Сотні тисяч на публічність. Як за рахунок бюджетів влада фінансує висвітлення своєї діяльності 

Черкаська обласна державна адміністрація поки не має коштів на висвітлення своєї діяльності. А от в бюджетах міської та обласної ради такі витрати передбачені. Проте за допомоги офіційних запитів нам не вдалося достеменно з’ясувати, у яких обсягах. Разом із тим, дещо вдалося дізнатись із прийнятих органами влади спеціальних програм взаємодії зі ЗМІ, чи ж із розвитку інформпростору. На забезпечення публічності влади з бюджету йдуть і заплановані десятки і сотні тисяч гривень.

У березні ІМІ аналізував витрати з бюджету на висвітлення діяльності місцевої влади: Черкаської обласної державної адміністрації та Черкаської міської і обласної рад. Для цього ми звернулися до них із запитами у яких просили відповісти: чи визначено в місцевому бюджеті на 2021 рік витрати на висвітлення діяльності ради (адміністрації) за допомогою ЗМІ, зовнішньої реклами, або іншим чином; чи укладено, (і якщо укладено – то з ким саме) угоди на висвітлення діяльності ради (адміністрації); чи здійснювалися з місцевого бюджету виплати ЗМІ та операторам зовнішньої реклами за надання інших послуг.

Черкаська ОДА – витрат немає, але є? 

Так, управління комунікації Черкаської обласної державної адміністрації повідомило, що у їхньому кошторисі витрат на висвітлення діяльності облдержадміністрації (в т. ч. голови і посадових осіб) не передбачено. Жодних угод щодо висвітлення діяльності ради управління не укладало. Відповідно із обласного та державного бюджетів не здійснювались жодні виплати ЗМІ чи операторам зовнішньої реклами.  

Разом із тим, бюджетом Черкаської області на 2021 рік передбачені кошти в розмірі 1 млн 962 тис 400 грн на реалізацію Програми розвитку інформаційного простору Черкаської області на 2019 – 2023 роки, яка передбачає низку різноманітних заходів, проте, зокрема і “Здійснювати укладання договорів із ЗМІ, іншими підприємствами й організаціями щодо надання й оплати інформаційних, транспортних послуг тощо з метою інформування громадськості про події та заходи суспільно-політичного життя, досягнення та перспективи соціально-економічного розвитку області та країни тощо”, а також  “Сприяти поінформованості населення щодо подій місцевого, обласного, загальнодержавного та міжнародного значення, діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, ходу реалізації реформ, історії України тощо, шляхом виготовлення інформаційних матеріалів (листівок, буклетів, брошурок, плакатів, білбордів тощо) та їх розповсюдження на території області”. 

Рішенням обласної ради від 12.03.2020 пункт договори зі ЗМІ щодо інформаційних послуг із програми прибрали. Однак на останній сесії 19 лютого 2021 року, за словами заступниці начальника управління, начальниці відділу інформаційної діяльності Управління комунікації ОДА Олени Шаповал, знову повернули в програму з деякими змінами. Проте фінансування безпосередньо цих заходів поки не передбачене. Це питання планують розглянути на наступній сесії обласної ради.

скриншот із бюджету Черкаської області на 2021 рік

Згідно з інформацією на сайті системи аналітики відкритих даних Clarity Project, управління комунікації в цьому році дійсно не заключало угод, які би нас зацікавили в контексті дослідження. 

Міська і обласна ради: гроші є, але не скажемо, скільки

Черкаська обласна рада у відповіді на запит повідомила, що кошти на висвітлення діяльності ради бюджетом передбачені, проте не зазначила, в якому обсязі. Також у відповіді йдеться про те, що наразі укладено одну таку угоду із ТОВ “Редакція газети “Черкаський край”, що передбачає надання рекламних та маркетингових послуг по публікації матеріалів в газеті на суму 49896 грн. На цей час уже опубліковані матеріали на суму 7154,79 грн. 

скриншот із відповіді Черкаської обласної ради  на запит ІМІ

Згідно з інформацією на сайті системи аналітики відкритих даних Clarity Project, 17 березня (вже після обробки нашого запиту) обласна рада також уклала угоду про розміщення інформаційних матеріалів, що стосуються висвітлення діяльності Черкаської обласної ради щодо соціально-економічного та культурного розвитку області з інтернет-виданням Прочерк на суму 49500 грн. Угода передбачає виготовлення та розміщення на сайті у різний спосіб інтерв’ю, аналітичних та оглядових матеріалів, новин та інформаційних повідомлень.

скриншот зі сайту Clarity Project

Управління інформаційної політики Черкаської міської ради у відповіді на запит повідомило, що кошти на висвітлення діяльності ради бюджетом передбачені, проте також не зазначило, в якому обсязі. На момент підготовки відповіді на запит угод про висвітлення діяльності міської ради управління не укладало, що підтверджують відомості  на сайті системи аналітики відкритих даних Clarity Project. 

У третьому пункті відповіді на наш запит ідеться про те, що всі виплати здійснювались за послуги передбачені Програмою взаємодії органів місцевого самоврядування зі ЗМІ шляхом висвітлення діяльності та розміщення соціальної реклами на 2020-2024 роки. Програма спрямована на розв’язання таких проблем, як підвищення повноти та оперативності інформування територіальної громади міста про діяльність органів місцевого самоврядування з актуальних питань соціально-економічного та суспільно-політичного життя міста, області і країни; забезпечення відкритості у діяльності органів місцевого самоврядування, прозорості при прийнятті та виконанні рішень Черкаської міської ради, виконавчого комітету, високого рівня контролю за їх виконанням; поліпшення якості інформаційного забезпечення виконавчих органів Черкаської міської ради, в тому числі шляхом формування і постійного поповнення загальної бази даних; забезпечення участі членів територіальної громади в процесі обговорення та прийняття проектів нормативно-правових актів міської влади; забезпечення взаємодії громадян і органів місцевого самоврядування у реалізації зворотного зв’язку та більш оперативного реагування на інформаційні потреби громадян. Серед шляхів і способів розв’язання цих проблем – збільшення обсягів випуску газетної продукції, наповнення інформацією про діяльність Черкаської міської ради телеефіру, Інтернет-джерел та офіційного сайту Черкаської міської ради, розповсюдження соціальної реклами.

Бачимо, наприклад, що впродовж чинності програми заплановано забезпечення публічності діяльності ради, депутатів і виконкому шляхом фототорепортажу на понад 100 тисяч грн щорічно.

скриншот із Програми взаємодії органів місцевого самоврядування зі ЗМІ […] на 2020-2024 роки

Згідно з документом, її фінансування у 2021 році мало б становити 1 663 232 грн. Проте у  бюджеті міста на 2021 рік закладено менше – 1078711 гривень.

 “Безперечно і обов’язково влада повинна взаємодіяти зі ЗМІ, – говорить юрист ІМІ Алі Сафаров, –  саме повідомляючи громадськості, що відбувається, які плани, в чому причини провалів тощо. Це може бути, в тому числі, через замовлення певних інформаційних матеріалів. Однак якщо замість виконання функцій держави за бюджетні кошти посадовці здійснюють задоволення власних особистих інтересів, у тому числі власного самопіару – це називається корупцією, – переконаний медіаюрист. – Законодавство України, зокрема Закон України “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації” передбачає, що йдеться саме про інформацію “про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів“. Тобто про рішення комісій, про те, хто як голосував під виділення землі під чергову забудову тощо”. За словами Алі Сафарова, законодавство не передбачає, що в такій інформації, наприклад, міський голова, чи голова облдержадміністрації урочисто на камери перерізає червону стрічку чи відвідує бабусю.  Мова саме про офіційну діяльність (яку якраз старанно намагаються приховати, блокуючи доступ журналістів до публічної інформації, сесій рад тощо).

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації у Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews

коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *