Чи буде зв’язок під час відключень світла: що для цього роблять популярні оператори в Черкаській області

Мобільний зв'язок під час відключень електроенергії в Черкаській області

Три провідні оператори в Україні вклали мільярди гривень у свою енергозалежність. До 1 жовтня 60 % базових станцій у кожній області мали забезпечити мобільним зв’язком користувачів до 10 годин. До 1 листопада кількість “підсилених” станцій мала збільшитися на 10 %, а до 1 лютого 2025 року – становити 100 %.

Чи встигають мобільні оператори з вимогами Держслужби спецзв’язку та захисту інформації, скільки годин насправді черкащани зможуть бути на зв’язку у разі відключення електропостачання та що впливає на якість мобільної мережі?

На ці запитання “18000” відповіли в компаніях “Lifecell Україна”, “Kиївстар” та “Vodafone”. 

Чи покращився мобільний зв’язок у Черкаській області? 

На початку жовтня 2024-го в Черкаській обласній державній адміністрації повідомляли, що близько 60 % базових станцій області мають оновлені акумулятори, що можуть забезпечити роботу мобільних операторів від 4 до 10 годин. Як і вимагає Держслужба спецзв’язку.

Більшість базових станцій lifecell на Черкащині обладнані новими літієвими батареями та генераторами. Наразі це дозволяє обладнанню працювати автономно від 4 до 10 годин під час знеструмлень.

Також для швидкого реагування на можливі проблеми в області працює вісім аварійних бригад і є можливість залучити ще шість додатково.

Водночас у Київстарі не вказують, скільки часу черкащани можуть бути на зв’язку під час відключень. Однак інформують, що у Черкаській області збудували і вивели в ефір 73 нові базові станції мобільного зв’язку: 

  • 23 – у 2022 році;
  • 30 – у 2023 році;
  • 20 – у 2024 році.  

А з грудня 2021 до вересня 2024 року замінили акумуляторні батареї понад 70 % базових станцій області. У планах оновлення усіх. 

Компанія Vodafone не надала інформацію щодо своєї робити в Черкаській області, зіславшись на безпекові причини. 

Як покращують мобільний зв’язок оператори України? 

Із 2022 року Київстар інвестував у автономність мережі понад 1,9 млрд грн, lifecell близько 1 млрд гривень. Вкладення Vodafone у 2022-2025 роках очікують, що перевищать 1,3 млрд грн.

Нині всі базові станції Vodafone оснащені автономним резервним живленням, тому з відключенням електроенергії вони автоматично переходять на живлення від батарей. Із 2022 року мережі підключили до 72 208 акумуляторних батарей. Крім того, роботу мережі підтримують 1 932 генераторів, це зокрема установки партнерів і клієнтів. Водночас оператор не називає, скільки часу абоненти зможуть бути на зв’язку під час довгих відключень світла.

До жовтня 2024 року мобільний зв’язок абонентів Київстару підсилили 124 тис. нові літієві акумулятори. Вони здатні протриматися 4 години, працюючи автономно. Додатково 2 390 генераторів підтримують роботу ключових об’єктів мережі. Як зазначають у компанії, понад 68 % мережі має 4-х годинне резервне живлення, а 32 % — від 2 до 4 годин. 

Крім того, працівники компанії встановили близько 50 тис. джерел безперебійного живлення у 24 тис. багатоквартирних будинках для роботи інтернету. 

За кількістю базових станцій, забезпечених акумуляторними батареями та генераторами, майже не відстає lifecell. Компанія підсилила 65 % мережі. Однак потужності ці альтернативні джерела живності мають більше, ніж в попереднього оператора. Абоненти цієї компанії вже можуть залишатися на зв’язку під час відключень протягом 4-6 годин. 

Водночас усі три оператори планують ще підсилювати зв’язок у країні. Київстар оголосив про купівлю 113 тис. акумуляторів для базових станцій та 1 427 промислових генераторів. Що має забезпечити 6-ти годинну роботу 25 % ключових об’єктів у мережі. У lifecell очікують ще “на кілька десятків тисяч батарей та сотні генераторів”. Їх, за підрахунками компанії, має вистачити для роботи мережі протягом 10 годин без стаціонарного живлення.

У 2024-2025 роках компанія Vodafone планує встановити ще 87 960 акумуляторних батарей і закупити 250 стаціонарних та 250 генераторів мобільного типу.

Чому може бути поганий зв’язок під час відключень?

Оператори пояснюють, що під час тривалих знеструмлень якість зв’язку може знижувати різке збільшення користувачів мобільного інтернету. 

“Це пов’язано з тим, що при відключенні Wi-Fi багато ґаджетів автоматично переходять на мобільну мережу, створюючи велике навантаження на базові станції. Тому ми закликаємо абонентів відповідально використовувати мобільний інтернет під час блекаутів, уникаючи завантаження великих файлів або перегляду відео онлайн, щоб мережа могла функціонувати більш стабільно”, – зазначили в lifecell. 

Компанії радять українцям під час відключень електоренергії, блекаутів надавати перевагу телефонним дзвінкам, SMS і текстовим повідомленням у месенджерах. 

Також працює “Національний роумінг”, який дозволяє користуватися мережею іншого оператора без додаткової плати, якщо зник сигнал власної мережі.

Алгоритм, як підключити послугу Національний роумінг

Також читайте: Відключення електроенергії: відповіді черкащанам на всі “чому”.

Що впливає на якість мобільного зв’язку та роботу резервного живлення?

У компаніях Київстар і lifecell назвали низку факторів: 

  • температура на вулиці: коли температура – нижче нуля, акумулятори швидше розряджаються;
  • інтервали між відключеннями електроенергії, оскільки батареї повинні встигнути повністю зарядитися, коли є стаціонарне живлення. Сучасні акумуляторні батареї розраховані на певну кількість циклів автономної роботи і режими хаотичних відключень їх виснажує. Після кожних 4 годин роботи без електроенергії вони потребують мінімум 4 години зовнішнього енергоживлення для перезарядки;
  • кількість активних абонентів у зоні покриття, підключених до однієї базової станції;
  • локації, де перебувають абоненти;
  • наскільки інтенсивно абоненти використовують мережу. На вежі мобільного зв’язку встановлені базові станції, які забезпечують користувачів зв’язком та інтернетом завдяки технологіям типу 2G, 4G. Завдяки 2G абоненти можуть подзвонити та надіслати SMS-повідомлення, а завдяки 4G – скористатися мобільним інтернетом. Базова станція з 4G потребує більше енергії, ніж 2G, тож при включенні цієї технології (компанія Київстар, – ред.) може забезпечити абонентів зв’язком не більше 6 годин. 

Що заважає оператору виконувати вимоги Держслужби спецзв’язку?

Vodafone виокремлює такі перешкоди:

  • поставки батарей можуть тривати 120-180 днів (4-6 місяців), для монтажу потрібно ще 60-90 днів (2-3 місяці);
  • брак потужностей, щоб зарядити акумулятори, які можуть працювати 10 годин. До того ж їх встановити на багатьох обʼєктах неможливо. За тих потужностей, що є нині, заряд займає 10 годин;
  • незручності з розміщенням кліматичних шаф на майданчиках акумуляторних батарей. Для них необхідні спеціальні конструкції на дахах;
  • не всюди можна встановити та запустити в роботу генератори. Наприклад, це неможливо на дахах, де встановлена певна частка базових станцій, які забезпечують зв’язок у містах;
  • брак персоналу. Значну частину робіт виконують підрядники, їх більше не визнають критичними для економіки, що унеможливлює бронювання і, відповідно, виконання робіт.

Чи буде мобільний зв’язок під час відключень у всіх абонентів? 

Чіткої відповіді на ці запитання в мобільних операторів немає. З’ясувалося, що однією з причин, які перешкоджають покращенню зв’язку, є місцеві жителі. Пояснюють це радіофобією. 

“Територія Черкаської області має велику площу з різним рівнем щільності проживання населення. Жоден оператор не може забезпечити будівництво окремої базової станції мобільного зв’язку у кожному населеному пункті 66 громад області, – пояснюють у Київстарі. – Однак ми розглядаємо звернення та побажання громадян щодо покращення існуючих сервісів. На жаль, сьогодні ще є громади, мешканці яких категорично відмовляють у розміщенні та не дають своєї згоди на будівництво базової станції у межах населеного пункту, навіть на близьких відстанях від нього”. 

Додають, що підключити до автономної генерації усі об’єкти телеком-мережі — технічно неможливо. Тому у ситуаціях, коли відключення будуть довготривалими, у Київстарі визначатимуть пріоритети, які базові станції забезпечувати живленням. 

У lifecell також відкриті до співпраці з громадами. Закликають органи місцевого самоврядування й бізнеси надати у спільне користування для підтримки станцій власні генератори, якщо такі є. 

Штрафи для операторів 

30 жовтня 2024 року Верховна Рада провалила голосування у першому читанні за законопроєкт №11431, який передбачає штрафи для операторів зв’язку.

“Я виступив проти закону. Він передбачає штрафи на операторів за те, що вони не забезпечили безперебійний звʼязок, коли відключають світло. Абсолютно нереалістична історія, яка тільки призведе до тиску на бізнес”, – зазначив депутат Ярослав Железняк. 

Також Раду закликали відкликати проєкт закону для опрацювання Європейська бізнес асоціація, Американська торгівельна палата та Спілка Українських підприємців. Серед ризиків, які вони вбачають: 

  • посилення тиску: замість запобігання порушенням законопроєкт посилює контроль, збільшуючи штрафи та надходження до бюджету за їхній рахунок;
  • зниження інвестиційної привабливості галузі: нові штрафи та контроль створюють загрозу для запланованих інвестицій і розвитку галузі;
  • відсутність прозорих процедур: законопроєкт не передбачає чітких правил, що підвищує ризик корупційних зловживань згідно з висновком НАЗК.

Протилежну думку має нардеп, голова підкомітету з питань розвитку цифрової індустрії комітету Ради з питань цифрової трансформації Сергій Штепа.

“Сьогодні далеко не всі надавачі комунікаційних послуг інвестують в розвиток мережі, встановлюють резервне живлення, закуповують нові акумулятори та генератори, щоб підготуватись до можливих відключень світла. Через це є ризики того, що взимку абоненти знову залишатимуться без зв’язку, – написав Штепа. – Вважаю, що правила мають бути єдиними для всіх учасників ринку, і позапланові перевірки з подальшими приписами та штрафними санкціями мали б цьому сприяти”. 

Також читайте. Відключення світла: яке обладнання купити, щоб бути з електроенергією.

Робота над цим матеріалом стала можливою завдяки проєкту Fight for Facts, що реалізується за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини

Важливі новини про ситуацію в Черкасах та країні. Без маніпуляцій та неперевіреної інформації. Підписуйся на телеграм-канал “18000 | Шо там у Черкасах?”

коментарі
1 Коментар
  1. насправді, ані київстар, ані воля не встановили жодного джерела безперервного живлення в домах черкащан попри їх чисельні звернення, таким чином взимку будемо без інтернету. тому краще переходити на оптичний інет від уктелеком. як це не дивно, й дешевше, й не надо переплачувати за ненадану послугу. наказати київстар та волю можна тільки втраченою ними гривнею за таке принизливе ставлення до черкащан

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *