“FPV-дрони з Черкас працюють на усіх напрямках”: як місцеві інженери налагодили виробництво

До початку російського нападу квадрокоптери з технологією FPV часто використовували для гонок, адже вони швидкі та маневрені. В умовах воєнного стану їхнім призначенням стало перенесення вибухівки для знищення особового складу та техніки ворога. FPV-безпілотники виготовляють у Черкасах.

Саме на такі дрони редакція “18000” разом з волонтеркою Вікторією Хамазою акумулювали один мільйон гривень у межах збору “Знайти і знищити ворога”. Завдяки нашим читачам збір вдалося закрити за два тижні.

Що таке FPV-дрони, чому важливо мати їх на полі бою, які збитки вони здатні нанести ворогу та за яку суму їх можуть виготовити черкасці. Про все це у матеріалі пояснюють “18000”.

Кілька сотень доларів може знищити техніку вартістю у мільйони

FPV-дрони – це одноразові безпілотники, що переносять вантажі з однієї точки в іншу.  Основними їхніми переваги є швидкість, точність та дешевизна. Кілька сотень доларів може знищити важку техніку вартістю у мільйони.

Такі квадрокоптери виробляє, зокрема, і команда волонтерів Черкаського інституту міста на чолі з Іваном Подоляном. За його словами, станом на сьогодні безпілотники з FPV технологією – це один із найефективніших засобів боротьби із технікою та живою силою противника.

– Це новий тип безпекового обладнання. Вони високоточні та супердешеві. Пілот керує снарядом у реальному часі і може завдавати точного удару саме туди, куди потрібно. Такі дрони зберігають життя військових, – зазначає директор ГО “Черкаський інститут міста” Іван Подолян.

Призначення FPV-безпілотників – перенесення вибухівки на відстані для виконання бойових завдань. Ці дрони працюють по легко і важко броньованій техніці та ворожій піхоті. 

FPV-квадрокоптери швидкі та потужні. Камеру мають просту, лише для того, щоб зорієнтуватися на території і зрозуміти, куди потрібно летіти. Їх перевагою є можливість здійснення складного пілотування.

– Їхня вантажопід’ємність може бути різною, але вона є достатньою для виконання стандартних завдань тих підрозділів, які їх використовують, – говорить Іван Подолян.

Найбільш вартісними у FPV-дронах є польотний контролер – мозок апарату та відеосистема. Порівняно з камера-дронами, FPV-квадрокоптери – це дешеві вироби, зазначає черкасець:

– Ціна розвідувального апарату починається від 1500$ і сягає 3000-5000$. А притомна ціна на наші вироби з FPV-технологією коливається у діапазоні 300-500$. 

Комплектуючі до FPV-квадрокоптерів інженери замовляють з усього світу. Деякі запчастини виготовляють у Черкасах. 

За наявності усіх деталей, складання одного дрону займає півтори години у досвідченого фахівця. Далі етап прошивки і тестування – на це потрібно більше часу, бо виконують це одразу із кількома одиницями. За день одна людина може виготовити близько п’яти таких апаратів.

– Зараз уже немає напрямків, з яких ми не отримували заявок: якісь уже виконані, якісь у процесі виконання, якісь на черзі. Дрони з Черкас працюють або будуть працювати найближчим часом на усіх напрямках, – розповідає Іван Подолян.

Перші партії почали відвантажувати цього літа

Раніше Черкаський інститут міста працював як громадська організація і займався питаннями розвитку міста, економіки та підприємництва. На початку повномасштабного вторгнення тут почали займатися широким спектром волонтерства. Пізніше з’явився запит на підготовку пілотів розвідувальних апаратів. 

– Ми зібрали команду інструкторів, яка забезпечила базову підготовку, – пригадує Іван Подолян.

 Наприкінці серпня 2022 року з’явився запит від підрозділу на підготовку пілотів для FPV-дронів. 

– Заглибилися у цю тему, закупили комп’ютери для роботи з симуляторами, мікродрони для тренувань у закритих приміщеннях. Пізніше команда інструкторів розширилася і  взимку ми почали повноцінну підготовку пілотів. 

У січні до черкаських інженерів надійшов перший запит на створення дрону. Тестові зразки склали на початку лютого. Провели низку експериментів. А перші партії почали відвантажувати на початку літа 2023 року.

 – На той час у команді було достатньо людей з інженерними навичками і ми почали експериментувати. Більшість членів команди займалися FPV як спортом ще до 2014 року. Це люди з величезним досвідом пілотування та інженерії цих дронів, – зазначає Іван Подолян.

Сьогодні ядро команди, яка займається виготовленням FPV-дронів у Черкаському інституті міста, це семеро людей. Крім того, є і ті, хто долучається періодично. Тож над виготовленням квадрокоптерів загалом працює 20-30 осіб.

“Основну потребу закривають дрібні майстерні”

За словами директора ГО “Черкаський інститут міста”, нині в Україні величезний дефіцит БПЛА.

– Десятки тисяч дронів зараз потребує військо і їх бракує, бо виробники не встигають. Крім того, доводиться стримувати запити і не погоджуватися ставити їх у чергу, бо все впирається в обсяг зібраних коштів, які ми акумулюємо на ці апарати, – пояснює Іван Подолян.

Також на обсяги виробництва впливають терміни поставок комплектуючих. Більшість з них волонтери Черкаського інституту міста замовляють з Китаю:

– Там навмисно створюють певні обмеження у відвантаженнях, аби нам доводилося чекати довше. Але навіть без цього логістика з Китаю займає близько місяця, – каже інженер.

За словами Івана Подоляна, великих виробництв безпілотників в Україні зовсім небагато. Одиниці тих, що здатні виробляти притомні промислові масштаби. 

– Основну потребу все ж закривають дрібні майстерні, яких сотні по Україні. Вони працюють приблизно у тому ж режимі, що й ми: створюють невеликі партії для невеликих підрозділів. Наше завдання – розширювати виробничі можливості, щоб закривати той дефіцит, який зараз є, – говорить черкащанин.

Спочатку інженери працювали на базі громадської організації на волонтерських засадах. Пізніше команда заснувала підприємство “Черкасидронбуд”. Тепер розгортають комерційну діяльність, але паралельно продовжують долучатися і як волонтери.

– Ми також розробляємо і комерційний контур. Шукаємо людей, які готові інвестувати для того, аби ми розміщували замовлення на комплектуючі заздалегідь і без наявних запитів. Це потрібно, щоб ми могли швидко реагувати, не зволікаючи брати запчастини на складі і виробляти дрон. Але для цього потрібно буде подолати довгий шлях, – говорить директор ТОВ “Черкасидронбуд” Іван Подолян.

Анастасія Бут

 

Переглянути цей допис в Instagram

 

Допис, поширений Вісімнадцять три нулі (@18000_team)

Читайте також: “Спішив жити, цінував час і мене цьому навчав”, – спогади сестри Дмитра Букарьова, який загинув у Оленівці.

Знайомся ближче з командою “18000” – підписуйся на інстаграм @18000_team.

коментарі
10 Коментарів
  1. Доброго дня. Скажіть будь ласка, чим було умотивована подібна публікація? Автор взагалі розуміє що викладає на сторінку? Геолакацію тільки не виставив. Є надія що СБУ теж читає ваші публікації

  2. Дуже сподіваюсь, що імена, назви, гео були змінені в статті.

  3. П1дтримую Татьяну!!! 100%

  4. Будь ласка робіть добру справу без розголосу та вказівок для ворога , ворог нажаль має засоби щоби дістати вогневими засобами враження , своїми діями ви наражаєте на небезпеку не тільки промислові об’єкти а й пересічних громадян – приклад , Чернігівський драмтеатр з виставкою виробів БПЛА . Нажаль 9 років війни мало б вже навчити декого

  5. Люди,тільки Чернігівська трагедія відбулась,невже така необхідність друкувати такі подробиці?

  6. Додуматись таке опублікувати?

  7. Журнаглист либо слабоумен либо латентньій москсвин. Редактор, кто пропустил, 100% латентньій ордьінец!

  8. Нам навіть шпигунів не треба.

  9. От сьогодні три публікації найшов , все розказують .невже наші журналісти такі тупі і нічому не вчаться . То про контрнаступ півроку розказували куди будуть наступать …то які ракети получим і на скільки кілометрів .наче спеціально кажуть відтягніться бо достанем .хіба ж так воюють ?

  10. Хотілося б запитати у писаки: що це було,для чого,і для кого???? Біда приходить за бідою а ви все наступаєте на граблі.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *