Розмови про електронний квиток в громадському транспорті Черкас ведуться ще певне з 2012 року, проте як кажуть, “а віз і нині там”.
І ось здавалося б, 6 липня виконком зробив великий крок в напрямку впровадження електронного квитка – ухвалив рішення “Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті м. Черкаси.
І дійсно, якщо не читати текст рішення, то може здатися, що з реалізацією цього рішення в Черкасах з’явиться європейський спосіб оплати проїзду. Однак диявол криється в деталях.
В цьому блозі разом з вами ми розглянемо деталі цього рішення, а також наочно побачимо що з ним не так. Зазначу, що станом на сьогодні (19 липня), майже за 2 тижні після прийняття рішення воно не опубліковане, тож для аналізу використовується проект рішення розміщений на сайті ЧМР.
Коли ми говоримо про електронний квиток в транспорті, то розуміємо, що від його введення. крім зручності для пасажирів, також квиток має забезпечувати витіснення готівки з транспорту, а також сприяти зменшенню вартості проїзду шляхом відміни такого явища як кондуктори в транспорті та перехід до реєстрації проїзду через валідатори. Однак прийняте рішення залишає все на своїх місцях – так вже в пункті 2.1 ми бачимо, що черкаські владці хочуть залишити кондукторів в транспорті.
У цьому пункті передбачається, що саме кондуктор буде прикладувати картку до валідатора. Ще одним абсурдом є те, що в пунктах поповнення/видачі електронних квитків пасажир не може придбати разовий квиток, а має це робити виключно в салоні транспортного засобу у кондуктора. Ніби цього не можна зробити так як в усьому цивілізованому світі, розмістивши валідатори при вході, а разові квитки продавати в магазинах, кав’ярнях, і в кінці з кінцями в ларьках, якими кишать зупинки.
Ще одним абсурдним моментом в рішенні є наявність поняття “підтверджуючий реєстрацію квиток”. Відповідно до рішення це квиток, виготовлений валідатором при використанні електронного квитка, що дає право на один проїзд в межах оборотного рейсу. Тобто передбачається, що навіть маючи електронний квиток, для проїзду ви все рівно маєте отримати папірець. Хіба такий спосіб оплати є дійсно електронним?
За нормальної роботи електронного квитка, зайшовши в транспорт, ви мали прикласти його до валідатора, і все. Без ніяких папірців і танців з бубном. Взагалі цікаво, чи думали ті, хто це писав, що робити, якщо у валідаторі, наприклад, закінчиться папір?
Система справжнього електронного квитка передбачає, що, придбавши електронний квиток, ви маєте право на користування громадським транспортом впродовж дії квитка. Однак, в ухваленому проекті рішення, пункт 4.5 передбачено, що відповідний ЕК, отриманий пасажиром, підтверджує право пасажира на проїзд виключно у тому транспортному засобі, де він був Валідований. Тобто ніяких безоплатних пересадок, як це є при роботі справжнього електронного квитка немає. Ця норма напряму суперечить Концепції транспортної реформи, а також створює додаткові перешкоди для користування транспортною системою міста.
А тепер щодо процедури самого конкурсу.
Ухвалюючи рішення, виконавчий комітет не передбачив жодних суттєвих умов: ні того скільки має бути поставлено валідаторів, скільки організовано точок реалізації/поповнення електронного квитка і основне – який максимально можливий відсоток з кожної транзакції забиратиме за свої послуги оператор системи електронного квитка, і скільки років може тривати такий договір.
Ну і вишенька на торті: виконавчий комітет ніяк не визначив які критерії для оцінки конкурсної пропозиції. Було б логічно, коли конкурс вигравав той учасник, який запропонує найменшу комісію за свої послуги, але блін, навіть цей критерій не передбачили.
Прийняття настільки непродуманого рішення, без критеріїв оцінки конкурсних пропозицій та максимальних термінів дії договору можуть свідчити про спробу віддати збір коштів в громадському транспорті міста своїй “канторі” замість того щоб провести прозорий, справедливий конкурс який дасть місту можливість отримати найбільш кращу пропозицію за найменші кошти.
Закликаю депутатів скасувати це сире рішення, а виконавчому комітету напрацювати нормальний, прозорий конкурс, залучити до конкурсної комісії громадськість!