У Черкасах розгортається виробництво унікальних безпілотників. Ціль – серійне виробництво

Безпілотники з Черкас

У Черкасах, як і в інших тилових містах України, після початку повномасштабного вторгнення розгорнулось волонтерство. Тут, крім виробництва шевронів, сухпайків, в’язання сіток, шиття речей для військових, діяльності гуманітарних центрів і хабів для переселенців, заснували виробництво безпілотників. Ідейником цієї справи став місцевий підприємець, керівник благодійного фонду “Волонтерський фронт” Андрій Лихачов. 

Нині на рахунку команди волонтерів-розробників близько сотні “пташок”. У їхніх планах – вийти на серійне виробництво, утім для цього необхідно мати власний цех. Про перші винаходи, тестові моделі, аналоги “мавіків” та школу пілотів пише ШоТам

Створення “крил” почалося 10 місяців тому 

У вересні 2022 року росія почала атакувати Україну безпілотниками Shahed 136 – так званими “шахідами”. Коли дрони-камікадзе почали завдавати ударів по українській інфраструктурі, у мене виникла ідея створити такий собі «перехоплювач». Тоді у хлопців на передовій не було техніки, здатної ліквідувати “шахіди”, з доступного – лише автомати. 

Я розпочав проєкт із пошуку команди та звернувся до одного з черкаських вишів – ЧДТУ. Зібралась “професура” та ще кілька людей, які знаються на дронах та пускових установках, згодом долучилися підприємці, а також розробники з Дніпра. 

Над пілотним екземпляром ми працювали майже сім місяців. Багато часу витратили на пошук потрібного двигуна та іншого комплектовання. Також довелося попрацювати над розробкою крил майбутнього БПЛА. Розмах нашого дрона – 2,05 м, подібних аналогів я ще ніколи не зустрічав.

За цей час на розробку вітчизняних «шахідів» нам задонатили всього півтори тисячі гривень. А тому довелося вкладати в проєкт власні кошти. Усе змінилося, коли військові з Черкащини замовили одну «пташку» для свого підрозділу. Тоді підписники почали реагувати на запит, інформація про нашу роботу розлетілася соцмережами. Звісно, мені не хотілося афішувати виробництво, але без цього ми навряд чи отримали б необхідну підтримку.

Можуть підривати, стежити та знищувати

Наразі ми працюємо одразу над трьома безпілотниками, це “камікадзе”, “розвідник” та “перехоплювач”, з якого все й почалося. “Камікадзе” несе вантаж за допомогою GPS з однієї точки в іншу. Його корисне навантаження – від 2,5 до 3 кг. “Розвідник” має камери ручного керування. Тобто ви злітаєте й бачите, що відбувається довкола. Також є можливість зафіксувати усе на фото.

А “перехоплювач” зустрічає так званих “гостей”. Цей безпілотник має автоматично реагувати на ціль, тобто не потребує залучення оператора. “Перехоплювач” чимось подібний до ракет: він підриває себе разом із ціллю. Нині наші безпілотники можуть долати 50-60 км, але цю відстань ми плануємо збільшити. 

Наші дрони втричі дешевше за популярні аналоги

Якщо на столі лежатимуть усі необхідні деталі, то команда з трьох людей зможе змайструвати 15 безпілотників всього за три дні. Однак коли “начиння” немає, процес відчутно розтягується. 

Деталі для дронів ми замовляємо у різних постачальників: і з України, і з Китаю. Утім часом трапляються ситуації, коли інші розробники забирають майже з-під носа останні наявні елементи. А тому плануємо налагодити стабільні постачання напряму з Китаю. До того ж це значно дешевше, аніж купувати в Україні.

Кожну деталь я обираю власноруч. Сиджу за ноутбуком, моніторю ціни, шукаю дешевші варіанти, замовляю. Чого ми потребуємо сьогодні найбільше? Пристроїв GPS, контролерів живлення, плат, акумуляторів, трубок, пультів для “розвідників”, окулярів та планшетів.

Ще один важливий запит – пінопласт. Із ним дійсно складно, адже нам потрібна конкретна висота та ширина, а також щільність, оскільки ці показники безпосередньо впливають на вагу безпілотника. А ось із фанерою нам допомагає керівництво місцевого деревообробного комбінату.

Базова модель дрона-камікадзе коштує 1200 доларів, “розвідника” – 1700 доларів. Наскільки це вигідно? Просто порівняйте наші ціни з вартістю відомого “Mavic 3”. За нього вам доведеться віддати щонайменше три тисячі доларів. Це дуже дорого для військових. До того ж наші безпілотники витримують більше навантаження – від 2,5 кг. Тобто таким “вантажем” можна й танк “підсмажити”, тоді як “мавік” може підняти всього одну “лимонку” (так називають ручну осколкову гранату Ф-1, – ред.)

Готові “клепати” їх цілодобово, але потрібен цех

На початку 2023 року ми презентували перший черкаський безпілотник-камікадзе. Ця модель була пілотною, але виробництво на цьому не зупинилося. А тому можемо похизуватися “пташками”, які вже працюють на фронті.

Утім серійне виробництво, на жаль, поки не стартувало. Мені вдалося домовитися з підприємцями, які допоможуть із обладнанням та матеріалами. Але нам потрібен цех, у якому ці всі дрони збиратимуться. Тож поки що шукаємо людину, яка зацікавиться нашим проєктом.

Наразі ж нам доводиться робити все у власних домівках. Уявіть, над створенням дронів працюють від 10 до 15 людей. І всі вони живуть у різних районах міста. Хтось займається фанерою, хтось вирізає з неї деталі. Десь мені треба приїхати й забрати пінопласт, повернутися із ним додому та склеїти каркас. Ще одна людина вирізає крила й “тіло” БПЛА. А потім це все везеться до іншого члена команди, який збирає дрон до купи. І я ще не згадав про майстра, який “заряджає” наші безпілотники. Ми втрачаємо безліч часу, щоразу долаючи цей маршрут.

Якби ми могли зібрати все обладнання в одному місці, на один безпілотник у “розібраному” стані вистачало б всього 10 хвилин. Ба більше, ми б надрукували цілу армію дронів для контрнаступу ЗСУ. І ми готові це робити, готові «клепати» ці безпілотники хоч цілодобово. Але для цього нам потрібен цех. На жаль, поки що я не можу сказати, коли це станеться.

Паралельно ми працюємо над розробкою пускової установки, що міститиме від трьох до п’яти дронів. Усі вони діятимуть комплексно. Першим вирушатиме “розвідник”, а за певний час після нього – наступні безпілотники, які вже “знатимуть” потрібні координати. 

Плануємо відкрити власну школу пілотів БПЛА

Ми вже задумалися над тим, аби після перемоги продовжити роботу в цьому напрямку. Наразі про нас лише починають дізнаватися. З’являються перші запити від військових. Крім того, люди з трьох інших міст готові приїхати до нас на навчання.

А оскільки є такий запит, ми плануємо запустити власні курси з управління “камікадзе” і “розвідниками”. У нас є три пілоти, які мають реальний досвід. Тож зараз працюємо над програмою. Плануємо навчати і військових, і цивільних. Також видаватимемо сертифікати. Звісно, для військових навчання безкоштовне.

Також попереду благодійний аукціон. Маємо дві цілі – зібрати кошти на дві “батьківські хати” для дитячих будинків сімейного типу, що знайшли порятунок від війни в Черкасах, а також – на нові дрони. 

На аукціоні можна буде придбати три безпілотники з розписом від наших митців. Два – на тему Черкас та Черкащини, третій – на честь Києва. Звісно, це не бойові моделі БПЛА, а протестувати в повітрі їх можна буде лише після перемоги. 

Також читайте: У “час ікс” кожний має бути готовим до боротьби: в Черкасах щотижня тривають вишколи для цивільних.

Перевірена оперативна інформація про ситуацію в Черкасах та Україні. Підписуйся на телеграм-канал “18000 | Шо там у Черкасах?”

коментарі
2 Коментарі
  1. Хорошу роботу робите. Як з Вами зв’язатися ?

  2. Добрий день
    Підскажіть будь-ласка як зв’язатися з виробником
    Я сам знаходжусь в Черкасах
    Цікавить співпраця

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *