Водіння в нетверезому стані: адміністративне чи кримінальне правопорушення

Спробуємо розібратися в ситуації навколо посилення відповідальності за нетверезе водіння, оскільки останнім часом навколо неї було забагато нефахових думок та відвертих маніпуляцій.

1 липня мав набрати чинність прийнятий ще у 2018 році закон №2617-VIII, який вилучив з Кодексу України про адмінпроступки (КУпАП) статтю про керування транспортним засобом у нетверезому стані та додав аналогічну статтю (але з більшим покаранням) у Кримінальний кодекс (КК).

Таким чином, з адмінправопорушника нетверезий водій ставав кримінальним правопорушником, що є більш суворим видом відповідальності.

Нововведена стаття 286-1 мала назву «Керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції» і передбачала кримінальну відповідальність за такі кримінальні проступки:

1) керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів;

2) відмову водія від проходження відповідно до встановленого порядку медичного освідування (якщо водій після вимоги поліцейського пройти перевірку відмовляється, відповідальність настає незалежно від того, чи був він п’яним);

3) вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного освідування.

Цю норму введено для того, щоб водій не спробував «замаскувати» сп’яніння вживанням алкоголю «постфактум».

Покарання за вищезгадані порушення було встановлено у вигляді штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років.

Якщо ж ті самі дії вчинялись повторно, покарання зростало до штрафу у розмірі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років.

Ця норма повинна була набрати чинності з 1 липня 2020 року.

Проте 17.06.2020 року ВРУ прийняла закон (№720-IX), що мав скасувати зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу. Його підписав Президент, а отже, він мав набути чинності. Це було зроблено з тих мотивів, щоб Уряд встиг підготувати підзаконні акти, якими регулюється ціла низка нюансів з оформлення цього виду злочинів, а поліція – належно підготуватися до оформлення за новою процедурою.. Проведення медичного освідування, наприклад, було розраховане саме на адміністративну відповідальність, і застосовувати його порядок для кримінального проступку на думку багатьох фахівців, було б неправильно, тож це могло б призвести до численних оскаржень дій поліцейських в судах.

Однак між законами сталась юридична колізія через неузгодження їх норм. Так, в законі, що скасовував переведення нетверезого водіння до кримінального кодексу (№720-IX), вказано, що він набирає чинності теж з 1 липня – одночасно з законом про введення кримінальної відповідальності. На думку законодавця, це повинно було усунути протиріччя і просто «скасувати» реформу.

Проте через неузгодженість дій ВРУ, а згодом і Президента, новий закон (№720-IX) був опублікований не 1 липня, а пізніше – 3 липня.  Згідно ж зі ст. 94 Конституції, України, закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування.

Отже, закон №720-ХІ не зміг набрати чинності одночасно із законом № 2617-VIII, а саме 1 липня, бо був опублікований і набрав чинності пізніше – 3 липня.

Тому, за юридичною логікою, та згідно з Конституцією України, з 1 липня почала діяти кримінальна відповідальність за нетверезе водіння. Подальші норми законодавця не мали зворотної сили, адже вони не скасовували саму відповідальність, а просто «виключали статтю 286-1 з переліку змін до КК та 130-з КУпАп».

Таким чином, суто формально в Україні має діяти кримінальна відповідальність за водіння у нетверезому стані.

Існує й альтернативна думка, згідно з якою, якщо статтю 286-1 Кримінального Кодексу прибирали з переліку змін – це фактично є пом’якшенням відповідальності, тобто закону має зворотну дію в часі,  а отже, все ж має залишатися адміністративна відповідальність за ст. 130 КУпАП.

На практиці поліція продовжує притягувати водіїв за статтею 130 КУпАП, як і було раніше. Але деякі адвокати вже починають процеси з оскарження таких дій поліції та ставлять під сумнів законність складених протоколів. Крапку в суперечці поставить лише судова практика.

На сьогодні порядок проведення огляду на стан сп’яніння фактично залишився попереднім. Як правило, використовується пристрій для вимірювання рівня алкоголю в крові (у повітрі, що видихається). Поліцейський повинен роз’яснити порядок його використання та проведення тесту. На вимогу водія має бути пред’явлений сертифікат відповідності засобу та свідоцтво про його повірку, і, якщо ви впевнені у вашій правоті, радимо перевірити наявність цих документів та перевірити і переписати усі їх реквізити та дати. Перед початком тесту радимо перевірити, чи надійно опечатаний (в окремий поліетиленовий герметичний пакетик) мундштук для дихання. Після контрольного заміру повітря пристрій має показувати 0.0 проміле.

Огляд на стан сп’яніння від початку до кінця обов’язково проводиться в присутності двох свідків, поліцейські такими свідками бути не можуть.

Після проведення тесту його результати вносяться до акту огляду на стан сп’яніння, один екземпляр якого видається водію. У будь-якому разі варто отримати цей документ і зберігати його певний час. Допустима норма алкоголю не повинна перевищувати 0.2 проміле.

У разі наявності підозри на вживання наркотичних речовин або лікарських препаратів, поліція може направити водія для проходження медичного огляду, для чого складається окреме направлення. Огляд проводиться в закладі охорони здоров’я (це може бути наркодиспансер або звичайна районна лікарня чи фельдшерсько-акушерський пункт в сільській місцевості), і за його результатами складається  акт медичного огляду та висновок. Акт складається в одному примірнику і залишається у лікарні, а екземпляри висновку вручаються водієві та поліцейському.

У жодному разі не рекомендуємо відмовлятися від вимоги поліцейських пройти огляд в лікарні, адже  відмова від огляду тягне за собою ту саму відповідальність, що й нетверезе водіння. Особливо часто страждають водії, яким не роз’яснили наслідки такої відмови, адже вони впевнені в тому, що мають право відмовитись (і це дійсно так), але не знають про негативні наслідки таких дій. Тож, навіть якщо ви дуже поспішаєте, пройдіть тест та виконайте всі вимоги поліції.

Але найважливіше – ні в якому разі не сідайте за кермо в нетверезому стані! Бережіть себе та людей навколо вас та знайте свої права.

Микола Кудрявцев, адвокат

Інші матеріали автора:
    коментарі
    1 Коментар
    1. Шановний адвокат, але ж на сьогоднішній день (07-09-20) в статті 130 КУпАП немає відповідальності ВОДІЇВ АВТОТРАНСПОРТУ.
      Стаття 130. Керування суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. (взято з сайту https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text). Ваші коментарі будь-ласка.

    Залиште свій коментар

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *