Бюджет 2020
виживання відміняється, готуємось до виборів
Попри заяви мера про економічне зростання міста, фінансисти оцінюють його розвиток більш скептично
Другого грудня на сайті Черкаської міської ради з'явився проект рішення про місцевий бюджет на 2020 рік. Черкаські депутати взяли певну традицію не особливо поспішати у питаннях формування і затвердження бюджету, із року в рік пасучи задніх у цьому процесі серед інших міст країни. Два роки поспіль обранцям не вдавалося вчасно ухвалити основний фінансовий документ громади, зсуваючи визначені законом "дедлайни".
Законодавець передбачив, що місцеві бюджети на наступний рік мають ухвалюватися не пізніше як 25 грудня поточного року. Нині ж, попри нібито стабільну ситуацію в сесійній залі, депутати знову мають усі шанси не вкластися у визначений термін. Відповідно до Закону "Про доступ до публічної інформації", рішення має ухвалюватися не раніше, ніж через 20 днів з моменту оприлюднення на сайті. Відповідно маємо першу законну дату для результативного голосування – 23 грудня. А значить до чергового "дедлайну" – лише 2 дні.
Міський голова Анатолій Бондаренко, відповідаючи на питання журналістів про майбутній бюджет, неодноразово акцентував увагу на тому, що наступний рік начебто стане роком "виживання". Утім як показує аналіз підготовленого проекту, "виживанням" для міського голови по факту є повномасштабна підготовка до прийдешніх виборів. Якщо для нього питання "переобрання" справді наскільки "важливе", він мав рацію.
Коротко пройдемося по тих доходах та видатках, які зазначаються на майбутній рік. Одразу зазначимо, що попередньо підготовлений проект рішення – це своєрідна "декларація про наміри". Тут втілюються найзаповітніші фантазії наближеного кола осіб у частині видатків, а також найбільш скрупульозних фінансистів у частині доходів. Проходячи низку обговорень – публічних та кулуарних – документ систематично із року в рік зазнає кардинальних змін. Враховуючи "хотєлки" не лише наближеного представницького кола, а і решти "небайдужих", чиновники змушені "роздувати" витратну частину, корегуючи під неї і "дохідну", фантазуючи нереальні доходи.
У частині доходів зараз усе має більш-менш реалістичний і водночас сумний вигляд. Головним податковим надходженням для місцевої ради є податок на доходи фізичних осіб, що становить понад 50% всіх власних надходжень міста. Цьогоріч, реагуючи на зростання мінімальної заробітної плати, фінансисти прогнозують зростання ПДФО на 14%, до 1,4 млрд гривень (додатково майже 180 млн гривень у порівнянні з поточним роком). Крім того, на 60 млн планують залучити більше і єдиного податку, що сплачується підприємцями на спрощеній системі оподаткування.
Законодавець передбачив, що місцеві бюджети на наступний рік мають ухвалюватися не пізніше як 25 грудня поточного року. Нині ж, попри нібито стабільну ситуацію в сесійній залі, депутати знову мають усі шанси не вкластися у визначений термін. Відповідно до Закону "Про доступ до публічної інформації", рішення має ухвалюватися не раніше, ніж через 20 днів з моменту оприлюднення на сайті. Відповідно маємо першу законну дату для результативного голосування – 23 грудня. А значить до чергового "дедлайну" – лише 2 дні.
Міський голова Анатолій Бондаренко, відповідаючи на питання журналістів про майбутній бюджет, неодноразово акцентував увагу на тому, що наступний рік начебто стане роком "виживання". Утім як показує аналіз підготовленого проекту, "виживанням" для міського голови по факту є повномасштабна підготовка до прийдешніх виборів. Якщо для нього питання "переобрання" справді наскільки "важливе", він мав рацію.
Коротко пройдемося по тих доходах та видатках, які зазначаються на майбутній рік. Одразу зазначимо, що попередньо підготовлений проект рішення – це своєрідна "декларація про наміри". Тут втілюються найзаповітніші фантазії наближеного кола осіб у частині видатків, а також найбільш скрупульозних фінансистів у частині доходів. Проходячи низку обговорень – публічних та кулуарних – документ систематично із року в рік зазнає кардинальних змін. Враховуючи "хотєлки" не лише наближеного представницького кола, а і решти "небайдужих", чиновники змушені "роздувати" витратну частину, корегуючи під неї і "дохідну", фантазуючи нереальні доходи.
У частині доходів зараз усе має більш-менш реалістичний і водночас сумний вигляд. Головним податковим надходженням для місцевої ради є податок на доходи фізичних осіб, що становить понад 50% всіх власних надходжень міста. Цьогоріч, реагуючи на зростання мінімальної заробітної плати, фінансисти прогнозують зростання ПДФО на 14%, до 1,4 млрд гривень (додатково майже 180 млн гривень у порівнянні з поточним роком). Крім того, на 60 млн планують залучити більше і єдиного податку, що сплачується підприємцями на спрощеній системі оподаткування.
Анатолій Бондаренко нещодавно у фейсбуці поділився планами на 2020-ий
Варто зазначити, що попри нещодавні слова Анатолія Бондаренка про те, що за його сприяння була створена рекордна кількість робочих місць і місцева економіка зростає – фінансисти більш категоричні та скептичні у цифрах.
Динаміка надходжень до бюджету 2020 у порівнянні з цифрами 2019 року "депресивна" і мало свідчить про реальне зростання. Фактично єдине реальне зростання демонструє лише туристичний збір. І то "завдяки" законодавчим змінам у частині обрахунку цього платежу та незначний приріст динаміки надходження акцизу за рахунок зростання вартості підакцизних товарів (тютюн, алкоголь і паливо).
Решта показників мають негативні тенденції у динаміці. Фактично приріст надходжень у 2020 році хоч і є, але менший ніж у поточному році.
Динаміка надходжень до бюджету 2020 у порівнянні з цифрами 2019 року "депресивна" і мало свідчить про реальне зростання. Фактично єдине реальне зростання демонструє лише туристичний збір. І то "завдяки" законодавчим змінам у частині обрахунку цього платежу та незначний приріст динаміки надходження акцизу за рахунок зростання вартості підакцизних товарів (тютюн, алкоголь і паливо).
Решта показників мають негативні тенденції у динаміці. Фактично приріст надходжень у 2020 році хоч і є, але менший ніж у поточному році.
У частині неподаткових надходжень картина ще гірша. Громада планує фактично заробити "додаткових" коштів лише шляхом накладання різного роду адміністративних санкцій і штрафів. У той час як надходження від надання адмінпослуг, операцій з капіталом і доходи від комунальних підприємств зменшаться.
Говорячи про видатки місцевого бюджету, тут теж усе цілком прогнозовано та однозначно. Чи не єдина "галузь", де збережеться позитивна динаміка зростання – це видатки на утримання чиновницького апарату місцевої ради. Планується, що заробітні плати працівників виконавчих органів міста у 2020 році складуть сукупно майже 250 млн гривень, що становить 10% усього бюджету. Крім того, зросте частина "інших" непрофільних витрат.
У цілому витрати на чиновників поступаються лише традиційно найбільш коштовним галузям освіти та охорони здоров'я.
У цілому витрати на чиновників поступаються лише традиційно найбільш коштовним галузям освіти та охорони здоров'я.
Найбільш "коштовним" для містян традиційно стане утримання департаменту соціального захисту населення
Фактично 43% всього бюджету міста буде витрачено на заробітні плати різним категоріям працівників. Традиційно, найбільшими є видатки на освітню галузь, що покривається переважно коштом державного бюджету. На відміну від решти галузей, тут фактично 70% витрат йде на заробітну плату, у той час як видатки на розвиток галузі складуть менше 10%, тобто 1 гривня з 10, що співставно з видатками на комунальні послуги.
По структурі видатків усередині галузей відбуваються певні зміни. Департамент освіти традиційно забезпечить співфінансування харчування дошкільнят за ухваленою раніше формулою. На це планують витратити 56 млн гривень. Ще 17 млн витратять на харчування у закладах середньої освіти, що фактично дорівнює показнику теперішнього року. Отже, цифри говорять нам про те, що запропонована раніше реформа системи шкільного харчування поки не знаходить широкої підтримки серед осіб, що реально впливають на ситуацію в місті.
Утримання закладів професійно-технічної освіти, делеговане місту в 2018 році, обійдеться бюджету в 90 млн гривень, що на 10 млн більше за попередній рік. Ці кошти будуть витрачені на зростання заробітних плат працівників закладів.
Освітяни "делегували" своїм колегам із соціальної галузі питання літнього оздоровлення дітей міста. Таким чином це стаття видатків зникла з їхнього кошторису. Разом з тим вона поки відсутня і у працівників соціальної сфери. Скоріш за все цей "казус" буде усунутий під час засідання виконавчого комітету. Втім незрозуміло, з якого напрямку кошти будуть "зняті", оскільки йдеться про близько 4 млн гривень, а зараз документ є збалансованим.
Майже 6 млн додаткових коштів отримає галузь культури. Більша частина цих коштів буде направлена на зростання заробітної плати працівників галузі, що із загального показника у 14,2 млн має збільшитися до 18 млн гривень.
Схожа ситуація і в галузі спорту, де видатки на заробітну плату зростуть на 8 млн гривень – з 26 до 34 млн гривень.
Медична галузь отримала 290 млн гривень, з яких державної субвенції лише 55 млн, решта – кошти міського бюджету. Гарантована державою "безкоштовна" медицина коштуватиме місцевим платникам податків фактично 230 млн гривень, з яких лише 60 млн – це видатки бюджету розвитку. Решта – різноманітні медичні програми.
Найбільш "коштовним" для містян традиційно стане утримання департаменту соціального захисту населення, що займається наданням різного роду соціальних послуг. Заробітні плати тамтешніх працівників коштуватимуть майже 80 млн гривень, що на 10% більше аніж цьогоріч. З них більше ⅔ – це заробітні плати чиновників. І лише ⅓ – заробітні плати безпосередньо соціальних працівників.
Заплановане 10% зростання видатків і на виплату заробітних плат чиновників із муніципальної інспекції, що останнім часом наробила багато галасу в місті, нарешті розпочавши демонтаж незаконних споруд. Разом з тим проектом бюджету на наступний рік не передбачено жодної гривні на продовження активної фази боротьби чиновників. Наприклад, незакритою лишається потреба фінансування послуг різного роду спеціальної техніки. Цих грошей поки немає. Чи це "технічна помилка", чи "поступка" влади власникам незаконних конструкцій, покаже час.
Утримання закладів професійно-технічної освіти, делеговане місту в 2018 році, обійдеться бюджету в 90 млн гривень, що на 10 млн більше за попередній рік. Ці кошти будуть витрачені на зростання заробітних плат працівників закладів.
Освітяни "делегували" своїм колегам із соціальної галузі питання літнього оздоровлення дітей міста. Таким чином це стаття видатків зникла з їхнього кошторису. Разом з тим вона поки відсутня і у працівників соціальної сфери. Скоріш за все цей "казус" буде усунутий під час засідання виконавчого комітету. Втім незрозуміло, з якого напрямку кошти будуть "зняті", оскільки йдеться про близько 4 млн гривень, а зараз документ є збалансованим.
Майже 6 млн додаткових коштів отримає галузь культури. Більша частина цих коштів буде направлена на зростання заробітної плати працівників галузі, що із загального показника у 14,2 млн має збільшитися до 18 млн гривень.
Схожа ситуація і в галузі спорту, де видатки на заробітну плату зростуть на 8 млн гривень – з 26 до 34 млн гривень.
Медична галузь отримала 290 млн гривень, з яких державної субвенції лише 55 млн, решта – кошти міського бюджету. Гарантована державою "безкоштовна" медицина коштуватиме місцевим платникам податків фактично 230 млн гривень, з яких лише 60 млн – це видатки бюджету розвитку. Решта – різноманітні медичні програми.
Найбільш "коштовним" для містян традиційно стане утримання департаменту соціального захисту населення, що займається наданням різного роду соціальних послуг. Заробітні плати тамтешніх працівників коштуватимуть майже 80 млн гривень, що на 10% більше аніж цьогоріч. З них більше ⅔ – це заробітні плати чиновників. І лише ⅓ – заробітні плати безпосередньо соціальних працівників.
Заплановане 10% зростання видатків і на виплату заробітних плат чиновників із муніципальної інспекції, що останнім часом наробила багато галасу в місті, нарешті розпочавши демонтаж незаконних споруд. Разом з тим проектом бюджету на наступний рік не передбачено жодної гривні на продовження активної фази боротьби чиновників. Наприклад, незакритою лишається потреба фінансування послуг різного роду спеціальної техніки. Цих грошей поки немає. Чи це "технічна помилка", чи "поступка" влади власникам незаконних конструкцій, покаже час.
Таким чином утримання різного року "інспекторів" коштуватиме майже 13 млн гривень. У той час як можливі доходи від штрафів сягатимуть не більше 2 млн гривень.
Зростуть видатки і на управління з питань державної реєстрації. Із розширенням переліку послуг, що надаються місцевою владою, розширюється і штат цих працівників. Цьогоріч утримання полку реєстраторів коштуватиме місту 12 млн гривень. У той час як до бюджету вони можуть принести вдвічі більшу суму – у 25 млн гривень.
Утримання департаменту інформаційної політики, очолюване колишнім працівником правоохоронних органів Криловим, обійдеться у 14 млн гривень. Тут левова частка коштів буде направлена органам самоорганізації населення. Цьогоріч цей рудимент радянської спадщини та неодмінний атрибут будь-яких місцевих виборів обійдеться у майже 6 млн гривень.
Зростуть видатки і на управління з питань державної реєстрації. Із розширенням переліку послуг, що надаються місцевою владою, розширюється і штат цих працівників. Цьогоріч утримання полку реєстраторів коштуватиме місту 12 млн гривень. У той час як до бюджету вони можуть принести вдвічі більшу суму – у 25 млн гривень.
Утримання департаменту інформаційної політики, очолюване колишнім працівником правоохоронних органів Криловим, обійдеться у 14 млн гривень. Тут левова частка коштів буде направлена органам самоорганізації населення. Цьогоріч цей рудимент радянської спадщини та неодмінний атрибут будь-яких місцевих виборів обійдеться у майже 6 млн гривень.
Традиційно саме працівники так званих КСНів є VIP-агітаторами та організаторами всіх політичних акцій та атракцій під час активної фази виборчої кампанії, забезпечуючи лояльну публіку для необхідного кандидата.
Ще 1 млн гривень міський голова разом з "колегами" по політичному цеху планує витратити на висвітлення діяльності у місцевих засобах масової інформації, фактично забезпечивши безкоштовний для себе, проте коштовний для платників податків піар напередодні місцевих виборів.
Найбільш вагомими у плані видатків, не пов'язаними із виплатою заробітних плат, є видатки на департамент житлово-комунального комплексу та департамент архітектури. Детально на капітальних вкладеннях ми зосередимося у нашому наступному матеріалі. Зараз же ознайомимо із поточними вкладеннями у вулично-дорожню інфраструктуру.
Обслуговування мереж зовнішнього освітлення обійдеться орієнтовно в 22 млн гривень, з яких 13 млн – це оплата за електричну енергію. Попри багатомільйонні інвестиції в нібито енергоощадливе освітлення, витрати на електрику зростають. Економічних ефект таких витрат не спостерігається. Ще 5,5 млн планують витратити на поточний ремонт мереж. Що на 300 тисяч більше, аніж минулого року. Отже, попри інвестиції підприємства у власну спеціальну техніку, економії тут також ніхто особливо не очікує.
Утримання зелених зон міста коштуватиме 12,7 млн гривень (12 млн цього року), подорожчає обрізка дерев та косіння зелених зон.
Вже традиційно для себе місцева влада планує витратити 20,5 млн гривень на прибирання зелених зон та вивезення випадкового сміття. Ці кошти вже традиційно освоються у весняно-літній період і до настання осіннього листопаду традиційно закінчуються, змушуючи місцеві комунальні підприємства самотужки здійснювати за дорученням міського голови "генеральне прибирання" міста, до якого фізично долучають і чиновників.
Утримання цвинтарів наступного року також коштуватиме на 10% більше – 6 млн гривень, з яких майже 4 млн – безпосередня допомога профільному комунальному підприємству, а ще 1,5 млн гривень – видатки на поховання одиноких і безрідних громадян.
16,7 млн гривень фінансової підтримки отримає КП "Дирекція парків" на обслуговування зелених насаджень на власній території. Це на 2 млн гривень більше, аніж цього року. 1,5 млн гривень коштуватиме утримання пляжів комунальниками.
На поточний ремонт доріг міста заплановано витратити 40 млн гривень. У десять разів менше витратять на ремонт тротуарів – 3,6 млн гривень. Цьогоріч ці видатки склали 48 та 6,3 млн гривень відповідно.
Ще 7,5 млн хочуть у буквальному сенсі "закопати" у поточний ремонт мереж зливової каналізації. 5 млн гривень спрямувати на ремонт засобів регуляції дорожнього руху (цьогоріч це 6,9 та 4,9 млн гривень відповідно).
На зимове та літнє утримання вулиць міста підрядним організаціям заплановано направити 27,7 млн гривень. Ще 20 млн гривень на ці цілі нададуть комунальному підприємству "ЧЕЛУАШ", яке, окрім цього, матиме 24 млн гривень на поточний ремонт вулиць, що менше суми, спрямованої цьогоріч.
Найбільш вагомими у плані видатків, не пов'язаними із виплатою заробітних плат, є видатки на департамент житлово-комунального комплексу та департамент архітектури. Детально на капітальних вкладеннях ми зосередимося у нашому наступному матеріалі. Зараз же ознайомимо із поточними вкладеннями у вулично-дорожню інфраструктуру.
Обслуговування мереж зовнішнього освітлення обійдеться орієнтовно в 22 млн гривень, з яких 13 млн – це оплата за електричну енергію. Попри багатомільйонні інвестиції в нібито енергоощадливе освітлення, витрати на електрику зростають. Економічних ефект таких витрат не спостерігається. Ще 5,5 млн планують витратити на поточний ремонт мереж. Що на 300 тисяч більше, аніж минулого року. Отже, попри інвестиції підприємства у власну спеціальну техніку, економії тут також ніхто особливо не очікує.
Утримання зелених зон міста коштуватиме 12,7 млн гривень (12 млн цього року), подорожчає обрізка дерев та косіння зелених зон.
Вже традиційно для себе місцева влада планує витратити 20,5 млн гривень на прибирання зелених зон та вивезення випадкового сміття. Ці кошти вже традиційно освоються у весняно-літній період і до настання осіннього листопаду традиційно закінчуються, змушуючи місцеві комунальні підприємства самотужки здійснювати за дорученням міського голови "генеральне прибирання" міста, до якого фізично долучають і чиновників.
Утримання цвинтарів наступного року також коштуватиме на 10% більше – 6 млн гривень, з яких майже 4 млн – безпосередня допомога профільному комунальному підприємству, а ще 1,5 млн гривень – видатки на поховання одиноких і безрідних громадян.
16,7 млн гривень фінансової підтримки отримає КП "Дирекція парків" на обслуговування зелених насаджень на власній території. Це на 2 млн гривень більше, аніж цього року. 1,5 млн гривень коштуватиме утримання пляжів комунальниками.
На поточний ремонт доріг міста заплановано витратити 40 млн гривень. У десять разів менше витратять на ремонт тротуарів – 3,6 млн гривень. Цьогоріч ці видатки склали 48 та 6,3 млн гривень відповідно.
Ще 7,5 млн хочуть у буквальному сенсі "закопати" у поточний ремонт мереж зливової каналізації. 5 млн гривень спрямувати на ремонт засобів регуляції дорожнього руху (цьогоріч це 6,9 та 4,9 млн гривень відповідно).
На зимове та літнє утримання вулиць міста підрядним організаціям заплановано направити 27,7 млн гривень. Ще 20 млн гривень на ці цілі нададуть комунальному підприємству "ЧЕЛУАШ", яке, окрім цього, матиме 24 млн гривень на поточний ремонт вулиць, що менше суми, спрямованої цьогоріч.
На поточний ремонт доріг наступного року планують витратити 40 млн гривень
Місцева влада демонструє чіткий акцент на задобрення власного адміністративного персоналу та трудових колективів комунальних підприємств
Таким чином поточні видатки на комунальну галузь міста складуть вражаючі 400 млн гривень. Серед цих видатків є як об`єктивні, так і ті, ефективність яких із року в рік викликає сумніви. Наприклад, утримання та прибирання зелених зон, підходи до ремонтних робіт окремих елементів вуличної мережі тощо. Економічний результат цих типів витрат відсутній і більше нагадує давно апробований та надійний інструмент освоєння спеціально відведеної для конкретної групи персон частини бюджету.
Важко, скажімо, зрозуміти, чому капітальні витрати на зовнішнє освітлення зростають, а вартість утримання та експлуатації залишається без змін. Це дійсно система рівнянь з економічним ухилом, в якій є зайві невідомі, що унеможливлюють розв'язання. Але відповідь швидко знайдеться, якщо в цю систему замість невідомої включити "інтерес" депутата, "близький" до якого підрядник займається наданням конкретних послуг. І таких прикладів у місцевому бюджету із року в рік безліч. Від них навіть у рік "виживання" (точніше виборів) ніхто не відмовляється.
Крім того, місцева влада демонструє чіткий акцент на задобрення власного адміністративного персоналу та трудових колективів комунальних підприємств. Звичайно, ціна життя зростає зокрема і у нашому місті. Втім збільшення видатків має бути зумовлене реальними економічними показниками нашої "мікроекономіки", а вони, як показують тенденції, невтішні і мало сприяють до зростання адміністративних витрат у здоровому економічному середовищі, позбавленому політичного впливу. Та місцеві політики збираються на вибори, тому забезпечують собі голоси традиційно найбільш лояльного виборця – власних підлеглих, хай це і йде врозріз з показниками дохідної частини бюджету.
Важко, скажімо, зрозуміти, чому капітальні витрати на зовнішнє освітлення зростають, а вартість утримання та експлуатації залишається без змін. Це дійсно система рівнянь з економічним ухилом, в якій є зайві невідомі, що унеможливлюють розв'язання. Але відповідь швидко знайдеться, якщо в цю систему замість невідомої включити "інтерес" депутата, "близький" до якого підрядник займається наданням конкретних послуг. І таких прикладів у місцевому бюджету із року в рік безліч. Від них навіть у рік "виживання" (точніше виборів) ніхто не відмовляється.
Крім того, місцева влада демонструє чіткий акцент на задобрення власного адміністративного персоналу та трудових колективів комунальних підприємств. Звичайно, ціна життя зростає зокрема і у нашому місті. Втім збільшення видатків має бути зумовлене реальними економічними показниками нашої "мікроекономіки", а вони, як показують тенденції, невтішні і мало сприяють до зростання адміністративних витрат у здоровому економічному середовищі, позбавленому політичного впливу. Та місцеві політики збираються на вибори, тому забезпечують собі голоси традиційно найбільш лояльного виборця – власних підлеглих, хай це і йде врозріз з показниками дохідної частини бюджету.
В житті, як і в нашому тексті, останнє слово за депутатами
Також варто зауважити, що у головах керманичів міста затаїлася ще ціла низка коштовних популістичних рішень, реалізація яких затягне на десятки мільйони гривень. Зокрема, вчора на засіданні виконавчого комітету підтримали ідею компенсації вартості вивезення великогабаритного сміття для пільгових категорій населення. Фактично, працездатні жителі міста, зокрема і працівники самої мерії, заплатять за вивезення побутових відходів не лише зі свого майданчика, а і майданчика кожного пенсіонера чи малозабезпеченого, хай і зроблять це опосередковано через місцевий бюджет. Таке загравання Анатолія Бондаренка та інших членів виконавчого комітету з дисциплінованим малозабезпеченим виборцем коштувати нам вже наступного року 10 млн гривень.
Крім того, зараз в активній фазі обговорення ідеї збільшення видатків на фінансування харчування дітей у закладах середньої освіти. Як зазначалося вище, зараз ця стаття видатків коштує місту близько 15 млн гривень, але цю цифру можуть збільшити утричі. Економічного ефекту для громади це не матиме. Бенефіціаром тут беззаперечно стануть люди, афілійовані з процесом харчування – безпосередні надавачі послуги, а також постачальники продуктів харчування. Виграє і рейтинг політичних сил, хто більш вдало скумунікує це рішення, за умови його ухвалення, з громадою.
Крім того, зараз в активній фазі обговорення ідеї збільшення видатків на фінансування харчування дітей у закладах середньої освіти. Як зазначалося вище, зараз ця стаття видатків коштує місту близько 15 млн гривень, але цю цифру можуть збільшити утричі. Економічного ефекту для громади це не матиме. Бенефіціаром тут беззаперечно стануть люди, афілійовані з процесом харчування – безпосередні надавачі послуги, а також постачальники продуктів харчування. Виграє і рейтинг політичних сил, хто більш вдало скумунікує це рішення, за умови його ухвалення, з громадою.
Автор матеріалу: Артур Чемирис