Вкотре тему будівництва елеватора на території вантажного порту за адресою вулиця Портова, 5 обговорили 30 березня на ранковій нараді в мерії.
Питання несанкціонованих місцевими чиновниками будівельних робіт вже піднімалось на етапі початкових будівельних робіт наприкінці 2019 року. Тоді про це вперше заговорили експредставники виконавчого комітету від політичної сили “Національний корпус”, а чиновники пообіцяли “розібратись”.
Нині зведення елеватора фактично завершене, а риторика профільних чиновників залишилась незмінною. Водночас, як з’ясували “18000”, на папері елеватори виявились вже давно зведені, а зараз власники їх “реконструюють”.
Відповідно до отриманих документів, власник тамтешнього приміщення, агрофірма “Сила землі”, зареєстрований в Одесі. Компанія здійснює реконструкцію виробничих споруд та інженерних мереж виробничого комплексу з перевантажувальним терміналом.
Разом з тим очільник департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради Артур Савін, як і півтора року, тому розповів, що будівництво, відповідно до кореспонденції чиновників із забудовниками, мало здійснюватися без зміни зовнішніх геометричних параметрів та перепрофілювання приміщення, тому містобудівні умови та обмеження для цього об’єкта не видавались. Очевидно, що звівши елеватор, на місці колишнього складу забудовник не міг не порушити попередніх геометричних форм об’єкта та його цільового використання – зберігання риби. Втім юридично констатувати цей факти чиновники не можуть, оскільки позбавлені відповідної функції контролю.
У коментарі “18000” профільний заступник міського голови Віктор Беззубенко розповів, що нині мерія максимально мобілізована задля вирішення питання, з його слів, “самочинного” будівництва на території вантажного порту. Втім місцеві чиновники змушені діяти в ситуації правового вакууму.
Відповідно до законодавства, дозвільну документацію для будівництва та реконструкції об’єктів надає виключно центральний орган виконавчої влади, він же має здійснювати контроль за дотриманням норм при будівництві. Проте цей орган зараз перебуває у стані ліквідації, а його повноваження нікому не передані. Відповідний стан речей підтвердив і приватний юрист Артем Сучило, який зазначив, що забудовник теоретично міг подати неповний пакет документів, аби отримати дозвіл на початок будівництва, оскільки необхідні документи подаються онлайн. Таку невідповідність легко виявити у ході перевірки, втім проводити цю перевірку немає кому.
Ще один елемент, який мав би бути врахований ще на етапі проектування відповідної реконструкції, – екологічний вплив на довкілля в наслідок експлуатації цього об’єкта. Це передбачено законом “Про оцінку впливу на довкілля”.
Згідно з будівельним законодавством, ані будувати, ані реконструйовувати, ані експлуатувати відповідні об’єкти без висновку екологів неможливо. Агрофірма “Сила землі” дійсно зверталась до профільного управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації задля проведення відповідної експертизи. Інформація про це оприлюднена в електронному реєстрі.
У коментарі “18000” начальниця профільного відділу управління екології та природних ресурсів Черкаської ОДА Марина Лапшина підтвердила факт комунікації з підприємцями. Однак все завершилось на етапі надання пропозицій від громадськості. Тоді від громадськості у зазначений термін пропозицій не надходило. Ані звіту, ані його обговорення чи висновку з цього питання чиновники не надавали. Відповідний висновок є обов’язковим і має стати основою проектувальних робіт при будівництві та реконструкції об’єктів, пов’язаних із перевантаженням матеріалів, яким по своїй суті і є елеватор.
Що робити далі з уже фактично зведеним під носом у чиновників об’єктом із сумнівними документами – нині невідомо. Заступник міського голови Віктор Беззубенко розповів, що мерія буде проводити наради та звертатиметься до правоохоронних і контролюючих органів. З його боку також досліджувалось питання можливого обмеження руху вантажного транспорту, зокрема, по вулиці Чехова. Ця вулиця прилягає до об’єкта та нещодавно була реконструйована коштом міського бюджету, вартість робіт – 52 млн гривень. Активний рух вантажного транспорту може негативно вплинути на стан дорожнього полотна. Водночас подібна заборона може негативно вплинути на роботу інших промислових підприємств, що розташовані поряд і також використовують вантажний транспорт.
Також варто зазначити, що у реєстрі речових прав на нерухоме майно вже міститься інформація про право власності компанії “Сила землі” на чотири силоси для зерна. Дата реєстрації права власності – грудень 2019 року, підстава – договір купівлі-продажу майна.
Наразі на об’єкті помітні лише два силоси, очевидно, що ще два перебувають у процесі будівництва, хоч вже і документально “збудовані”.
Жодної інформації про дозвіл на будівництво цих об’єктів і тим більше про їхнє введення в експлуатацію за той період у реєстрі Державної будівельної інспекції немає.
Право власності на ці “об’єкти” зареєстровані ще наприкінці 2019 року на підставі договору купівлі-продажу. Як на папері з’явилися відповідні силоси, невідомо. Припускаємо, що поява подібної документації була потрібна задля можливості подальшого оформлення саме “реконструкції” фактично неіснуючих об’єктів, аби спростити отримання дозвільних документів.
Фірма-забудовник “Сила землі” зареєстрована в Одеській області. Підприємці неодноразово зверталися до депутатів міської ради, аби ті дали дозвіл на розроблення детального плану території вантажного порту, втім депутати і попередньої, і нинішньої каденції відмовляли через ризики та потенційну шкоду від функціонування подібного об’єкта майже в центрі міста.
У 2019 році під час сесії Черкаської міської ради представники забудовника, на той момент це компанія “Посейдон компані”, заявляли про те, що лише 10 % вантажу буде заходити на територію підприємства автомобільним транспортом, решта ж нібито має бути залізничне сполучення. Варто наголосити, що потрібна залізнична колія вже тривалий час не експлуатується і її технічний стан достеменно невідомий. Додамо, що в документах, поданих “Силою землі” до екологів Черкаської обласної державної адміністрації, зазначається, що перевантаження буде здійснюватися з автотранспорту на водний транспорт, без згадування залізниці.
Артур Чемирис
Там щось було про залізничну колію – то її там давно вже просто нема.