Черкаси. Війна. Бюджет 2023. Частина ІІ

Попри воєнний стан і активні бойові дії на великій частині нашої держави, у “гуманітарному тилу”, як прийнято називати Черкаси, не лише “тримають стрій”, а й знаходять можливості для “розвитку” та інвестицій в облюбовану політичною елітою житлово-комунальну галузь.

“18000” продовжує розповідати про місцевий бюджет на 2023 рік. Цього разу мова піде, як уже, мабуть, зрозуміло, про видатки департаменту житлово-комунального комплексу та його сателітів – комунальних підприємств, що забезпечують утримання та благоустрій інфраструктури міста і його рекреаційних зон. Про інші ж видатки бюджету, а також його доходи читайте у нашому попередньому матеріалі.

Між крапельок або благополуччя громади тут і зараз

Одразу після початку повномасштабного вторгнення військ російської федерації до України уряд суттєво обмежив можливості громад у частині витрачання коштів власного бюджету. Пріоритет – на забезпечення поточних потреб та обороноздатності. Втім поступово ситуація “вирівнялася” і були розблоковані й інші напрями, серед яких утримання вуличної мережі та благоустрій територій. Все ж надлишки на казначейських рахунках, зумовлені зростанням надходжень від ПДФО та єдиного податку, причини яких ми описували у попередньому матеріалі, потрібно було кудись дівати. Та і поточні проблеми громад нікуди не поділися.

Подібним станом речей успішно скористалися у Черкасах, про що ми також писали у серії матеріалів, присвяченій витрачанню коштів у 2022 році. Серед бенефіціарів – найближче бізнесове оточення політичної еліти міста і, судячи з ухваленого 22 грудня минулого року документа, у 2023 році їхні фінансові результати також не зіпсуються.

Утримання безпосередньо департаменту житлово-комунального комплексу і виконання його функції та ролі обійдеться місту у 700 млн гривень, з яких зарплата чиновників “лише” 20 млн гривень. Трохи більше 100 млн гривень планується витрати на утримання черкаського електротранспорту. Кошти будуть перераховані КП “Черкасиелектротранс”. Ця сума менше того, що планувалося у минулому році, втім на роботу транспортників суттєвий відбиток наклав воєнний стан та дефіцит в електромережі, що спричинив скорочення кількості рухомого складу, який курсує містом.

291 млн гривень планується витратити на утримання та розвиток автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури, ще 178 млн – на “організацію благоустрою”. Про ці суми далі більш детально.

Клади асфальт

120 млн гривень в наступному році заплановано витрати на поточний ремонт вулиць міста. Традиційно вже протягом багатьох років “освоєнням” цих коштів займаються підприємства місцевого бізнесмена Сергія Колесніченка, що на останніх місцевих виборах намагався отримати мандат депутата за списком партії “За майбутнє”, яка йшла на вибори за лідерства чинного мера Анатолія Бондаренка. Минулого року Колесніченко та його фірма “Колтех-транс” отримали з місцевого бюджету понад 106 млн гривень, левова частина яких саме за асфальтування. 

Ще 44,5 млн гривень на подібні видатки планує витратити профільне комунальне підприємство “ЧЕЛУАШ”, яке донедавна очолював депутат Черкаської міської ради Олексій Мельник. Комунальники переважно виконують роботи власними силами, лише закуповуючи для цих потреб асфальт та паливо. “Ключовий” профіль комунальників – аварійний та ямковий ремонт. 

8,2 млн гривень планують витратити на поточний ремонт мережі зливової каналізації. Тут також навряд чи варто очікувати змін серед “бенефіціарів”, серед яких юридичні особи, зареєстровані на місцевих підприємців Руслана Синельника та Ігоря Макаренка. Ці кошти буде витрачати департамент житлово-комунального комплексу. Паралельно з ними цю ж мережу, проте інші її об’єкти обслуговуватиме і “ЧЕЛУАШ”. Орієнтовний бюджет останніх на ці цілі – 5,5 млн гривень. Для відповідних послуг комунальники також залучають підрядні організації із все тими ж офіційними бенефіціарами.

9,5 млн гривень витратять на утримання мережі світлофорів. З року в рік ці кошти отримують підприємства, що мають давні зв’язки із депутаткою Черкаської міської ради від уже згаданої партії “За майбутнє” Олени Агапової. Водночас сама Агапова запевняє журналістів про те, що давно “відійшла” від цього бізнесу і не має з ним вже ніякого зв’язку. 

8 млн гривень КП “ЧЕЛУАШ” планує витратити на поточний ремонт тротуарів та внутрішньоквартальних проїздів. Частину робіт комунальники виконують власними силами, а для частини залучають підрядників. Яка буде ситуація у цьому році – покаже час.

Точно без підрядників не обходяться роботи із нанесення дорожньої розмітки. Інвестуючи десятки мільйонів гривень у коштовну спеціальну комунальну техніку, підприємство все ніяк не знаходить ресурсу для придбання порівняно нескладного і дешевого обладнання, яке використовується при фарбуванні доріг. Причини цьому невідомі. Запланований бюджет на наступний рік – майже 10 млн гривень.  

83 млн гривень підприємство “ЧЕЛУАШ” може витрати на зимове та літнє утримання вулиць міста. Мова як про прибирання від снігу, так і забезпечення роботи дорожніх пилососів, придбаних протягом минулих років. Вже кілька років комунальники фактично обходяться власними силами у боротьбі із зимовою негодою, втім чи ефективніше це з точки зору фінансового ресурсу – питання відкрите. Як буде у 2023 році – дізнаємось вже незабаром. 

Коштовний благоустрій

Майже 180 млн гривень планується витратити на заходи із так званого благоустрою міста. Тут кошти будуть витрачатися безпосередньо як самим департаментом житлово-комунального комплексу, так і відповідними комунальними підприємствами, найбільше серед яких – “Дирекція парків”.

Ще на початку минулого року це підприємство перебувало під “політичним” кураторством представників партії “Європейська солідарність”, яке балансували “ставленики” інших політичних сил. Втім влітку минулого року ситуація змінилась. Внаслідок падіння ролі депутатів в управлінні містом і, як наслідок, загостренням кулуарної боротьби своєї посади позбувся директор – депутат місцевої ради від “ЄС” Сергій Рубан, який з часом перепрофілювався у соціальні працівники, кураторство над якими його партія і досі зберігає. Посаду у керма “Дирекції парків” зайняв інший депутат – один з найвірніших соратників міського голови Геннадій Шевченко.  

Підприємство, очолюване Шевченком, у цьому році може отримати 45 млн гривень на забезпечення власної діяльності у частині благоустрою ввірених їм парків та скверів. Це відчутно менше суми, яка надходила на рахунки підприємства у минулі роки, втім тут варто відзначити також і “втрату” частини функцій. 

Реалізовуючи політичні домовленості, ще у 2021 році окремі об’єкти “Дирекції парків”, зокрема муніципальні пляжі, перейшли під управління іншого комунального підприємства – “Благоустрій”, що афілійоване з представниками політичної сили “Черкащани”. Робота цих комунальників у 2023-му “оцінена” у 33 млн гривень, з яких більша частина піде нібито на утримання пляжів та “необлаштованих” територій, а 5,5 млн гривень спрямують на ремонт дитячих майданчиків. Втім все це фактично заробітні плати працівників, оформлених на цьому підприємстві. Зокрема тут робоче місце знайшов ще один депутат місцевої ради від фракції “За майбутнє” Андрій Мушієк – син впливого політика та депутата обласної ради від партії “Батьківщина” Михайла Мушієка.  

47 млн гривень обійдеться утримання мережі зовнішнього освітлення міста. Тут кошти будуть спрямовані на компенсацію вартості електроенергії, а також безпосередньо на ремонт та обслуговування вуличних ліхтарів, яким займається комунальне підприємство “Міськсвітло”, що очолює Віталій Терьохін – ще один представник політичної команди міського голови Черкас. Втім Терьохін і його підприємство переважно виступають своєрідною “прокладкою” між місцевим бюджетом та комерційними структурами, які надають послуги комунальникам, використовуючи їхню ж матеріальну базу. Всього у наступному році на ці цілі може бути спрямовано 8,5 млн гривень, а бенефіціарами може стати вже згадана вище бізнесова група оточення місцевої депутатки Олени Агапової, партія – “За майбутнє”.  

20 млн гривень планується витратити на благоустрій зелених зон та санітарну обрізку дерев. 7 млн гривень піде на косіння трави, 4 млн за догляд за газонами, майже 8 на аварійну та санітарну обрізку дерев.

Трохи менше 13 млн гривень може отримати “Комбінат комунальних підприємств” та підрядні організації, що займаються утриманням та благоустроєм місцевих кладовищ.

7,2 млн гривень планують витратити на придбання сміттєвих контейнерів, а майже 15 млн на різні природоохоронні заходи, серед яких “найкоштовнішими” традиційно  будуть озеленення територій, вартістю майже 7 млн гривень. Ці кошти традиційно освоює пул підприємств та підприємців, серед яких і родина депутатки Черкаської міської ради від партії “Слуга народу” Карини Абрамової. Мова про сімейний бізнес її батьків – Марини та Сергія Ткаченків, останній віднедавна ще і став заступником директора комунального підприємства “Дирекція парків”.

4,2 млн гривень будуть витрачені на фінансову підтримку ще одного “реанімованого” комунального підприємства “Екологія”, яке очолює Юрій Єфремов. Це ще один виходець із політичного списку партії міського голови Черкас Анатолія Бондаренка, втім який на попередніх місцевих виборів не набрав достатньої кількості голосів для потрапляння у стіни місцевої ради. 

Все для фронту

Певний період часу політична еліта Черкас полюбляла розповідати про те, що всі кошти місцевого бюджету витрачаються виключно на потреби війська та забезпечення обороноздатності держави. Втім, коли стало очевидно, що це не так, риторика трохи змінилася. Зараз же мова йде про те, що військо і справді підтримують, втім не забувають і про благоустрій та благополуччя черкащан. Це твердження значно ближче до істини, особливо зважаючи на те, що найближче оточення політичних керманичів міста – це також містяни, хай навіть і з квитками тих чи тих політичних партії, і про їхнє благополуччя теж варто думати, попри умови та обмеження воєнного стану. Бенефіціари освоєння коштів місцевого бюджету не змінюються протягом багатьох років. Окремо варто зазначити, що попри те, що частина видатків заблокована, міській владі вдалося знайти ключики до сердець представників всіх політичних сил, зайвим свідченням чому є одностайне голосування за головний кошторис міста. 

І депутати разом з міським головою справді можуть довго розповідати про неабияку єдність і згуртованість перед обличчям агресора, втім все це має і цілком предметний вираз у різних статтях видатків загального фонду бюджету, де відслідковується чіткий інтерес різних політичних сил із суттєвою перевагою партії “За майбутнє” та її представників. 

Щодо бюджетних “донатів” війську, то окрім передбаченої програми допомоги військовослужбовцям та членам їхніх родин і “заброньованих” коштів бюджету розвитку додатково затверджена програма підтримки Збройних Сил України у розмірі 85 млн гривень. Водночас ця сума може зрости.

Рішенням про місцевий бюджет передбачено також формування рекордного резервного фонду у розмірі понад 400 млн гривень. Кошти цього фонду можуть бути розподілені членами виконавчого комітету Черкаської міської ради без голосування депутатів, фактично на будь-які цілі, серед яких також і додаткові видатки на згадану вище програму. Фактично міський голова створив для себе неабиякий плацдарм для вирішення майбутніх операційних фінансових потреб без втручання місцевих обранців і врахування їхніх інтересів. 

Попереду всіх українців чекає важкий рік – рік майбутньої перемоги. Можна сміливого говорити, що станом на початок січня черкаська громада забезпечена грошима для того, аби пройти цей рік достойно та без суттєвих соціально-економічних потрясінь. Віримо у Збройні Сили України, які забезпечують не лише перемогу на фронті, а і надійну економічну подушку у глибокому “гуманітарному” тилу та тримаймо стрій.  

Артур Чемирис


Цей матеріал було підготовлено журналістом ГО «Черкаська інформаційна агенція 18000» у межах проєкту «Медіа та громадянське суспільство задля демократизації та доброго врядування в Євразії», що фінансується Міністерством зовнішніх справ Королівства Норвегії та втілюється Інститутом висвітлення війни та миру. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю ГО «Черкаська інформаційна агенція 18000» i не відображає погляди Міністерства закордонних справ Королівства Норвегії чи Інституту висвітлення війни та миру»

коментарі

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *