Улюблена схема черкаських комунальників дала збій: у чому причина

Черкасиводоканал

Комунальне підприємство “Черкасиводоканал”, що є монополістом на ринку водопостачання та водовідведення у Черкасах, уже протягом року використовує так звану схему із “нульовою маржею” при закупівлі електроенергії. Експерти та аналітики говорять, що здебільшого це дозволяє напередвизначеному постачальнику здобувати перемогу в комунальників без питань з боку контролюючих і правоохоронних органів. Втім, здається, цього разу схема дала збій. 

Безперебійне забезпечення об’єктів критичної інфраструктури міста електроенергією – це серйозне завдання для керівництва водоканалівців, втім окремо існує також питання ціни та рішень, за рахунок яких воно виконується.

Про суть схеми та чому цього разу її вдалося реалізувати, але з несподіваним для всіх результатом – розповідаємо у статті “18000”.

Суть схеми

Вже протягом кількох років, зі слів експертів та аналітиків, на ринку електроенергії на замовлення бюджетних організацій існує схема, яка дозволяє певним постачальникам, обізнаним у планах замовника,  безвідмовно перемагати. Все завдяки формулі визначення ціни пропозиції, яка закладається у тендерну документацію. Цей розрахунок передбачає, що вартість електрики визначається як її середньозважена місячна ціна на ринку “на добу наперед”, помножену на коефіцієнт зростання (виключно позитивний) з додаванням вартості доставки, ПДВ, а також маржі потенційного переможця. 

– На папері все має такий вигляд, ніби постачальники конкурують за рахунок власного прибутку. І чим менше значення маржі, тим вищий шанс отримати перемогу. Перемагає той, хто відмовляється взагалі від маржі і прибутку, тобто вона “нульова” – звідси і назва схеми, – розповідає журналіст сайту “Наші гроші” Юрій Ніколов, який із колегами один із перших зафіксував та описав подібну схему під час публічних закупівель. – Але насправді прибуток завжди є, тому що великі гравці на ринку електроенергії купують її за оптовими цінами, що відрізняються від середньозваженого показника, який застосовується у формулі.

 Відповідно до рішень органу оскарження, а також позицій самих замовників, які використовують подібні формули, зокрема й КП “Черкасиводоканал”, учасник не може подавати своєї пропозиції із “мінусовою” маржею, відповідно ціни учасників у таких торгах відповідають очікуваній вартості, визначеній замовником. У такому випадку перемагає той, хто першим подасть власну пропозицію. Саме так побудована логіка системи “Прозорро”, яку навчилися використовувати у своїх цілях окремі замовники та розпорядники публічними коштами. 

За оцінкою журналіста Юрія Ніколова, близько 25-30% торгів із закупівлі електроенергії, які він відслідковує, нині відбуваються саме із використанням цієї схеми. Складається враження, що замовник повідомляє обраному ним учаснику точну дату та час оголошення ним торгів і той у цей момент максимально швидко подає власну пропозицію. 

КП “Черкасиводоканал” та схема

Черкаські “водоканалівці” – одні з небагатьох великих споживачів у регіоні, які використовують цю схему у власній господарській діяльності.  Вперше її застосували наприкінці минулого року. 2 грудня 2022 року о 17:10 було оголошено торги, а майбутній переможець, київське товариство “Хайят Енерджі”, вже о 17:30, тобто через 20 хвилин з моменту оголошення, подало власну пропозицію. Так було укладено договір на постачання 3,5 млн КВт год електроенергії на суму в майже 18 млн гривень для використання у виробничих цілях комунального монополіста у період із січня по квітень 2023 року. 

Далі вже у травні 2023 року комунальники знову оголосили торги із використанням подібної схеми на потребу вже липня-жовтня 2023 року. І тут знову перемагає все те ж підприємство “Хайят Естейт”, яке подало свою пропозицію вже за годину після оголошення торгів. Закупівля черкаськими комунальниками була оголошена фактично після завершення робочого дня, о 18:30 18 травня 2023 року. І вже за годину все той же “Хайят Естейт” завантажив власну переможну пропозицію, яка відповідала очікуваній вартості закупівлі. Характерною ознакою подібних торгів є те, що замовник відхилив дві суттєво дешевші пропозиції саме через те, що вони не відповідали вимозі в частині “нульової маржі”, тобто підприємці готові були постачати дешевше товар, аніж те запланували комунальники, проте самих комунальників це не задовільнило.

Вже наприкінці листопада 2023 року комунальники вчергове оголосили торги за схожою схемою на потребу січня-квітня 2024 року, втім тут все пішло за іншим сценарієм, аніж раніше. Хоча фаворитом та переможцем, з великою долею ймовірності, могло стати все те ж “Хайят Естейт”.

Проблема, яку не чекали

Нова закупівля КП “Черкасиводоканал” була оголошена 27 листопада 2023 року о 15:27. Її очікувана вартість склала майже 26 млн гривень. Вже за 10 хвилин після оголошення торгів свою пропозицію до системи завантажило все те ж підприємство “Хайят Естейт”.  Попри таку оперативність, цього разу одразу перемогти їм не вдалося. Система “Прозорро” спрацювала дещо по-іншому, аніж розраховували учасники з такою оперативністю. Система першою перейшла до розгляду пропозиції іншого учасника закупівлі –  товариства “Гарантований постачальник”, яке, здавалося б, подало свою пропозиції дещо пізніше – за три години після “Хайят Естейт”, а саме о 18:30 все того ж 27 листопада.

То чому система порахувала, що саме пропозиція “Гарантованого постачальника” подана раніше? У відповіді на усний запит фахівці ДП “Прозорро” повідомили, що система вважає поданою пропозицію не тоді, коли завантажений та підписаний перший документ, а коли потенційний замовник зазначить у спеціальне поле ціну власної пропозиції. У випадку із “Хайят естейт” та третьою закупівлею за їхньої участі, оголошеною КП “Черкасиводоканал”, підприємці завантажили лише документи, втім не вказали ціну, що дещо пізніше зробили їхні несподівані конкуренти, чию пропозицію врешті визнали переможною. 

Що говорять учасники процесу та експерти?

У коментарі “18000” очільник КП “Черкасиводоканал” Іван Сухарьков фактично підтвердив свідоме використання підприємством схеми, яка, за певних умов, дозволяє майже безвідмовно вручну визначати постачальника електроенергії, втім каже, що це не просто так:

– У нас два місяці пролонгація по платежах. І вона ще була при попереднику. Тобто в попереднього директора така ж схема була.  Ціна на ринку постійно росте, а у нас виходить, що тільки через 60 днів платимо після першої поставки. 

Також очільник комунальників запевняє, що подібна схема ніяк не впливає на ціну товару – електроенергії.

– Коли ціна на ринку на добу наперед росте, ми йдемо вверх, якщо ринок йде вниз, ми йдемо вниз. Тобто у нас однак наша формула прив’язана до ринку реального, без маржинальності, – запевняє Сухарьков. 

Також у коментарі він додав, що особисто не проводить ніяких комунікацій із потенційними постачальниками та не повідомляє їм про час оголошення торгів.

Журналіст-розслідувач  Юрій Ніколов інакше описує бажання замовників використовувати саме таку схему закупівлі:

– Головна мета цієї схеми, щоб був твій переможець. Тому що у подальшому ти можеш завищувати  ціну, укладаючи з ним додаткові угоди. На піку ціни електроенергії укладаєш угоду, а потім, коли весною ціна падає, в світлі органічних обставин, оскільки горить сонце, і сонячні електростанції вже додаються до балансу, ціна падає, але ти ціну не знижуєш, – пояснює, як усе зазвичай працює, Ніколов.

Поліна Фененко, директорка підприємства, що за традицією нібито першим подало пропозицію, втім не перемогло, має іншу думку:

– Ви не з того починаєте, якщо хочете звинуватити нас або “Черкасиводоканал” у чомусь. У нас працюють люди у дві зміни, перші до 17:00, другі фактично до півночі, моніторячи подібні закупівлі.  Це повністю в межах чинного законодавства. Більше того, почитайте висновки Антимонопольного комітету, де подібна формула визнана цілком законною та легальною – радить підприємиця.

Фененко також відхрещується від звинувачень про те, що вона чи будь-хто з її підлеглих має будь-яку комунікацію із працівниками КП “Черкасиводоканал”. 

Втім своєрідна спеціалізація компанії Фененко саме на закупівлях за схемою “нульової маржі” підтверджуються також і іншими її тендерними успіхами. Зокрема 25 грудня “Хайят естейт” уклало договір із ще одним комунальним монополістом із міста Українка, що під Києвом. Тоді комунальники оголосили власні торги о 23:20 вечора і вже за 30 хвилин майже о півночі працівники “Хайят-естейт” завантажили власну пропозицію для участі у торгах.  Інших охочих взяти участь у таких торгах не було. 

Закупівельники із профільного державного підприємства “Професійні закупівлі” схему закупівлі електроенергії із нульовою маржею називають хоч і не оптимальним, втім законним варіантом.

– Використання формульного розрахунку вартості ціни є більш ефективним та справедливим методом визначення постачальника. Існують два підходи: із від’ємною маржею, яка є по суті знижкою постачальника, та без неї, що забезпечує відсутність демпінгу і має гарантувати виконання договору. Нами рекомендується до використання саме перший варіант, – йдеться в офіційній відповіді за підписом директора державного підприємства Євгена Якубовського.

Отже, зі слів Якубовського, маємо дві формули, за якими найчастіше закуповується електроенергія. Перший – коли постачальник одразу пропонує знижку. Тоді на аукціоні перемагає той, хто дає найбільшу. Для уникнення надмірного демпінгу рекомендовано використовувати такий фінансовий інструмент як гарантія виконання договору. Другий варіант – це коли знижка у формулі неможлива, відповідно перемагає той, хто подає свою пропозицію першим. Це нібито дозволяє уникати зайвого демпінгу, але водночас постачальники конкурують швидкістю подання власних пропозицій, для чого можуть використовувати або різні чат-боти та технологічні рішення, як говорять самі, або ж приховану комунікацію із замовниками, як говорять журналісти та гравці на ринку.  Результат таких дій, можливо, і гарантує більш якісне виконання договору у окремих випадках, але точно призводить до зростання ціни товару, про що свідчать інші закупівлі “Черкасиводоканал”.

 Без схем ніяк

22 грудня депутати Черкаської міської ради проголосували за бюджет, яким затвердили серед іншого і фінансову підтримку комунального підприємства “Черкасиводоканал” у розмірі понад 30 млн гривень. Ця сума допоможе комунальникам уникнути вагомих проблем через невідповідність встановленого НКРЕКП тарифу ринковій ціні вартості послуги, яку надає комунальний монополіст. Після спроб підняти ціну послуги водопостачання на державному рівні і відповідного “відкату” цього рішення після критики з боку президента України збиток діяльності підприємства покриває його власник, а саме громада Черкас.  Виходячи з цього, особливо  важливим є застосування всіх наявних інструментів для оптимізацій витрат комунальників, що мало корелюється із використанням закупівельних схем, які важко назвати оптимальними і такими, що сприяють економії.    

14 грудня комунальники підписали договір на закупівлю електроенергії саме за результатом закупівлі із схемою “нульової” маржі, в результаті якої вартість товару склала 6,3 гривні з ПДВ за 1 кВт електроенергії. До цього, 30 листопада, була підписана угода за результатом використання іншої моделі закупівлі, а саме запиту ціни. В результаті подібних торгів за ту ж одиницю товару ціна склала 5,6 гривні з ПДВ. Фактично за місяць комунальники матимуть двох постачальників і дві ціни, отримані внаслідок різних моделей закупівель. Різниця між ними 10 % – така ціна управлінських рішень.  

Читайте також: Великий сімейний бізнес або хто заробляє у психоневрологічних інтернатах Черкащини.

Розслідування, моніторинг судових справ та оперативна інформація про найбільш резонансні новини Черкас. Підписуйся на телеграм-канал “18000 | Шо там у Черкасах?”.

коментарі
1 Коментар
  1. О так! А гарантований постачадьник у нас не Черкасиенергозбут часом? Липка маніпулятивна хвірма що марить монопольним минулим. Заниження ціни на торгах а потім бах і доп угода про нову ціну. Зловживання своїм положенням тобто споживач повинен оголошувати та проводити нові торги як не зрослося. А хвірма поки руки повикручує? 100% предоплат за всеі завжди. Маніпулятивні договори з штрафами. Якось так..

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *