Новий тренд: детально від експертів про електросамокати

Нещодавно сервісні центри МВС розробили пам’ятку для користувачів електросамокатів. Поштовхом до цього став масовий продаж і прокат електротранспорту. А також плутанина з тим, де і як можна пересуватися на цьому зручному, компактному й безшумному транспорті.

У коментарі “НВ” представники онлайн магазину Rozetka розповіли, що попит на покупку електротранспорту збільшився в рази. А в компанії “Фокстрот” уточнили, що влітку 2020 року продажі зросли в 3-4 рази в порівнянні з торішнім сезоном. 

На масові покупки вплинув і карантин, встановлений для запобігання зараження COVID-19. Але значний вплив має бажання суспільства удосконалювати комфортність свого життя.

Інженер, співзасновник стартапу MoveOne design, Валентин Панченко невеликими партіями випускає електросамокати в Києві. На його думку, продажі мікромобільних засобів пересування найближче десятиліття зростатимуть на 30-50% щорічно.

Фото : НВ

Рух на самокатах дозволений лише велодоріжками або краєм проїжджої частини. Їздити тротуарами заборонено, тому що електротранспорт здатен розвивати відносно велику швидкість. Як і будь-який водій, керманич самоката має бути тверезим і добре почуватись. 

Електротранспорт повинен бути оснащений звуковим сигналом, працюючим ліхтарем. Водіям рекомендують одягати захисний шолом. А на його одязі повинні бути світловідбиваючі елементи. Заборонено одночасно керувати транспортом і користуватися телефоном. МВС радить дотримуватися ПДР, якими користуються всі учасники дорожнього руху. 

Фото : фейсбук-сторінка Головного сервісного центру МВС

Щодо законодавчого поля, то Верховна Рада в першому читанні підтримала законопроєкт про посилення контролю над електротранспортом. 

Проєкт “Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки окремих категорій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, велосипедистів та пішоходів)” ВРУ готується на друге читання. Проєкт був поданий 6 лютого 2020 року. 

За вищезгаданим проєктом планується узаконити права учасників дорожнього руху − осіб, які керують портативними транспортними засобами з електричною тягою.

За правками в ПДР з’явиться такий термін як користувач персонального легкого електротранспорту. До нової категорії учасників дорожнього руху, окрім електросамокатів, додадуть електричні скутери, cігвеї, гіроборди, гіроскутери тощо.

Але водії електросамокатів навряд чи відмовляться від поїздок до ухвалення проєкту. Тож далі роз’яснення, які прогалини є в теперішніх правилах дорожнього руху. А також пояснення водіям, чому їзда на електросамокаті не є законною. 

За ПДР кожен учасник дорожнього руху повинен мати право на керування тим чи іншим транспортом із відповідною категорією. Малогабаритний транспорт знаходиться десь між велосипедом і скутером. Оскільки він не такий потужний, щоб зарахувати його до категорії А1 (Це мопеди, моторолери та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун із робочим об’ємом до 50 куб.см або електродвигун потужністю до 4 кВт.)

Саме над цим працює ВРУ, аби згодом узаконити новий на дорозі вид транспортного засобу й правила для нього. 

Як ставляться водії автомобілів до своїх колег із електротранспортом?

Фото : фейсбук-сторінка Андрія Яроменко

Дав поради колегам-автомобілістам і прокоментував загрозу електросамокатів на проїжджій частині гонщик, директор автоклубу “Черкаси” Андрій Яроменко.

− Потрібно розуміти, що водії автомобілів ще не звикли до цього транспортного засобу. Ми помічаємо знаки, розмітку, світлофори, велосипедистів, перехожих. Вже є певні усталені речі, до яких звикли на дорозі, − говорить Андрій Яроменко. 

Чоловік розпідає, для того щоб звикнути до електросамокатів, їх має бути більше на дорозі. Але проблема в тому, що водії самокатів не позначають себе й часто їздять без захисту. 

− Люди, які керують самокатами, повинні позначати себе: світловідбиваючим жилетом, оснастити транспорт світлом. Насамперед водії електросамокатів мають розуміти, що вони новинка на дорозі. І саме вони повинні нести відповідальність за те, щоб їх бачили інші учасники дорожнього руху, − пояснює гонщик.

Також Андрій Яроменко говорить, що такий електротранспорт майже не відрізнятиметься від велосипеда. Водночас водіям автомобілів, як і завжди, потрібно бути уважними й слідкувати за дорожньою обстановкою.  

Водії та водійки самокатів теж поділилися своїм враженням від доріг і транспорту. Вони вбачають у їзді на електросамокаті безпечність і кажуть, що за електросамокатом майбутнє. 

Фото : Львівський портал

Черкащанин Іван Іскімжі користується електросамокатом з минулого літа. Каже, що тоді він не був таким популярним, як зараз. Проте за рік керування самокатом, хлопець отримав гарний досвід.

− Їжджу зазвичай дорогами, але я користуюся тим, що за секунду можу стати пішоходом і перевести самокат на пішохідному переході, − розповідає Іван Іскімжі. 

Хлопець має права на керування автомобілем, тому каже, що у самоката є перевага перед автівкою. Електросамокат не потрібно прогрівати, заводити, а головне не витрачається час на затори. На його думку самокат − це альтернативний транспорт із мінімальними витратами на його обслуговування.

Також Іван каже, що не використовує ніяких захисних елементів. 

− На самокаті є передній і задній ліхтарі, мене видно. Навіть поїздка у вечірній час − не проблема, до того ж я маю певний досвід. 

Про аварійні ситуації хлопець не розповідав, каже що таких за час водіння не було. Але зізнався, що кілька разів падав через свою вину. 

− Якщо враховувати весь транспорт на дорозі, електросамокат – це найбезпечніший транспорт. Від землі до самоката − 5 см. Раптом що, можна швидко стати на землю, на тверде й безпечне. Оскільки максимальна швидкість руху − 20-25 км/год, тобто гальмівний шлях 1-1,5 м. На велосипеді, наприклад, більша вірогідність упасти, − пояснює Іван Іскімжі. 

Ставлення водіїв автомобілів до самокатчиків дещо сексистське, за словами Івана. Якщо за кермом автівки чоловік, а на самокаті − дівчина, то не буде бурхливої реакції. Якщо ж навпаки, хлопець їде на самокаті, то зрідка водії сигналять і вигукують некоректну лексику. 

Фото Аліни Некрасенко

Про те, як ставляться автомобілісти до дівчат розказала власниця електросамокату − Аліна Некрасенко. 

Дівчина розповідає, що має самокат пів року. Але вперше спробувала цей вид транспорту в Стокгольмі. 

− Я взяла електросамокат напрокат і закохалася відразу. Він зручний, легкий, мобільний і швидкий, − каже Аліна. 

Власниця самокату розказує, що їздить лише дорогою. Вона має посвідчення водія й знає ПДР. 

− Я намагаюся бути уважною, слідкувати за обстановкою. Бували ситуації, що водії автомобілів начебто не довіряли моєму досвіду водіння, могли щось прокричати. Але я впевнена в собі, − пояснює дівчина. 

Також Аліна планує купувати захист, хоча зараз пересувається без нього. Каже, що намагається використовувати одяг із світлоповертальними елементами. 

Про зручність транспортування самокату Аліна говорить так:

− Цілком можливо залишати на парковці для велосипедів, якщо є хороший замок. А коли це неможливо, то легко взяти його з собою в магазин чи куди-інде. 

Про ситуацію на дорогах із електросамокатами в Черкасах кореспондент “18000” розпитав у речника патрульної поліції Владислава Ткаченка. 

У поліції зазначають, наразі триває робота з урегулювання нормативно-правових аспектів щодо використання на вулично-дорожній мережі новітніх засобів пересування.

− Поки ми не можемо віднести електросамокати до певної транспортної категорії, оскільки це не вирішено відповідним законом. Хоча водії електросамокатів є повноцінними учасниками дорожнього руху, − розповів Владислав Ткаченко. 

На сьогодні користувачів персонального легкового електротранспорту за керування без посвідчення водія до адміністративної відповідальності не притягують, зазначає речник патрульної поліції.

По пішохідному переході потрібно переводити електросамокат у пішому порядку.

У разі керування електротранспортом у нетверезому стані, патрульні проведуть профілактичну бесіду з водієм і відсторонять його від керування, щоб не наражати інших на небезпеку. 

Якщо трапляються особи, які використовують персональний легковий електротранспорт у нетверезому стані, патрульні обмежують їх подальший рух. І з метою зменшення випадків ДТП і травматизму на дорогах проводять профілактичну бесіду, пояснює Владислав Ткаченко. 

Дітям до 14 років виїжджати на автомобільні дороги забороняється. З такими учасниками дорожнього руху поліцейські проводять профілактичні бесіди. Також спілкуються з батьками й нагадують їм про небезпеку для дітей, яка може виникати під час таких поїздок.

Якщо стається ДТП без постраждалих, патрульні оформлюють пригоду, на винуватця складають адміністративний протокол і передають матеріали до суду. У разі аварії з постраждалими на місце події викликають слідчого, який далі з’ясовує та документує обставини події.

Зараз законопроєкт прийнятий у першому читанні ВРУ, тому поліцейські чекають завершення процедури прийняття закону. Попри те, як і всі учасники, водій персонального легкового електротранспорту має дотримуватись ПДР і мати індивідуальний захист. 

Речник патрульної поліції наголосив, що яким би не був засіб пересування – керувати потрібно відповідально. Всі повинні знати й неухильно виконувати правила дорожнього руху.

Віктор Євпак
коментарі

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.