Основа новин черкаських онлайн-ЗМІ – повідомлення про кримінал і надзвичайні події

Більш ніж на третину стрічки черкаських ЗМІ складаються із повідомлень про злочини, аварії та надзвичайні ситуації. При цьому авторські матеріали майже відсутні, а джерела абсолютної більшості новин – пресрелізи та повідомлення служб, установ та інституцій.

Такі результати червневого огляду Інституту масової інформації, метою якого було дослідити ядро новин на ключових сайтах регіону. До уваги були взяті всі новини у стрічках видань ВІККА, Прочерк, Провсе, Змі.ck.ua та Вичерпно з 12 до 16 червня. 

За цей час видання опублікували 517 матеріалів. Найменше, 57, на ВІККА. Найбільше, 129, на Вичерпно. Майже 40% – зведення відповідних установ і служб про злочини, аварії та надзвичайні ситуації, джерелами яких є пресрелізи та сторінки служб у соцмережах. Це досить тривала і стійка тенденція формування стрічок регіональних онлайн-ЗМІ. До прикладу, моніторинг у серпні минулого року засвідчив, що стрічки складались із криміналу та надзвичайних подій на 35%. У листопаді 2020-го року кримінал та надзвичайні ситуації також лідирували серед інших тем із показником 33%. Це були новини про пожежі, затримання, аварії, якими часто, по суті, буквально наповнюють стрічку до конкретної кількості публікацій на день, що, звичайно, створює певне спотворення загальної інформаційної картини. Найчастіше такі публікації мають досить низьке корисне інформаційне навантаження для читача.  Стрічки стали б більш якісно наповненими, якби редакції не зловживали наповненням їх одноманітними новинами кримінальної тематики, звітами про аварії та надзвичайні ситуації заради кількості, а зосередили ресурс, наприклад, на авторських матеріалах та якості. 

Чільне місце в стрічках закономірно займає війна. Утім публікацій цієї тематики менше 10%. Найчастіше, у третині прикладів, йшлося про наші втрати. Зокрема, усі сайти писали про загибель у бою колишнього фотографа, а з часів війни – снайпера Андрія Чорномаза. Також публікували реліз про ліквідацію наслідків влучання російської ракети в багатоповерховий житловий будинок в Умані та повідомлення Генштабу про стягування до кордону нових ракетних комплексів, ракети котрих складніше виявити силами ППО, через що в потенційній зоні ризику опиняється і Черкаська область. Слід зазначити, що в добірці новин моніторингового періоду не було жодної публікації, яка стосувалась би ходу контрнаступу Збройних сил України. 

Також у стрічках з’явилось кілька матеріалів про облаштування укриттів.  Зокрема, усі сайти публікували реліз Черкаської  міської ради про те, що всі комунальні укриття готові приймати людей. Також чотири з п’яти сайтів розмістили в стрічці інший реліз міськради про результати інспектували споруди цивільного захисту в одному з медичних закладів Черкас.

Ще однією важливою темою моніторингового періоду були матеріали про ліквідацію наслідків підриву росіянами дамби Каховської ГЕС. Здебільшого сайти публікували матеріали про збір та доставку гуманітарної допомоги для постраждалих. До прикладу, замітка про те, що жителі Канівської громади долучилися до збору допомоги для херсонців, або ж публікація про те, що черкаські школи зібрали 3 тонни корму для тварин на Херсонщині, чи ж авторський матеріал про зоозахисників, які рятують тварин на Херсонщині у стрічці Вичерпно.

7% новин у стрічках – новини спорту. Серед них найбільш помітними були новини про  протистояння місцевого футбольного клубу “ЛНЗ” з “Інгульцем” із Кропивниччини за вихід до УПЛ, за  результатами якого звитяга була на боці черкащан. Оскільки це вперше клуб із Черкащини вийшов до УПЛ, новини про це були на всіх місцевих сайтах.

Варто відзначити, що чотири  з п’яти сайтів подавали і тижневу статистику захворювання на коронавірус у регіоні. Також зрідка в стрічках наявні новини економіки, як то, наприклад, замітка про кількість мільйонерів у області, чи матеріал про зміну цін на продукти харчування на Черкащині.

На прикладі тижневої добірки варто зауважити, що в стрічках майже відсутні національні новини, новини місцевої політики та фактично відсутній розважальний контент.

Окремо слід зауважити наявність у стрічках усіх видань політичної джинси та неналежним чином маркованої політичної і комерційної реклами. До прикладу, сайт ВІККА публікував “джинсовий” матеріал про протистояння народного депутата-мажоритарника Антона Яценка та мера Умані Ірини Плетньової, а також інформував про діяльність іще одного мажоритарника від Черкащини Андрія Стріхарського. Zmi.ck.ua за моніторинговий період опублікував три матеріали як “партнерські”: про послугу доставки квітів, онлайн-казино та іміджевий матеріал одного з підприємств міста. На Провсе також розмістили неналежним чином марковану рекламу про діяльність нардепа Андрія Стріхарського, сайту з продажу товарів для дітей та про онлайн-школу кіберспортсмена. Вичерпно також розміщували публікацію марковану як “іміджевий матеріал” про діяльність Андрія Стріхарського, окрім того – марковану згідно з вимогами законодавства рекламу інтернет-магазину. Прочерк також розміщував два рекламні матеріали, марковані належним чином, а також “джинсувавпро роботу осередку однієї з парламентських партій.

Слід вкотре зауважити, що абсолютна більшість матеріалів – релізи пресслужб. Відтак варто було б журналістам та редакторам розширювати горизонти джерел. Авторських матеріалів на сайтах одиниці, або вони й узагалі відсутні. З огляду на одне інформаційне поле, “релізний” підхід до відбору інформації та вельми незначну кількість авторських матеріалів, стрічки регіональних онлайн-ЗМІ досить подібні.  Також на підставі отриманих висновків, важко стверджувати, що ЗМІ, які цього разу підлягали моніторингові, впливають на формування інформаційної картини дня. Це, скоріше, пасивна її фіксація. Оскільки ініціатива порушення тих чи інших питань, розкриття проблем, написання тематичної аналітики, підняття та висвітлення та неочевидних тем з боку, власне, журналістів іде досить нечасто. Відтак, за можливості, слід стимулювати й ініціативу журналістів до авторської роботи.

 

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Реклама МХП
коментарі
Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *