Валідатори замість кондукторів: як у Черкасах доопрацьовують автоматизацію оплати за проїзд

валідатори у транспорті Черкас

Як у Черкасах впроваджували систему валідації та що ще будуть досконалювати?

Уже три роки в черкаському транспорті діє електронний квиток. Цей спосіб оплати проїзду став звичним для черкасців. Та й не лише для них, електронний квиток розповсюджений в Україні. Водночас серед міст, які його ще не запровадили, – Кропивницький. Там автоматизовану систему обліку пасажирів не можуть впровадити з 2017 року.

«Ми затягнули з процесом, але завдяки цьому уникнемо помилок, які виникали в інших містах, спираючись на їхній досвід», – говорить начальник кропивницького міського управління транспорту Віктор Житник.

Які помилки та проблеми виявили під час використання електронного квитка в Черкасах і навпаки, яких результатів досягли і що ще планують впровадити? А також, чим черкаський досвід може допомогти сусідам з Кропивницького – про це у спільній статті видань «18000» та «Точка доступу».

Підтримайте журналістику, яка змінює Черкаси. Ваша підписка — це наша незалежність!

DONATE

 

Валідатори у Черкасах: переваги переходу на автоматизовану систему

Директор департаменту дорожньо‐транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко розповів, що електронний квиток у Черкасах запровадили для зручності пасажирів та через прозорість обліку перевезень для громади, влади і перевізників.

Упровадження валідованої системи розпочали з комунального транспорту – тролейбусів. Потім до встановлення валідаторів зобов’язали автобусних перевізників. З ними уклали тимчасові договори про безготівкову оплату, однак деякі з них відмовлялися працювати прозоро, тому угоди з ними розірвали. Так автоматизація розпочала унеможливлення привласнення коштів перевізниками.

транспорт у Черкасах

Громадський транспорт на зупинці у Черкасах

- Облік пасажирів став більш точним, ніж був до цього. Поки це працює лише з коштами, отриманими за квитки, які пасажири придбали, розрахувавшись карткою. Але працюватимемо далі над тим, щоб система бачила і квитки, придбані за готівку. Для перевізника, на наш погляд, це також плюс, бо він прозоро бачить, як відбувається оплата, рух його коштів тощо, – зазначив директор департаменту дорожньо‐транспортної інфраструктури.

За його словами, це також спростило визначення вартості проїзду та встановлення тарифу.

- За законом цей тариф розраховує безпосередньо перевізник. Він подає його до організатора перевезення, тобто до міського виконавчого комітету, який перевіряє розрахунки. Під час перевірки до уваги беруть співвідношення витрат перевізника та кількості перевезених пасажирів. Враховуючи непрозорість щодо кількості перевезених пасажирів, перевізник часто не міг обґрунтувати вказану вартість, – додав Сергій Отрешко.

Чиновник пригадує, що на початках виникало чимало технічних труднощів: налагодження, спрацювання, а від початку повномасштабного вторгнення – нестабільна робота інтернету, каналів зв’язку. Однак ці складнощі з часом вирішили.

валідатор

Валідатор у черкаському тролейбусі

Тож нині в тролейбусах і автобусах в Черкасах пасажири мають можливість розрахуватися за проїзд платіжною карткою. Крім того, по місту розосереджено понад двісті терміналів, у яких за готівку можна купити паперовий квиток і відсканувати його у транспорті валідатором. А також оплатити проїзд можна за допомогою спеціального застосунку.

- Ми працюємо під пасажира, щоб йому було легше і краще. А оплата карткою – це насамперед зручність для пасажира і покращення надання нашої послуги, – зазначає перевізник Ігор Ганжа.

Електронний квиток у Черкасах: що ще треба покращити? 

Водночас сплатити за проїзд у черкаських автобусах досі можна і готівкою, однак продаж цих квитків автоматизована система не обліковує.

- Зараз ми намагаємося додати можливість готівкового розрахунку з використанням автоматизованої системи. Тобто за готівку у водія можна буде купити електронний квиток. Система буде враховувати ці квитки, їх будуть бачити і влада, і перевізник, – пояснює Сергій Отрешко. – Ми зрозуміли, що варто запроваджувати не тільки безготівкову оплату, а й прозорий механізм та облік усіх квитків, незалежно від способу оплати за них.

Директор Черкасиелектротрансу Борис Марченко також додав, що одним із недоліків нині є вплив погодних умов на роботу валідаторів. Наприклад, під час спеки деякі пристрої можуть виходити з ладу через перегрівання і високу температуру у салоні. 

тролейбус їде дорогою у Черкасах

Тролейбус у Черкасах

- Якщо виникають поломки, оператор системи оперативно замінює несправний пристрій. Ввечері у парку вони контролюють справність усіх валідаторів, щоб зранку машини могли вийти на лінії, бо якщо обладнання не працює, то тролейбус не може виїхати на маршрут, – розповів Борис Марченко.

Що Кропивницький може запозичити у Черкас?

1. Запозичення досвіду та обрання вигідної пропозиції 

Черкаські управлінці їздили у 2021 році у Маріуполь, аби перейняти досвід впровадження валідованої системи. Потім департамент розробив порядок проведення конкурсу на визначення оператора автоматизованої системи оплати проїзду. Документ затвердив виконавчий комітет. Обрали оператора, який запропонував найбільш вигідну пропозицію й таку, що відповідала параметрам технічного забезпечення. Ним стала компанія «Smart Ticket Technology».

валідатор у громадському транспорті в Черкасах

Валідатор у тролейбусі

2. Договори з перевізниками

Тоді виконавчий комітет, оператор системи і комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» уклали тристоронній договір про зміну здійснення оплати за транспортні послуги в міському пасажирському транспорті. Після підписання договору розпочали підготовку, запровадили автоматизовану систему обліку і встановили відповідне обладнання у транспортних засобах.

У департаменті дорожньо‐транспортної інфраструктури зазначають, що під час переходу на автоматизовану систему оплати ні громада, ні перевізники не витратили на це додаткових коштів.

3. Кондуктори стали контролерами у комунальному транспорті

Через зміну засобу оплати підприємству довелося звільнити близько сотні кондукторів, але серед них набрали 30 контролерів, які хотіли працювати далі. Перший місяць контролери проводили не каральну, а роз’яснювальну і навчальну роботу з пасажирами.

- Із перших днів контролери групами працювали на лінії, тому не можу сказати, що під час переходу на автоматизовану систему підприємство зазнало збитків. До того ж ми перевозимо велику кількість пільгових категорій, зокрема школярів, студентів і пенсіонерів. Найскладніше було працювати з менталітетом, привчити людей до того, що вони без нагляду добросовісно мають розрахуватися за проїзд, – говорить директор КП «Черкасиелектротранс» Борис Марченко.

Тролейбус у центрі Черкасах

Тролейбус їде дорогою біля зупинки громадського транспорту

4. Квиток контролера

Для розв’язання проблеми з несплатою за проїзд у черкаських тролейбусах запровадили квиток контролера. Тобто контролер на будь‐якій зупинці заходить у транспорт і перевіряє валідацію. Якщо за проїзд не сплачено, він має право виписати так званий «квиток контролера» – штраф за несплату проїзду. Його вартість складає 130 гривень – це у 10 разів більше, ніж ціна одного пасажирського квитка.

- Згідно з нашим колективним договором, 50 % від цієї суми отримує контролер. Загалом щомісяця наші працівники виписують від 20 до 50 квитків контролера, але є такі місяці, коли штрафів понад сто. Це свідчить про те, що система працює і люди на контролі також працюють, – зазначив Борис Марченко.

5. Оплата проїзду карткою у приватному транспорті 

Після Черкасиелектротрансу впроваджувати валідовану систему оплати розпочали приватні перевізники. Так з часом і з автобусів почали зникати кондуктори, замість них частину пасажирів, які хочуть сплатити готівкою, розраховують водії. Однак є і ті перевізники, які залишили кондукторів для контролю оплати у салоні. Серед них Ігор Ганжа – перевізник, який опікується маршрутами № 36, 30 і 24. Своє рішення пояснює так:

- Ми залишили працювати усіх кондукторів, щоб водії не відволікалися на продаж квитків і видачу решти пасажирам, а стежили за дорогою.

6. Умови співпраці з оператором валідованої системи

Як розповів приватний перевізник Ігор Ганжа, за користування системою оператор валідаторів утримує відсоток із платежів, а у разі поломки – ремонтує обладнання власними силами. Так кошти за проїзд «рухаються» від пасажира до перевізника, а міська влада не бере участі у процесі.

інструкція як користуватися валідатором у тролейбусі черкас

Інструкція, як користуватися валідатором у черкаському транспорті

Електронний квиток у Кропивницькому: перехід на автоматизацію буксує роками

У Кропивницькому нині точно ніхто не знає, скільки пасажирів перевозять комунальний транспорт і приватний. Для визначення кількості перевезених пільгових категорій громадян застосовують коефіцієнт співвідношення безкоштовно перевезених пасажирів до платних. Проте цьогоріч, уже за традицією, тему запровадження системи обліку пасажирів, електронного квитка, безконтактної оплати обговорюють знову. Також знову різні компанії презентують міським посадовцям свої пропозиції.

Як повідомив секретар міської ради Олег Кoлюка, у межах стратегії рoзвитку грoмади дo 2030 рoку та плану захoдів на 2025–2027 рoки міське управління транспoрту спільнo з кoмунальним підприємствoм «Електрoтранс» та приватними перевізниками пoвинні забезпечити безгoтівкoві рoзрахунки за прoїзд у транспорті за дoпoмoгoю електрoннoгo квитка.

Водночас, за словами начальника управління транспорту Кропивницької міськради Віктора Житника, людей не будуть масово звільняти з роботи. Впродовж щонайменше пів року кондуктори працюватимуть у транспорті, зокрема й матимуть валідатори, а також допомагатимуть пасажирам комунального транспорту адаптуватися до нової системи.

Така система за планoм має сприяти суттєвoму зменшенню гoтівкoвoї oплати та  забезпеченню oбліку пасажирів, зoкрема пільгoвиків.

автобус їде Черкасами

Автобус їде дорогою по місту

На думку секретаря міської ради Олега Колюки, існують два варіанти запровадження у місті автоматизованої системи оплати проїзду – створення комунального підприємства, яке буде викoнувати функції oператoра, та залучення інвестицій. Наразі розглядають передусім другий варіант.

Проте, крім розмов про запровадження системи, відбувається небагато. Громада має один документ – проєкт рішення виконавчого комітету міської ради про впровадження автоматизованої системи. Відповідно до нього виконком має затвердити умови конкурсу для визначення оператора системи та забезпечити ці умови.

Незабаром організують громадські обговорення щодо запровадження системи. Можливо, тоді виникнуть пропозиції або зміни, які внесуть у порядок проведення конкурсу. Лише після цього міська рада його оголосить. Чіткої дати проведення громадських обговорень ще немає.

Автор – Анастасія Бут

Співавтори – Ольга Зима та Сергій Макаренко 

Читайте також: Аптека на колесах їде в села Черкащини: як запровадити проєкт у своїй громаді?

Подобаються наші статті? Долучайтеся до Клубу донаторів «18000»! Оформлюйте щомісячну підписку за посиланням і розвивайте регіональну незалежну журналістику разом із нами.

коментарі
5 Коментарів
  1. Вчора вдень у маршрутці №4 (Епітранс) , всі валідатори були вимкнуті, готівки при собі не було, водій замість того, щоб вирішити ситуацію, наполягав або шукати готівку (в автобусі є банкомат? ) або вийти з маршрутки. Сервіс нижче ноля!

  2. Только кондуктора пассажир не должен бегать оплачивать должен кондуктор бегать

  3. Добре, хваліть себе, нехай, тіште самолюбство, але тролейбуси в час пік порожні, більша частина тих, хто користується маршруткою, сплачують готівкою, якщо не кондуктору, то водієві, і так кожного дня, валідатори стоять незручно, пасажири недолугі під час сплати перекривають вхід у маршрутку, а так усе добре, Хваліть себе

  4. А як щодо «квиток у чорному списку» ? Вранці оплачувала проїзд – все добре, зелена галочка на валідаторі. Ввечері – «квиток у чорному списку», карткою оплатити вже неможливо. Тобто треба кілька карток носити про всяк випадок? Це якесь знущання

  5. В м.Черкаси валідатор працюють на 30% решта або вимкнені або пасажирів блокує та кидає до чорного списку,де потім людина воює з розробниками на самоті,щоб у неї працювала картка.Тендери пройшли,валідатор встановили,гроші вкрали,навіщо тепер їх обслуговувати та поводити технічну перевірку,щоб вони працювали.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Останні новини