сайті Провсе – як неналежно маркована реклама.  

Окрім того, ще один приклад неналежно маркованої реклами маємо на сайті 18000, де із позначкою “іміджева інформація” розміщена публікація про міжнародну платіжну платформу Fondy. 

Варто нагадати, що ч. 3 ст. 9 Закону “Про рекламу” визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи чи товару і який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”. Використання інших позначень, зокрема “Новини компаній”, “Інформація від спонсорів” тощо, Законом України “Про рекламу” не передбачено. 

Що ж до категорії редакційних матеріалів, то тут найчастіше в матеріалах згадували КП “Черкаська служба чистоти”. Назва підприємства фігурувала у вибірці новин шість разів, що становить 7% від загальної кількості компаній, згаданих у цій категорії матеріалів. 18000, Вичерпно, Провсе та Zmi.ck.ua опублікували повідомлення Черкаської міської ради про те, яким чином утилізувати новорічні ялинки після свят. Згадане підприємство займатиметься збором та вивозом дерев. Окрім того, Вичерпно та Zmi.ck.ua опублікували попередження Черкаської міської ради про штрафи за складування сміття у невідведених місцях, де підприємство фігурує як те, яке і займається його організованим вивозом.

П’ять згадок у цій категорії (5,75% від загальної кількості згадок) має столична компанія Transplants, оскільки усі п’ять сайтів, які підлягали моніторингові, опублікували повідомлення пресслужби Черкаської міської ради, в якому йдеться про те, що її представники пропонують концепцію розвитку та благоустрою черкаської набережної.

Також п’ять згадок (5,75%) у цій категорії має управлінська компанія “Нова якість”, яка переважно фігурує у матеріалах про вивіз негабаритного сміття, як-от, приміром, у вже наведених для прикладу публікаціях про штрафи за складування сміття у невідведених місцях, чи ж у матеріалі Провсе “Чи будуть штрафи за негабарит?”: черкасці стали заручниками розбірок між “Новою якістю” та міськрадою. 

Слід відзначити, що найпомітніша частка згаданих компаній – це черкаські комунальні підприємства. Так, по чотири рази згадували КП “Екологія” та КП “ЧЕЛУАШ”, тричі згадували КП “Черкасиводоканал”, двічі – “Міськсвітло” та “Черкаситеплокомуненерго”. 

Насамкінець варто відзначити, що в ході моніторингу на підставі вибірки не виявлено якихось цікавих або ж підозрілих закономірностей чи зв’язків. Разом із тим, не виявлено і таких негативних практик, як, наприклад, ведення дискредитаційних кампаній, домінації згадок однієї кампанії на тому чи іншому сайті тощо.

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації у Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews

коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *