Новорічна казка Бондаренка або Бюджет 2022

Весь минулий тиждень соціальні сторінки політичної та чиновницької еліти міста переповнювалися радісними світлинами. Чи не весь бомонд долучився до акції “Стань Святим Миколаєм” та збирав новорічні подарунки для дітей із соціально вразливих родин. Спектр побажань – неймовірно великий. Маленька Аня хотіла собі годинника, Данилко просив автовоз, Ліза – м’яку іграшку тигра та цукерки, а Владик хотів літака на радіоуправлінні. Дитячих бажань було багато, як і охочих їх реалізувати. Все ж таки показова доброта та щедрість – характерна ознака місцевих політиків.

Чимось схожим у цей час займався і міський голова Черкас Анатолій Бондаренко. Він також збирав побажання – але не дітей, а дорослих політиків, та взявся їх втілювати у життя. І зробив це наскільки вдало, що чи не вперше за багато останніх років бюджет громади на наступний рік можуть підтримати всі політичні фракції, представлені у міській раді. Справжнісіньке новорічне диво. 

Чи став Анатолій Васильович добрішим? Можливо. Та скоріш за все, цього разу у Бондаренка просто попросили подарунки, які йому не шкода віддавати.  

“18000” традиційно розбирається, хто і як житиме коштом місцевого бюджету наступного року і для кого рік прийдешній стане роком фінансового благополуччя, а кому доведеться затягнути паски. Тож сідайте зручніше, зараз говоритимемо про важливе – наші з вами гроші у не наших з вами руках.

Чим багаті, тому й раді

Наступного року бюджет громади має скласти рекордні 2,8 млрд гривень власних коштів та ще 500 млн гривень освітньої субвенції з державного бюджету. Традиційно, ключовим джерелом доходу є податок, що сплачується найманими працівниками із заробітної плати – це майже кожна друга гривня у загальному фінансовому кошику. Зростання надходжень цього податку розраховане на майже 20 %, що пов’язано насамперед зі збільшенням мінімальної заробітної плати. Хоч у міській раді і заявляють про нібито роботу з “легалізацій” заробітніх плат, втім очевидним є те, що досі більшість підприємств продовжує оптимізовувати власні витрати, саме мінімізуючи офіційні зарплати своїх працівників. 

Другим за величиною доходом міської скарбниці є єдиний податок. Кількість зареєстрованих фізичних осіб-підприємців невпинно зростає. Це також пов’язане не скільки з економічним прогресом, як із намаганням оптимізовувати фонди оплати праці. Всього від підприємців розраховують отримати більше 450 млн гривень. 

Незмінним залишається прогноз доходу від орендної плати за землю. Депутати не поспішають змінювати нормативну-грошову оцінку земельних ділянок і приводити її до сучасних реалій. Це дозволило б відчутно збільшити надходження до бюджету, втім суттєво вдарило б по інтересах самих депутатів та наближених до них осіб. Відповідно, маємо те, що маємо, а саме сподівання на 180 млн гривень. 

75 млн гривень мають заплатити власники нерухомого майна, що підпадають під вимоги податкового законодавства. Переважно це юридичні особи – власники великих торговельних та офісних приміщень. Будівельний бум останніх років не сильно впливає на надходження – прогноз зростання лише 10 % і більше пов’язаний із зростанням все тієї ж мінімальної заробітної плати.

Кінець усім сподіванням

Цього року депутати не стали фантазувати неймовірних надходжень від продажу земельних ділянок чи комунального майна. Використання сірих схем виведення коштовних земельних ділянок з-під володіння громади і передача їх у потрібні “будівельні” руки стало чи не головною “родзинкою” цього політичного сезону.

Хоч секретар міської ради Юрій Тренкін і говорив на початку року про 100 млн гривень, які от-от надійдуть до бюджету від успішних земельних аукціонів, організованих за ініціативи депутатів, втім реальність виявилася зовсім іншою. Земля у місті поступово закінчується, грошей у бюджеті від цього процесу немає, як і сподівань на суттєву зміну ситуації. Тому прогнозовані 9 млн гривень – своєрідна насмішка і недвозначний натяк на те, що земельні аукціони поки зачекають. 

Юрій Тренкін

Аналогічна ситуація і з продажем комунального майна. Хоч уже зараз і відомо про плани продати приміщення колишньої дитячої поліклініки по вулиці Благовісній, але загальний прогноз доволі скептичний – 11 млн гривень. Лише 3 тисячі квадратних метрів колишнього лікувального закладу і головне – коштовна земельна ділянка у самому центрі міста очевидно, що коштує у рази дорожче. Втім також уже зараз очевидно, що у чиновників та ініціаторів цієї операції є сценарій із “оптимізації” результатів продажу активу. Як саме обмежуватимуть конкуренцію і збиватимуть ціну, побачимо вже незабаром. 

Трохи більше 20 млн гривень до бюджету має принести Центр надання адміністративних послуг, що на 10 % більше, аніж цьогоріч. Ще 8,7 млн мають заплатити орендарі приміщень, що належать громаді міста. Це менше, аніж заплановано цьогоріч, що пов’язано із планами на реалізацію частини орендованого майна. 

Отже, як бачимо, у дохідній частині бюджету нічого екстраординарного і наступного року не планується, як і не планується відмова від “мінімізації” надходжень за рахунок використання сірих схем та лобізму інтересу представників бізнесу всупереч реальним інтересам громади.

Нам вистачить, а вам – ні.  Освіта, культура, медицина та соціальний захист

Тепер про головне – про видатки. Тут також нічого кардинально нового. Ми спокійно б могли передрукувати у цій частині наші матеріали за попередні роки. Владці не стали відмовлятися від жодної із своїх сумнівних ідей витрачання бюджетних коштів і вже традиційно планують неабияку динаміку зростання власних заробітних плат. Та про все по черзі.

Якщо минулого року багатьох бентежила “вартість” утримання армії місцевих чиновників ціною у 240 млн гривень, то цьогоріч, судячи з усього, ситуацію варто просто відпустити. Без нарахувань на заробітну плату чиновницькі “гонорари” обійдуться у 255 млн гривень, і це за наявної структури міської ради. Цілком ймовірно, що в результаті підтримки документа фракцією “Голос” у стінах міської ради буде створено ще одне управління, яке відповідатиме за цифрову модернізацію міста.

Про оптимізацію структури Черкаської міської ради у поважному товаристві місцевих депутатів вже не прийнято говорити серйозно і будь-які рухи у цьому напрямку завершуються лише одним – зростанням кількості працівників мерії. За рік каденції обранці прониклися почуттями до досвідчених чиновників, і ті змогли переконати у відсутності реальної потреби у будь-яких скороченнях. 

Щодо витрат по галузях, то як і раніше, найбільше коштів “освоїть” департамент освіти та гуманітарної політики. Втім, попри те, що ледь не кожна друга гривня місцевого бюджету має бути витрачена саме цим департаментом, про реальне забезпечення галузі говорити не доводиться. Із 1,5 млрд “освітніх” грошей більше 1 млрд витратять на далеко не найбільші заробітні плати педагогічного та іншого колективу освітніх та культурних закладів, а також місцевих спортсменів та їхніх тренерів. Особливого “стрибка” доходів їм очікувати не варто – все в межах так званої “індексації”.

Суттєво зростуть цьогоріч витрати на харчування у закладах освіти, а саме оплата кейтерингових послуг у школах та продуктів харчування для дитячих садків. Ціна питання – 75 млн гривень. Це кошти виключно місцевого бюджету, до яких ще варто додати десятки мільйонів гривень безпосередньо батьків. Чи вплине таке фінансове “вливання” на якість кінцевого продукту в тарілках черкаських дітей – питання відкрите і риторичне. Втім воно точно вплине на рівень доходу окремих бізнесових груп, чиї життєві стежки тісно сплетені зі шкільними їдальнями та продуктовими коморами дитячих садків. Наступний рік має бути для них більш ніж вдалий. 

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:“Дорослі ігри з дитячим харчуванням”. Як у Черкасах сформували коштовну монополію (ВІДЕО)

Майже 110 млн гривень має бути витрачено на утримання закладів профтехосвіти, які віднедавна перебувають у підвішеному стані.  З цієї суми 30 млн – стипендії учнів цих закладів, решта – витрати на утримання. Хоч обласна влада всіляко демонструє інтерес до контролю над цими об’єктами, проте фінансувати їх не поспішає. 

8 млн гривень витратять на літнє оздоровлення категорійних дітей на березі Чорного або Азовського морів. Це черговий фінансовий рекорд у цьому напрямку. Автор цих рядків переконаний, що він був би неможливий без іншого цьогорічного досягнення владців, а саме – ціни за одну путівку, що виявилася чи не найвищою в Україні. Все ж таки турбота про дітей має давати результат вже зараз, і не лише дітям, про яких турбуються, а і тим, хто це робить. Наразі ці видатки закріплені за департаментом соціального захисту.

Щодо інших “соціальних” видатків, то тут головне – підтримка учасників російсько-української війни та їхніх родин. У цьому напрямку наступного року без особливих новел. Як і два попередні роки, продовжується виплата допомоги сотні ветеранів відповідно до сформованої черги. Сума без змін – 100 тисяч гривень на одну особу. Масштаб виплат можна було б примножити у рази, скажімо, реалізовуючи з аукціону коштовні земельні ділянки під приватну забудову, а не використовувати окремих бійців як підставних осіб для безоплатного отримання такої землі. Втім поки це лише фантазії окремо взятих людей, перевантажених почуттям соціальної справедливості. Також проєктом бюджету передбачено збереження всіх пільг для родин учасників війни, а також тих, хто на ній загинув. 

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Одним ділянки, іншим – прогалини в законі: як надають землю учасникам АТО в Черкасах (ВІДЕО)

Залишаться у бюджеті й депутатські фонди та фонд міського голови. Загальна сума – 3,8 млн гривень. Ці кошти розподіляються між усіма обранцями та витрачаються на їхній розсуд переважно як матеріальна допомога. 

120 млн гривень нададуть як фінансову підтримку медичним установам. Попри укладені лікарнями угоди з Національною службою здоров’я, коштів, ними передбачених, не вистачає на забезпечення всіх потреб. Крім того, місто продовжуватиме фінансувати ті напрямки, які на себе не взяла НСЗУ, зокрема профільну діяльність РОП “Астра”. 20 млн хочуть витратити на придбання засобів індивідуального захисту медичного персоналу. 

Метр за метром асфальт укладай

Традиційно найменш обділеними з точки зору забезпечення фінансування залишається житлово-комунальна сфера. З цієї тезою можна було б сперечатися, поки не почнеш аналізувати динаміку зростання видатків на ЖКК протягом років управління містом Анатолія Бондаренка порівняно з видатками на будь-яку іншу сферу. 

Загальний кошторис комунальників становитиме понад 500 млн гривень. З року в рік Анатолій Васильович оновлює власний рекорд  із площі відремонтованих доріг, а разом з ним оновлюється цінник вартості асфальту. 2022 не має стати винятком. На асфальтування вулиць передбачено майже 150 млн гривень. Імена переможців тендерів можна називати вже зараз, і вони є у партійних списках партії мера. На ремонт тротуарів витратять у 30 разів менше – 5 млн гривень, таким чином 2022-ий, рік вогняного бика, точно знову не стане “роком тротуарів”, як неодноразово обіцяв мер разом з командою. 

Перевірка асфальтування на вулицях – чи не головне “хобі” мера Черкас.
Скріншот із відео “Антенни”

9 млн гривень витратять на ремонт мережі зливової каналізації, що традиційно є сферою інтересу безпосереднього керівництва департаменту житлово-комунальної сфери. Це також рекорд. 

Понад 7 млн гривень планують направити на утримання мережі світлофорів. Тут аналогічно “освоювач” наперед відомий і входить до бізнесової орбіти представників партії “За майбутнє”. Сподіватимемось, що зростання суми на понад 10 % дозволить бізнесменам нарешті врегулювати ввірену їм проблему хоча б у центральній частині міста. 

45 млн заплановано на зимове та літнє утримання доріг. Це знову прерогатива комунального підприємства “ЧЕЛУАШ”. Про залучення підрядних організацій поки мова не йде. 

Також 110 млн гривень планується надати КП “Черкасиелектротранс” для забезпечення роботи міського тролейбусного парку. Попри нібито вражаючу суму, її навряд вистачить на забезпечення базових потреб комунального перевізника. Ренесансу електротранспорту очікувати наступного року не варто. 

Замість висновку

Проєкт бюджету, як і щороку, переповнений сумнівними видатками,  які вже неодноразово піддавали критиці, зокрема, й ті, хто за цей документ от-от може проголосувати. Якщо минулого року, ухвалюючи бюджет, міський голова міг користуватися певною політичною недосвідченістю новоспечених депутатів, то вже цього року ситуація змінилась.

Документ дає чітко зрозуміти – Анатолій Бондаренко нав’язав свій порядок денний і своє бачення “розвитку” міста депутатському корпусу. Якщо серед депутатів хтось і має власну політичну волю та відмінну позицію, то вона жодним чином не відображена у документі, за яким ми житимемо весь наступний рік.

Попереду – черговий рік, результати якого зводитимуться до квадратних метрів застеленого асфальту і кількості нових ламп, вкручених найближчим оточенням міського голови. Решта ж не має ключового значення у збереженні сталого іміджу міцного господарника і динаміки збагачення окремих осіб, максимально дотичних як до формування бюджету, так і його безпосереднього витрачання. Гарних свят.

Подобається матеріал?
Підтримай незалежний журналістський проект «18000». Зараз ми збираємо кошти на оренду офісу наступного року і потребуємо твоєї підтримки!

DONATE

Артур Чемирис

Також новини “18000” є в Telegram і Viber, слідкуйте за нами в Instagram.

коментарі
2 Коментарі
  1. Ну что сказать. В этом году не дали ни одной премии, отправляли два раза в отпуск за свой счёт и с видом одолжения платили минималку. При том что директор и менеджеры без премий не остались, а все остальные работайте за 2-3 за минималку, не нравится никто не держит, но война на носу так что думай что хочешь.

  2. Тренкин только и умеет ля-ля. Ну а что, за это же ответственности никакой. Ну ошибся, ну наплел чепухи. Как все политики.
    Ну и дележка. Никто дележку не отменял. Все посчитано, всё поделено

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *