«FPV‐дрони з Черкас працюють на усіх напрямках»: як місцеві інженери налагодили виробництво

До початку російського нападу квадрокоптери з технологією FPV часто використовували для гонок, адже вони швидкі та маневрені. В умовах воєнного стану їхнім призначенням стало перенесення вибухівки для знищення особового складу та техніки ворога. FPV‐безпілотники виготовляють у Черкасах.

Саме на такі дрони редакція «18000» разом з волонтеркою Вікторією Хамазою акумулювали один мільйон гривень у межах збору «Знайти і знищити ворога». Завдяки нашим читачам збір вдалося закрити за два тижні.

Що таке FPV‐дрони, чому важливо мати їх на полі бою, які збитки вони здатні нанести ворогу та за яку суму їх можуть виготовити черкасці. Про все це у матеріалі пояснюють «18000».

Кілька сотень доларів може знищити техніку вартістю у мільйони

FPV‐дрони – це одноразові безпілотники, що переносять вантажі з однієї точки в іншу.  Основними їхніми переваги є швидкість, точність та дешевизна. Кілька сотень доларів може знищити важку техніку вартістю у мільйони.

Такі квадрокоптери виробляє, зокрема, і команда волонтерів Черкаського інституту міста на чолі з Іваном Подоляном. За його словами, станом на сьогодні безпілотники з FPV технологією – це один із найефективніших засобів боротьби із технікою та живою силою противника.

- Це новий тип безпекового обладнання. Вони високоточні та супердешеві. Пілот керує снарядом у реальному часі і може завдавати точного удару саме туди, куди потрібно. Такі дрони зберігають життя військових, – зазначає директор ГО «Черкаський інститут міста» Іван Подолян.

Призначення FPV‐безпілотників – перенесення вибухівки на відстані для виконання бойових завдань. Ці дрони працюють по легко і важко броньованій техніці та ворожій піхоті. 

FPV‐квадрокоптери швидкі та потужні. Камеру мають просту, лише для того, щоб зорієнтуватися на території і зрозуміти, куди потрібно летіти. Їх перевагою є можливість здійснення складного пілотування.

- Їхня вантажопід’ємність може бути різною, але вона є достатньою для виконання стандартних завдань тих підрозділів, які їх використовують, – говорить Іван Подолян.

Найбільш вартісними у FPV‐дронах є польотний контролер – мозок апарату та відеосистема. Порівняно з камера‐дронами, FPV‐квадрокоптери – це дешеві вироби, зазначає черкасець:

- Ціна розвідувального апарату починається від 1500$ і сягає 3000–5000$. А притомна ціна на наші вироби з FPV‐технологією коливається у діапазоні 300–500$. 

Комплектуючі до FPV‐квадрокоптерів інженери замовляють з усього світу. Деякі запчастини виготовляють у Черкасах. 

За наявності усіх деталей, складання одного дрону займає півтори години у досвідченого фахівця. Далі етап прошивки і тестування – на це потрібно більше часу, бо виконують це одразу із кількома одиницями. За день одна людина може виготовити близько п’яти таких апаратів.

- Зараз уже немає напрямків, з яких ми не отримували заявок: якісь уже виконані, якісь у процесі виконання, якісь на черзі. Дрони з Черкас працюють або будуть працювати найближчим часом на усіх напрямках, – розповідає Іван Подолян.

Перші партії почали відвантажувати цього літа

Раніше Черкаський інститут міста працював як громадська організація і займався питаннями розвитку міста, економіки та підприємництва. На початку повномасштабного вторгнення тут почали займатися широким спектром волонтерства. Пізніше з’явився запит на підготовку пілотів розвідувальних апаратів. 

- Ми зібрали команду інструкторів, яка забезпечила базову підготовку, – пригадує Іван Подолян.

 Наприкінці серпня 2022 року з’явився запит від підрозділу на підготовку пілотів для FPV‐дронів. 

- Заглибилися у цю тему, закупили комп’ютери для роботи з симуляторами, мікродрони для тренувань у закритих приміщеннях. Пізніше команда інструкторів розширилася і  взимку ми почали повноцінну підготовку пілотів. 

У січні до черкаських інженерів надійшов перший запит на створення дрону. Тестові зразки склали на початку лютого. Провели низку експериментів. А перші партії почали відвантажувати на початку літа 2023 року.

 – На той час у команді було достатньо людей з інженерними навичками і ми почали експериментувати. Більшість членів команди займалися FPV як спортом ще до 2014 року. Це люди з величезним досвідом пілотування та інженерії цих дронів, – зазначає Іван Подолян.

Сьогодні ядро команди, яка займається виготовленням FPV‐дронів у Черкаському інституті міста, це семеро людей. Крім того, є і ті, хто долучається періодично. Тож над виготовленням квадрокоптерів загалом працює 20–30 осіб.

«Основну потребу закривають дрібні майстерні»

За словами директора ГО «Черкаський інститут міста», нині в Україні величезний дефіцит БПЛА.

- Десятки тисяч дронів зараз потребує військо і їх бракує, бо виробники не встигають. Крім того, доводиться стримувати запити і не погоджуватися ставити їх у чергу, бо все впирається в обсяг зібраних коштів, які ми акумулюємо на ці апарати, – пояснює Іван Подолян.

Також на обсяги виробництва впливають терміни поставок комплектуючих. Більшість з них волонтери Черкаського інституту міста замовляють з Китаю:

- Там навмисно створюють певні обмеження у відвантаженнях, аби нам доводилося чекати довше. Але навіть без цього логістика з Китаю займає близько місяця, – каже інженер.

За словами Івана Подоляна, великих виробництв безпілотників в Україні зовсім небагато. Одиниці тих, що здатні виробляти притомні промислові масштаби. 

- Основну потребу все ж закривають дрібні майстерні, яких сотні по Україні. Вони працюють приблизно у тому ж режимі, що й ми: створюють невеликі партії для невеликих підрозділів. Наше завдання – розширювати виробничі можливості, щоб закривати той дефіцит, який зараз є, – говорить черкащанин.

Спочатку інженери працювали на базі громадської організації на волонтерських засадах. Пізніше команда заснувала підприємство «Черкасидронбуд». Тепер розгортають комерційну діяльність, але паралельно продовжують долучатися і як волонтери.

- Ми також розробляємо і комерційний контур. Шукаємо людей, які готові інвестувати для того, аби ми розміщували замовлення на комплектуючі заздалегідь і без наявних запитів. Це потрібно, щоб ми могли швидко реагувати, не зволікаючи брати запчастини на складі і виробляти дрон. Але для цього потрібно буде подолати довгий шлях, – говорить директор ТОВ «Черкасидронбуд» Іван Подолян.

Анастасія Бут

 

Переглянути цей допис в Instagram

 

Допис, поширений Вісімнадцять три нулі (@18000_team)

Читайте також: «Спішив жити, цінував час і мене цьому навчав», – спогади сестри Дмитра Букарьова, який загинув у Оленівці.

Знайомся ближче з командою «18000» – підписуйся на інстаграм @18000_team.

коментарі
10 Коментарів
  1. Доброго дня. Скажіть будь ласка, чим було умотивована подібна публікація? Автор взагалі розуміє що викладає на сторінку? Геолакацію тільки не виставив. Є надія що СБУ теж читає ваші публікації

  2. Дуже сподіваюсь, що імена, назви, гео були змінені в статті.

  3. П1дтримую Татьяну!!! 100%

  4. Будь ласка робіть добру справу без розголосу та вказівок для ворога , ворог нажаль має засоби щоби дістати вогневими засобами враження , своїми діями ви наражаєте на небезпеку не тільки промислові об’єкти а й пересічних громадян – приклад , Чернігівський драмтеатр з виставкою виробів БПЛА . Нажаль 9 років війни мало б вже навчити декого

  5. Люди,тільки Чернігівська трагедія відбулась,невже така необхідність друкувати такі подробиці?

  6. Додуматись таке опублікувати?

  7. Журнаглист либо слабоумен либо латентньій москсвин. Редактор, кто пропустил, 100% латентньій ордьінец!

  8. Нам навіть шпигунів не треба.

  9. От сьогодні три публікації найшов , все розказують .невже наші журналісти такі тупі і нічому не вчаться . То про контрнаступ півроку розказували куди будуть наступать …то які ракети получим і на скільки кілометрів .наче спеціально кажуть відтягніться бо достанем .хіба ж так воюють ?

  10. Хотілося б запитати у писаки: що це було,для чого,і для кого???? Біда приходить за бідою а ви все наступаєте на граблі.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Останні новини