Останнім часом неабиякий ажіотаж викликали зміни до законодавства України, які з 1 січня 2019 року надають громадянам право повертати до аптек лікарські засоби та медичні вироби неналежної якості.
Нижче надаємо інстуркцію про те, як повернути товар, якщо він виявся неякісним.
Як же правильно скористатись цим правом?
Перше, про що слід пам’ятати: всі вимоги споживачів розглядають лише після пред’явлення розрахункового документа, який підтверджує факт придбання товару. Тому зберігайте фіскальні чеки, особливо при купівлі дороговартісних лікарських засобів та медичних виробів.
Якщо після придбання ліків виявили недоліки (наявність осаду, невідповідність по кольору чи консистенції, невідповідність маркування, відсутність препарату в упаковці) в межах терміну придатності, першочергово вам треба довести факт неналежної якості лікарського засобу (тобто факт невідповідності вимогам, встановленим виробником).
Як довести, що лікарський засіб неякісний?
Це може довести лише експертиза, проведена віповідним компетентним органом. У випадку лікарських засобів це Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба). Як відомо, саме ця служба регулярно встановлює заборону на обіг лікарських засобів на підставі висновків, наданих лабораторіями.
Крок 1: Зверніться до територіального органу Держлікслужби і перевірте, чи встановлювала служба заборону на придбану вами серію товару. Якщо це так, отримайте розпорядження Держлікслужби щодо заборони обігу лікарського засобу, яке дає підстави повернути товар продавцю (це простіше всього зробити на офіційному сайті Держлікслужби).
У Черкасах тервідділення Держлікслужби розташоване за адресою вул. Смілянська, 171. Контактні номери: +380 (472) 66-38-95, +380 (472) 63-04-13.
Крок 2: Якщо такої заборони немає, можна надати повідомлення щодо якості або підозри стосовно фальсифікації лікарського засобу. Це також можна зробити на сайті Держлікслужби. Після надання такого повідомлення служба перевірить якість лікарського засобу й у разі виявлення невідповідності видасть заборону на обіг. І тоді у споживача також з’являться підстави повернути товар продавцю.
Крок 3: При наявності фіскального чека та документа, який підтверджує неналежну якість лікарського засобу (розпорядження Держлікслужби або висновку уповноваженої лабораторії), можна звертатись в аптеку з вимогою повернути сплачені за ліки гроші або замінити препарат на аналогічний, але вже належної якості.
Важливо пам’ятати
Чинним законодавством передбачено, що аптечний заклад зобов’язаний передати споживачу продукцію належної якості, а також на його вимогу надати документи, які підтверджують належну якість продукції. Реалізація лікарських засобів здійснюється лише за наявності сертифіката якості, що видається виробником. При цьому забороняється реалізація громадянам неякісних лікарських засобів або таких, термін придатності яких минув або на які відсутній сертифікат якості, що видається виробником (ст. 20-21 Закону України «Про лікарські засоби»).
Повернення медичної техніки
У разі придбання медичної техніки з метою власного використання у домашніх умовах, покупець має право протягом 14 днів з моменту отримання товару обміняти цей пристрій на аналогічний, якщо перший не підійшов йому за розміром, кольором тощо чи з інших причин не може бути використаний за призначенням. Обмін товару належної якості здійснюється, якщо він не використовувався. Якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачу разом із проданим товаром.
У разі виявлення покупцем протягом гарантійного або інших термінів, встановлених недоліків, не застережених продавцем, або фальсифікації товару покупець у зв’язку з неналежною якістю цієї медтехніки має право за вибором:
1) вимагати від продавця або виробника безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат, здійснених покупцем чи третьою особою, на їхнє виправлення;
2) вимагати від продавця або виробника заміни товару на аналогічний товар належної якості або на такий самий товар іншої моделі з відповідним перерахунком різниці у вартості товару;
3) вимагати від продавця або виробника відповідного зниження вартості товару;
4) відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми (Згідно з ч. 1 ст. 708 Цивільного кодексу України).
Якщо у вас є додаткові питання – звертайтеся за номером (096)358-47-38 по буднях з 9:00 до 18:00.
Віктор Пронь, лікар Черкаської міської п’ятої поліклініки
спеціально для 18000.com.ua