
Моніторинг фейків, маніпуляцій та джинси на Черкащині
Черкаські медіа та анонімні телеграм‐канали продовжують стабільно поширювати маніпуляції, фейки та публікувати приховану рекламу. У черговому моніторингу «18000» розповідає про маніпуляції щодо зростання потреби у віддалених працівниках, а також розбираємо приховану рекламу Олени Шуляк.
У статті «18000» читайте приклади фейків та прихованої реклами у телеграм‐каналах та медіа Черкас з 11 до 17 жовтня.
Зустріч Зеленського і Трампа
«Труха Черкаси» 15 жовтня опублікувала допис, у якому йшлося, що зустріч Володимира Зеленського та Дональда Трампа 17 жовтня транслюватимуть онлайн.

Допис про зустріч Зеленського і Трампа у «Труха Черкаси»
Якщо перейти за покликанням, яке залишили в дописі, то відкривається інший телеграм‐канал, який має назву «Звонок Трампа».

Телеграм‐канал, який відкривається, коли переходиш за покликанням із «Трухи»
Зазначимо, що схожий паблік вже фігурував в одному із моніторингів «18000″. Тоді йшлося про те, що у телеграм‐каналі «Доброго вечора, ми з України» опублікували оголошення нібито про відновлення виплат від «агентства ООН». Замість інструкції з отримання допомоги покликання веде до іншого закритого каналу «Дзвінок Трампа». Їхня відмінність полягає у тому, що «Звонок Трампа» – відкрита група. Назва ідентична, втім написана різними мовами.
Водночас у мережі жодної інформації про трансляцію зустрічі Володимира Зеленського і Дональда Трампа у момент опублікування допису в «Труха Черкаси» – немає.
Зростання попиту на віддалених працівників
Під час одного з моніторингів «18000″ писав про те, що у «Труха Черкаси» поширили допис, у якому йшлося, що в Україні втричі зріс попит на віддалених працівників. Причина цього – мобілізація.
У цьому ж телеграм‐каналі 14 жовтня знову з’явилася схожа публікація. Цього разу написали, що попит на віддалених працівників зріс на 561 %. Причиною називають вже не конкретно мобілізацію, а війну.

Допис про те, що в Україні зріст попит на віддалених працівників
Адміністратори пабліку залишили покликання на інший канал із нібито вакансіями. Матеріал має примітку «промо».

Покликання із допису «Труха Черкаси»
Подібний матеріал – маніпуляція. Причина – він не містить жодних посилань, які би підтверджували статистичні дані, які тут наведені.
Маніпулятивний заголовок про народного депутата
В одному із черкаських онлайн‐видань 13 жовтня з’явилася новина із доволі гучним заголовком – «Нардеп після візиту в Черкаси шукає кого «відп**дити»».

Публікація у черкаському медіа
Публікація стосується нардепа та спортсмена Жана Беленюка, який оприлюднив у себе на Фейсбук‐сторінці жартівливий допис. Це підхопило черкаське медіа.

Допис у фейсбуці Жана Беленюка
Журналісти пов’язали цей допис із попереднім візитом Жана Беленюка у Черкаси. Насправді ж логічно публікація нардепа та його відвідування обласного центру жодним чином не пов’язані, а заголовок доволі маніпулятивний для привернення уваги.
Юлія Тимошенко
Черкаське онлайн‐медіа 15 жовтня опублікувало статтю, де йшлося, що Юлія Тимошенко організувала гарячу лінію для ветеранів та їхніх родин.

Публікація про гарячу лінію від Юлі Тимошенко
У тексті черкаського медіа про гарячу лінію, яку створила Юлія Тимошенко, немає жодної плашки, що це рекламний текст, тож його можна розцінювати як джинсу. У минулому моніторингу «18000» вже згадував про цей кейс, адже черкаське медіа не вперше вдається до прихованої реклами Юлії Тимошенко та її партії.
У цьому ж медіа 14 жовтня вийшла ще одна стаття про Юлію Тимошенко. Вона має заголовок – ««Батьківщина» пропонує альтернативний бюджет‐2026 – збалансований і справедливий до людей».

Публікація про Юлію Тимошенко та її партію
У публікації йдеться про те, як Юлія Тимошенко та її однопартійці склали власну версію державного бюджету на наступний рік. Водночас жодних плашок про те, що стаття реклама – немає. Втім в іншому українському виданні в аналогічному матеріалі залишили помітку – «на правах реклами.
Прихована реклама підприємства
У черкаському медіа 14 жовтня з’явилася публікація, яка має ознаки прихованої реклами. У ній йдеться, що підприємство шукає працівників, як чоловіків, так і жінок, а також людей з інвалідністю. Розповідають про вакансії, а також умови праці та можливість забронювати військовозобов’язаних.

Публікація про вакансії в підприємстві Черкас
Зміст статті має ознаки реклами, втім жодних поміток немає. Додамо, що в іншому онлайн‐виданні Черкас була схожа за змістом стаття, де йшлося про інше підприємство. У цьому випадку журналісти позначили, що матеріал – реклама.
Олена Шуляк та «єОселя»
В одному з черкаських медіа у звітний період, 16 жовтня, опублікували статтю із джинсою про нардепку від «Слуги народу» Олену Шуляк. Публікація стосувалася програми «єОселя».

Публікація про Олену Шуляк
У матеріалі розповідають про державну програму «єОселя». Водночас неодноразово згадують і Олену Шуляк, додаючи її коментарі. Стаття має рекламний зміст, але жодних плашок немає, що робить її джинсою.
Зазначимо, що Олена Шуляк уже фігурувала в моніторингу «18000″. Двічі статті про неї з’являлися в одному інтернет‐виданні Черкас. Тоді вони також не мали жодного маркування.
Проєкт реалізується за підтримки ІМІ і CzechAid
Читайте також. Петро Порошенко та графіки відключення світла: про що писали у групах та медіа Черкащини.
Підписуйтеся на телеграм‐канал «Шо там у Черкасах?». Лише перевірені новини.